9 735 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Projektplanering med hjälp av ritprogram
Rörande det med att SketchUp är bara för skisser etc så rekommenderas att man prenumerar på Goggles nyhetsbrev, det är en hel del möbeltillverkare etc som arbetar med just SketchUp. Men givetvis är det Pro som gäller då eftersom det är enda möjligheten att skapa skalbara återanvändbara komponenter.
Däremot kan de komponenterna sen användas av vanliga SketchUp.
För att designa utställningsmontrar tror jag faktiskt att SketchUp är perfekt, det hade varit mitt första val utan att tveka men kan ju bero på att jag jobbar hyfsat i det idag.
/Kent
För att designa utställningsmontrar tror jag faktiskt att SketchUp är perfekt, det hade varit mitt första val utan att tveka men kan ju bero på att jag jobbar hyfsat i det idag.
/Kent
Jag antar att det var riktat mot mig då jag ritar och bygger utställningsmontrar.snickarboden skrev:Rörande det med att SketchUp är bara för skisser etc så rekommenderas att man prenumerar på Goggles nyhetsbrev, det är en hel del möbeltillverkare etc som arbetar med just SketchUp. Men givetvis är det Pro som gäller då eftersom det är enda möjligheten att skapa skalbara återanvändbara komponenter.
/Kent
Visst sketchup funkar! Det första stora jobb jag gjorde sålde jag in med hjälp av
sktchup bilder, det hade en budget på 1,5 miljoner och kunderna var nöjda.
Dock är det så att det program jag använder i dag, wectorvorks, slår sketchup
med hästlängder på precis allt. Inget konstigt med det, det kostar betydligt mer.
Allting är mer exakt; måttsättning, positionering av delar, osv. Möjligheten att t ex. ljussätta en interiör med exakthet och se hur det ser ut är ovärderligt i kommunikation med kunder.
Det är även enkelt att ta in möbler, material i alla möjliga format, vilket sketchup inte klarar.
Därmed inte sagt att det är något fel på sketchup, speciellt inte i det avseende som man kan tänka sig att hantverkare på detta forum kan tänka sig att använda det på.
Som privatperson med snickarhobby skulle det vara svårt att motivera ett inköp av programvara för 25.000 för skattade pengar, de flesta av oss skulle väl hellre fundera
över en ny hyvel, eller en vägg av festool systainers, och då är ett gratisprogram som sketchup perfekt, och jag tvivlar inte på att Provarianten säkert är fantastisk på sitt sätt.
Det här undrar jag lite över. Det går ju att skapa komponenter som man kan återanvända och skala i den vanliga versionen. Vad skiljer mot Pro?snickarboden skrev:
Några länkar:
Sketchup for Woodworkers, en bra blog som inte uppdateras så jätteofta tyvärr
Design click build, Fine woodworkings sketchupblogg
Woodworkers guide, Kort intro med användbara länkar.
/B
bengtn>Försök göra nedan i vanlig version...
Nu ligger jag dock en version efter men tror inte de ändrat på detta.
Skapa t ex ett fönster och gör en komponent av detta.
Försök sen få in den i en annan modell och försök att skala den men samtidigt behålla karmens och bågens dimensioner, dvs de skall givitvis inte skalas. Vill man kan man sen trixa till saker genom att lägga till spröjsar.
Där är skillnaden, det går att göra skalbart i vanlig men det är mig veterligen inte möjligt att göra ovanstående i den vanliga versionen för att allt skalas då. Samt att t ex spröjsar hade alltid synts i en komponent från en vanlig version medans från Pro kan användaren själv välja om man vill visa det eller inte.
Tror man skall se det som att man utvecklar väldigt generella komponenter i Pro som sen användare som jobbar i den vanliga kan återanvända.
Finns info på ovanstående sidor om just detta, Dynamic Components kallar de det.
http://sketchup.google.com/product/dcspro.html
/Kent
Nu ligger jag dock en version efter men tror inte de ändrat på detta.
Skapa t ex ett fönster och gör en komponent av detta.
Försök sen få in den i en annan modell och försök att skala den men samtidigt behålla karmens och bågens dimensioner, dvs de skall givitvis inte skalas. Vill man kan man sen trixa till saker genom att lägga till spröjsar.
Där är skillnaden, det går att göra skalbart i vanlig men det är mig veterligen inte möjligt att göra ovanstående i den vanliga versionen för att allt skalas då. Samt att t ex spröjsar hade alltid synts i en komponent från en vanlig version medans från Pro kan användaren själv välja om man vill visa det eller inte.
Tror man skall se det som att man utvecklar väldigt generella komponenter i Pro som sen användare som jobbar i den vanliga kan återanvända.
Finns info på ovanstående sidor om just detta, Dynamic Components kallar de det.
http://sketchup.google.com/product/dcspro.html
/Kent
Redigerat:
Kul att läsa om andras arbetssätt.
mitt kommande projekt (som jag såklart ritat upp i 3D ;-D ) kommer jag att få såga upp många bitar i MDF och i Autodesk Inventor finns inget bra alternativ till en sk Cut list, där programmet tar fram en layout med minsta möjliga spill när man ska såga ur en MDF skiva. (Eller oxå har jag missat det) Jag har för mig att Sketchup har en sådan plugin iallafall?
mitt kommande projekt (som jag såklart ritat upp i 3D ;-D ) kommer jag att få såga upp många bitar i MDF och i Autodesk Inventor finns inget bra alternativ till en sk Cut list, där programmet tar fram en layout med minsta möjliga spill när man ska såga ur en MDF skiva. (Eller oxå har jag missat det) Jag har för mig att Sketchup har en sådan plugin iallafall?
Hos oss är det tvärt om. Jag får idéer, som jag har svårt att förklara för min karl.Masses skrev:
Men när jag har ritat dem i SketchUp så får jag massor med kommentarer och nya idéer.
Jag tycker att den tid man investerar i att rita och tänka ändå är väl investerad, för det är mycket tråkigare att upptäcka att något inte är bra när man har byggt det färdigt på riktigt. Dessutom tycker jag också att man löser en del konstruktionsproblem redan när man ritar om man gör det först.
Jag kör också samma stil som många av er andra. Ritar det mesta direkt i huvudet och förklarar för frun, en hel del gånger med några enklare skisser även på papper vid behov. Sen med vanligt excel ark eller liknande skissar jag upp materialåtgång och funderar ett par gånger efter skissen så att inget är missat, sen är det bara att köra. Visst är det ibland så att justeringar måste göras men oftast funkar det ypperligt utan mer avancerade skisser. Detta gäller oftast enstaka småbyggen eller konstruktioner etc.
Störra projekt eller t.ex vid funderingar på planlösning, utnyttja ytan på bästa sätt etc kommer sketchup fram. Jag är hemmabyggare så det räcker gott för mig för att kunna laborera med att flytta runt saker, leka med färger o former + illustrera för ev hjälpreda eller oftast fru så vi är överrens. Sen är det bara att köra, återigen blir det papper och penna för virkesåtgång etc. Jag har en bärbar dator dedikerad till snickeri/mekutrymme så den har alltid en kopia på det jag ritat, excel ark etc så jag under arbete snabbt kan jämföra tankar, att jag fått med mig allt virke jag tänkt etc
/Lorant
Störra projekt eller t.ex vid funderingar på planlösning, utnyttja ytan på bästa sätt etc kommer sketchup fram. Jag är hemmabyggare så det räcker gott för mig för att kunna laborera med att flytta runt saker, leka med färger o former + illustrera för ev hjälpreda eller oftast fru så vi är överrens. Sen är det bara att köra, återigen blir det papper och penna för virkesåtgång etc. Jag har en bärbar dator dedikerad till snickeri/mekutrymme så den har alltid en kopia på det jag ritat, excel ark etc så jag under arbete snabbt kan jämföra tankar, att jag fått med mig allt virke jag tänkt etc
/Lorant
Kör stenhårt på att tänka först och göra sen, har alldeles för många exempel från mig själv och andra, privat och i jobbet där man "fuskat" med att planera och tänka efter före vilket resulterat i merkostnader och tidsförluster.
Sitter för tillfället och ritar upp hela huset eftersom det inte finns ritningar på huset. Jag tycker det är en förutsättning för att kunna beräkna arbetet och ha koll på vad kostnaderna hamnar på. Sen är jag liksom TS och Hecke skadad av att jobba dagligen i 3D (i mitt fall maskinkonstruktioner). Så att göra en 3D-sammanställning med stycklista och måttsatt ritning går väldigt mycket fortare än om jag skulle harva med penna och papper.
Den största fördelen som jag ser med att rita upp allt innan är att jag i stor utsträckning kan upptäcka kollisioner och problem redan i datorn och slipper stå "hur blev det nu då" situationer.
Sitter för tillfället och ritar upp hela huset eftersom det inte finns ritningar på huset. Jag tycker det är en förutsättning för att kunna beräkna arbetet och ha koll på vad kostnaderna hamnar på. Sen är jag liksom TS och Hecke skadad av att jobba dagligen i 3D (i mitt fall maskinkonstruktioner). Så att göra en 3D-sammanställning med stycklista och måttsatt ritning går väldigt mycket fortare än om jag skulle harva med penna och papper.
Den största fördelen som jag ser med att rita upp allt innan är att jag i stor utsträckning kan upptäcka kollisioner och problem redan i datorn och slipper stå "hur blev det nu då" situationer.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tänkte passa på att lyfta en fråga om utskrifter från Sketchup. När det gäller huskonstruktioner utvändigt och tilltänkta ombyggnader tycker jag det är bra att göra pappmodeller i 1:100. Det är stadiet efter Sketchup.
Rimligen borde det gå att skriva ut bilderna därifrån i skala 1:100 och bara limma dem på pappskivor? En sida i taget då. Kräver ju lite specialtänk och kanske specialversioner för att få det att fungera. En möjlighet är ju att exportera jpeg-filer till ett annat ritprogram och skala dem där.
Input någon?
PS, det är tyvärr inte Sketchup Pro.
Rimligen borde det gå att skriva ut bilderna därifrån i skala 1:100 och bara limma dem på pappskivor? En sida i taget då. Kräver ju lite specialtänk och kanske specialversioner för att få det att fungera. En möjlighet är ju att exportera jpeg-filer till ett annat ritprogram och skala dem där.
Input någon?
Beror ju på nivån på projektet. Det finns tillfällen då det räcker att ha allt i huvudet, tillfällen då papper och penna räcker gott och väl och det finns projekt som (jag anser) absolut bör ritas upp i något program som gör att man kan vrida och vända för att se ur olika vinklar.
Vi använder Sketchup, gratisversionen, och har ritat upp nya huset som skalenlig modell (från källare till vind). Detta underlättade vårt senaste "större" projekt, vilket var att bygga till en furstukvist/veranda.
Vi gjorde först en grov skiss på papper, men när vi fick in verandan i Sketchup så såg vi att måtten inte var helt bra. Det hade varit svårt att se det på papper enbart, och när man väl börjat bygga (själv eller med hjälp av hantverkare) så är det inte jättekul att börja ändra.
Jag brukar också provtapetsera (verkligen toppen) och provmåla rum i Sketchup, och jag testade färger på fasaden för att hitta lämpligaste "färgområdet" innan jag hämtade provburkar.
Vi använder Sketchup, gratisversionen, och har ritat upp nya huset som skalenlig modell (från källare till vind). Detta underlättade vårt senaste "större" projekt, vilket var att bygga till en furstukvist/veranda.
Vi gjorde först en grov skiss på papper, men när vi fick in verandan i Sketchup så såg vi att måtten inte var helt bra. Det hade varit svårt att se det på papper enbart, och när man väl börjat bygga (själv eller med hjälp av hantverkare) så är det inte jättekul att börja ändra.
Jag brukar också provtapetsera (verkligen toppen) och provmåla rum i Sketchup, och jag testade färger på fasaden för att hitta lämpligaste "färgområdet" innan jag hämtade provburkar.
Funkar bra, finns en hel hobbyverksamhet kring detta och även specialprogram, kolla in http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/ eller sök på "pappermodeller" så kan du få lite uppslag kring hur du kan göra.
Gillar man motorcyklar så har faktiskt Yamaha sina hojar som nedladdningsbara pappersmodeller också....
http://www.yamaha-motor.se/noeje/kul/pappersmodeller/
Gillar man motorcyklar så har faktiskt Yamaha sina hojar som nedladdningsbara pappersmodeller också....
http://www.yamaha-motor.se/noeje/kul/pappersmodeller/
Redigerat:
Tyvärr inget svar, men ett tillägg:Mr Handyman skrev:Tänkte passa på att lyfta en fråga om utskrifter från Sketchup. När det gäller huskonstruktioner utvändigt och tilltänkta ombyggnader tycker jag det är bra att göra pappmodeller i 1:100. Det är stadiet efter Sketchup.
Input någon?
Istället för pappmodell, prova en balsamodell, mycket lätt att göra.
--- Mats ---