Mr Handyman skrev:
Distanshålen, är de alltså till för att man inte omedvetet ska missa något?

Vad är det för fabrikat på notfräsen?
Ja precis, och så att man snabbt och precist kan flytta släden precis så mycket som behövs, vare sig mer eller mindre.

Fräsen är från cmt. Skulle dock varit med 1/2" istället, det märks att skaftet är lite klent.

Angående styrningen av fräsen så var den ursprungliga tanken (eller ja, egentligen var det bygga_bos ide) att fräsa ett spår för en kopierring och låta den styra fräsen, så slipper man passa in sarger/spår som fräsen ska styra emot. Dessutom blir styrningen bättre via kopierring. Men tyvärr så har jag ingen kopierring som är större än 30mm (diametern på frässtålet), och även om man kan passa in en mindre kopierring så vill jag inte ta risken av att man någon gång släpper höjdinställningen och kör fräsen (stilla eller roterande) in i kopierringen...det undviker jag helst...

Hade du tagit handhyveln och planat ut skivan hade du varit klar nu.

*duckar*

Tobbe Arnesson skrev:
Hade du tagit handhyveln och planat ut skivan hade du varit klar nu.

*duckar*
Ligger något i det. Fast resan är ett mål i sig. Och i framtiden kommer jag att kunna plana andra typer av skivor riktigt snabbt....tänker jag mig. Sen är det svårare än man kanske lockas att tro att plana en så stor skiva med handhyvel, för mig åtminstone.

Det finns 40mm kopierring till OF2200, men den passar kanske bara till den fräsen? (Ja).
Det finns en 40mm kopierring till OF2000 också, och inte så dyr heller. Kanske kan vara aktuellt om du ska ha
släden mycket och länge. Borde inte en sån kopierring också vara perfekt för utsuget också?

Ca 3 år försenat levererades soffbordet idag. Det blev en del smärre förändringar. Materialet blev 20 resp 16mm (hyllan) ekbänkskiva av A/B kvalitet istället för skivan från rusta som hade för korta, smala stavar, var för tjock och var av allmänt taskig kvalitet. Längden på stavarna var viktigt eftersom ben+topp är tagna ur samma skiva och varje stav var tvungen att vara hel över hörnen.

Vet inte varför bordet ser så livlöst ut på de två översta bilderna. Tyvärr är fotografen värdelös. Den undre bilden (vilken är halvvägs genom oljningen och innan polering) stämmer bättre överens med verkligheten avseende ytbehandlingen.

• 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Skapa konto
  • bord 2.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
rikard454 och 2 till
  • Laddar…
Nice!

Behöver också ett nytt soffbord!

Mycket snyggt, Daniel! Blev det några hjul till bordet?

mattiasp skrev:
Mycket snyggt, Daniel! Blev det några hjul till bordet?
tack!

Nej, det blev inga hjul, med tunnare material blev bordet lätt att flytta ändå.

Riktigt fint!

Vad har du behandlat bordet med? Vågar jag gissa att det börjar på O...?

Gjorde du skarvarna på manuell väg? Ser tighta och bra ut.

bygga_bo skrev:
Riktigt fint!

Vad har du behandlat bordet med? Vågar jag gissa att det börjar på O...?

Gjorde du skarvarna på manuell väg? Ser tighta och bra ut.
först har jag rensat det grövsta med överlappande hål i pelarborren, sen fräst ut fyrkanter med en 90-graders jigg till of1010:an (styr med sidan på sulan och använder ett vanligt notstål) och till slut inpassning med stämjärn. Det blev väldigt tight.

Behandlingen består av en egenblandad hårdvaxolja i 6 lager med mellanslipning mellan de 4 första, och sen polering mellan och efter de sista.

Redigerat:
Jag får instämma, riktigt tjusigt!
Kul att det blev färdigt.

Daniel_N skrev:
Behandlingen består av en egenblandad hårdvaxolja i 6 lager med mellanslipning mellan de 4 första, och sen polering mellan och efter de sista.
Berätta mer om din blandning!
/B

Man skall akta sig för att tala om att man har en egenblandad ytbehandling. Nu får du allt dela med dig..... i alla fall till mig och bengtn ;)

Pär

Fin design och bra jobbat.
Jag har inte läst hela tråden men vad var anledningen till att du valde färdig stavlimmad skiva.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.