Hej allihopa!
Jag sitter på en fråga som jag inte riktigt har full koll på än.
Skillnaden mellan de olika handlingsbereckningarna.

På mitt förra jobb brukade vi arbeta med följande uppställning.

Granskningshandling. (Her möjlighet till byggherre att göra vissa tillägg och ändringa i design osv.)

Förfrågningsunderlag. (Utses till byggare och konsulter för att ge pris och tillkomma med synpunkter och möjligtvis kan denna handling revideras efter godkännande av byggherre.)

Bygghandling. (Sluthandling och är en juridisk handling)

Relationshandling. (Ritas efter bygget är klart och utgår oftast från bygglovet)

Nu när jag bytt jobb kommer systemhandling och programhandling med in i bilden. Jag vet inte riktigt vart jag ska placera de? Är det någon som kan förklara till mig hur det ligger till?

Mvh

E
Relationshandling är en as-built handling som ska visa hur det faktiskt byggdes. Har man inte frångått bygghandlingen så är det bara att ändra statusen, i andra fall för man in de ändringar som gjorts vid utförandet.

Systemhandling kan användas för att visa hur just ett system är uppbyggt om man exempelvis har egna produkter. T.ex visar hur olika komponenter generellt hänger ihop och vilka toleranser som tillämpas. Kanske även speciella moment vid utförandet. Dessa är ej projektspecifika utan mer produktspecifika. Man brukar ha systemhandlingen som underlag när man producerar övriga tillverkningshandlingar. Hoppas det hjälpte.

Tack för svaret.
Om jag förstår det rätt kommer systemhandling efter förfrågningsunderlaget.
Om systemet är okej från leverantörernas och underkonsulternas sida uppdateras detta till bygghandling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.