14 664 läst ·
11 svar
15k läst
11 svar
Projektering: Hur drar man bäst fram golvvärme till de olika rummen?
Hej
Bakgrund:
Först och främst: Jag har golvvärme i delar av huset sedan många år, nästan allt är ingjutet.
Men nu ska jag dra ut golvvärme i 100m2 utbyggnad, där det kommer bli en ny fördelare och typ 6 rum på denna yta, så nu kan man inte slarva på samma sätt som förut, tror jag.
Det är ett träbjälklag och det ska läggas dubbla lager 22mm spånskiva, eller den lösning man nu mest behagar (det kan också bli 22mm spån + 22x70).
Till frågan:
Jag har studerat uponors instruktionsfilmer och och sett en galant lösning där man drar skyddsrör från fördelaren som leder fram till varje rum, att man bara skjuter i golvvärmeslangen och den kommer ut i rätt rum. Fantastiskt fint, jajjemen. Men i mitt fall, när golvvärmen passerar bjälklaget så känns det ju inte särskilt party att kapa bjälklag för att dra igenom skyddsslangar. Kanske måste man, jag har inte klurat ut en lösning föra att slippa.
En annan idé är ju att lägga golvvärmen till de olika rummen direkt ovanpå första lagret av spånskiva, i mån av möjlighet utan att de krokar med de andra kretsarna på vägen dit. Jag antar att det går att lösa, kanske med något minimalt trick vid eventuell korsning, sen lägger man remsor av spånskiva eller 22x70 mellan alla dessa slingor och ledningar till andra rum, så att plåtar mm kan monteras.
Fördelen med den sista lösningen är ju att man slipper dra skyddsrör under golvet och korsa bjälklag och ställa till med komplikationer.
Nackdelen är ju att slangarna ligger lite sämre skyddade och att man måste planera noga så att de inte krockar med andra kretsar, eftersom de INTE kan mötas utan att man börjar göra hål i golvet.
Hur gör folk normalt? Finns det andra lösningar jag inte förstår?
Uponor har projekterat anläggningen åt mig och ritat på ett sätt som tycks fungera, för att lägga allt i samma nivå, det ser ut att gå ihop, så det är ju den lösningen jag lutar åt. Det ser ut som att det är den lösningen de har projekterat för, men det är bäst att kolla med er som alltid har kloka svar.
På bilden ser man fördelaren nere i mitten, där kretsarna sen rör sig iväg till alla rum runtomkring.
Tack!
Bakgrund:
Först och främst: Jag har golvvärme i delar av huset sedan många år, nästan allt är ingjutet.
Men nu ska jag dra ut golvvärme i 100m2 utbyggnad, där det kommer bli en ny fördelare och typ 6 rum på denna yta, så nu kan man inte slarva på samma sätt som förut, tror jag.
Det är ett träbjälklag och det ska läggas dubbla lager 22mm spånskiva, eller den lösning man nu mest behagar (det kan också bli 22mm spån + 22x70).
Till frågan:
Jag har studerat uponors instruktionsfilmer och och sett en galant lösning där man drar skyddsrör från fördelaren som leder fram till varje rum, att man bara skjuter i golvvärmeslangen och den kommer ut i rätt rum. Fantastiskt fint, jajjemen. Men i mitt fall, när golvvärmen passerar bjälklaget så känns det ju inte särskilt party att kapa bjälklag för att dra igenom skyddsslangar. Kanske måste man, jag har inte klurat ut en lösning föra att slippa.
En annan idé är ju att lägga golvvärmen till de olika rummen direkt ovanpå första lagret av spånskiva, i mån av möjlighet utan att de krokar med de andra kretsarna på vägen dit. Jag antar att det går att lösa, kanske med något minimalt trick vid eventuell korsning, sen lägger man remsor av spånskiva eller 22x70 mellan alla dessa slingor och ledningar till andra rum, så att plåtar mm kan monteras.
Fördelen med den sista lösningen är ju att man slipper dra skyddsrör under golvet och korsa bjälklag och ställa till med komplikationer.
Nackdelen är ju att slangarna ligger lite sämre skyddade och att man måste planera noga så att de inte krockar med andra kretsar, eftersom de INTE kan mötas utan att man börjar göra hål i golvet.
Hur gör folk normalt? Finns det andra lösningar jag inte förstår?
Uponor har projekterat anläggningen åt mig och ritat på ett sätt som tycks fungera, för att lägga allt i samma nivå, det ser ut att gå ihop, så det är ju den lösningen jag lutar åt. Det ser ut som att det är den lösningen de har projekterat för, men det är bäst att kolla med er som alltid har kloka svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ser man fördelaren nere i mitten, där kretsarna sen rör sig iväg till alla rum runtomkring.
Tack!
Hållfasthetsmässigt så behöver du inte oroa dig så länge du inte borrar alla hål på höjden över varandra. Men det är ju ett jäkla pill att få dit skyddsslangarna och jag tror inte det är alls lika enkelt att få i golvvärmeslangen som det visas på videon i verkligheten
.
Följ det som Uponor har projekterat är mitt råd, de vet vad de håller på med.
Följ det som Uponor har projekterat är mitt råd, de vet vad de håller på med.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det fungerar utmärkt med Uponors skyddsrör. Där du måste gå genom bjälklag så gör du det nära ändarna (upplagen) och borrar/sågar ett hål i centrum på bjälken, hur stabilt som helst! Varför inte använda spåradegolvspånskivor och plåtar?
Hej
Tack för era svar.
Jag tänker att hålet för skyddsslangen är ju ändå rätt grova.
Jag tittar i projekteringsfilen från uponor och det finns inga skyddsrör med där, så jag antar att de menar, att man som på ritningen kan förlägga alla slingor i samma plan, både själva slingan och "slangen på vägen dit".
Spårade golvskivor har jag i delar av huset, men jag tycker de är så dyra. Kanske är de värda besväret, men att lägga ut antingen remsor av vanlig spånskiva, eller 22x70 som bildar samma mönster är ju också ett alternativ som folk verkar gilla.
Framförallt verkar det skönt med andra lösningar än spårad skiva när man måste dra en massa andra slangar som ska passera osv.
Vi får se hur det blir, men steg 1 nu är att reda ut: Kan jag lägga på första lager spånskiva på mitt bjälklag nu, eller måste jag reda ut golvvärmen först?
Om vi ska dra via skyddsrör så ska ju de i först.
Vad finns det egentligen för fördelar med att använda röret? En klar nackdel är ju hålen i bjälklaget, vilket blir några stycken...
Tack för era svar.
Jag tänker att hålet för skyddsslangen är ju ändå rätt grova.
Jag tittar i projekteringsfilen från uponor och det finns inga skyddsrör med där, så jag antar att de menar, att man som på ritningen kan förlägga alla slingor i samma plan, både själva slingan och "slangen på vägen dit".
Spårade golvskivor har jag i delar av huset, men jag tycker de är så dyra. Kanske är de värda besväret, men att lägga ut antingen remsor av vanlig spånskiva, eller 22x70 som bildar samma mönster är ju också ett alternativ som folk verkar gilla.
Framförallt verkar det skönt med andra lösningar än spårad skiva när man måste dra en massa andra slangar som ska passera osv.
Vi får se hur det blir, men steg 1 nu är att reda ut: Kan jag lägga på första lager spånskiva på mitt bjälklag nu, eller måste jag reda ut golvvärmen först?
Om vi ska dra via skyddsrör så ska ju de i först.
Vad finns det egentligen för fördelar med att använda röret? En klar nackdel är ju hålen i bjälklaget, vilket blir några stycken...
Fördelen med röret som jag kan se det är att du kan byta slangen i enskilda slingor utan att riva upp mer än den yta som slingan är på. Men den fördelen väger lätt mot ditt merjobb att få dit dem.
Lite bilder på hur vi gjorde.
Slinga 1-2 och 1-4, samt transportrör till slinga 1-8 och 1-9.
En ingång till kopplingspunkten.
Slangar från förra bilden samt inkommande slangar från 1-5, 1-6 och 1-7 som inte ligger i betong.
Ritning över de 100kvm av vårt hus som har GV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slinga 1-2 och 1-4, samt transportrör till slinga 1-8 och 1-9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ingång till kopplingspunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangar från förra bilden samt inkommande slangar från 1-5, 1-6 och 1-7 som inte ligger i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över de 100kvm av vårt hus som har GV.
Extra...
Vi kopplade in de sista slangarna efter gjutningen så här.
Slang med plåtar.
Nedgång.
Utgång.
Golv
Vi kopplade in de sista slangarna efter gjutningen så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slang med plåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv
Jag fattar inte.. Har du redan lagt ut slangen..
Mitt tips är iallafall att du borrar genom reglarna till rummen som ligger längstbort och sedan drar synligt till de angränsande wc/hall/sov. Men att trä/dra in slangen i tomröret är en dålig idé om du inte redan har ett rör i den som du kan använda för att dra tillbaka Gvslang med och inte ens då skulle jag föredra denna typ av arrangemang, för det är jävligt jobbigt om du inte får in slangen i efterhand.
Bäst blir att lägga slingorna längst bort innan golvet i mitten byggs igen.Då är det inga problem att borra dig genom åsarna heller..
Mitt tips är iallafall att du borrar genom reglarna till rummen som ligger längstbort och sedan drar synligt till de angränsande wc/hall/sov. Men att trä/dra in slangen i tomröret är en dålig idé om du inte redan har ett rör i den som du kan använda för att dra tillbaka Gvslang med och inte ens då skulle jag föredra denna typ av arrangemang, för det är jävligt jobbigt om du inte får in slangen i efterhand.
Bäst blir att lägga slingorna längst bort innan golvet i mitten byggs igen.Då är det inga problem att borra dig genom åsarna heller..
Nackdelen med röret är att du måste vara extremt bra på att klamra röret och fixera böjar korrekt gör att kunna dra i ett nytt rör.
Max 2 90 graders böjar är rekommendationen för att kunna byta ut röret.
Det går med fler om det är perfekt i övrigt och ligger befintligt rör i skyddsslang, men är verkligen ingen lek att fixa.
Max 2 90 graders böjar är rekommendationen för att kunna byta ut röret.
Det går med fler om det är perfekt i övrigt och ligger befintligt rör i skyddsslang, men är verkligen ingen lek att fixa.
HejBlund skrev:Jag fattar inte.. Har du redan lagt ut slangen..
Mitt tips är iallafall att du borrar genom reglarna till rummen som ligger längstbort och sedan drar synligt till de angränsande wc/hall/sov. Men att trä/dra in slangen i tomröret är en dålig idé om du inte redan har ett rör i den som du kan använda för att dra tillbaka Gvslang med och inte ens då skulle jag föredra denna typ av arrangemang, för det är jävligt jobbigt om du inte får in slangen i efterhand.
Bäst blir att lägga slingorna längst bort innan golvet i mitten byggs igen.Då är det inga problem att borra dig genom åsarna heller..
Jag har inte lagt ut slangen än, men jag har lagt ut slang i andra delar av huset, som inte är med på denna ritning. Jag inser också att det behövs två skyddsrör till varje rum, om man nu ska ha den lösningen.
Jag lutar åt att inte använda dessa rör, men det känns ju tryggt att kunna byta ut vissa delar utan att riva upp onödigt stora delar av golvet. Men om jag provtrycker noga samt ger fan i att skruva ner i golvet så ska det väl ordna sig.
Jag har inte lagt ut slangen än, men jag har lagt ut slang i andra delar av huset, som inte är med på denna ritning. Jag inser också att det behövs två skyddsrör till varje rum, om man nu ska ha den lösningen.Blund skrev:Jag fattar inte.. Har du redan lagt ut slangen..
Mitt tips är iallafall att du borrar genom reglarna till rummen som ligger längstbort och sedan drar synligt till de angränsande wc/hall/sov. Men att trä/dra in slangen i tomröret är en dålig idé om du inte redan har ett rör i den som du kan använda för att dra tillbaka Gvslang med och inte ens då skulle jag föredra denna typ av arrangemang, för det är jävligt jobbigt om du inte får in slangen i efterhand.
Bäst blir att lägga slingorna längst bort innan golvet i mitten byggs igen.Då är det inga problem att borra dig genom åsarna heller..
Jag förstår.Blund skrev:Nackdelen med röret är att du måste vara extremt bra på att klamra röret och fixera böjar korrekt gör att kunna dra i ett nytt rör.
Max 2 90 graders böjar är rekommendationen för att kunna byta ut röret.
Det går med fler om det är perfekt i övrigt och ligger befintligt rör i skyddsslang, men är verkligen ingen lek att fixa.
Jag lutar åt att inte använda skyddsrör, men det känns ju tryggt att kunna byta ut vissa delar utan att riva upp onödigt stora delar av golvet. Men om jag provtrycker noga samt ger fan i att skruva ner i golvet så ska det väl ordna sig.
Men jag har en idé om hur jag kan dra ner under golvet, utan att göra hål i bjälklaget, så kan man gå flera meter i garagetaket som är under. Det kan vara en OK kompromiss, för det går att dölja.
Klicka här för att svara