126 515 läst ·
43 svar
127k läst
43 svar
Projekt trädgårdsgångar (många bilder)
Nu har jag sågat lite sprickfogar, fick modifiera en cirkelsåg lite grann och montera diamantklinga så var det inga problem att såga rakt och fint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo, gången har klarat sig fint. Det är ettt par tvärgående sprickor (smala, kosmetiska) som jag gissar kommer av det faktum att jag hade 25x25 mm stödpinnar för sargerna på formen som jag gjöt in i botten på gången. På de ställena är betongen alltså bara 55 mm tjock och det är troligtvis därför som några sprickor har blivit där. Så om du kan, försök stadga upp kanterna på formen på något annat vis.
I övrigt är det otroligt lättskottat på gången, och skulle jag anlägga trädgård igen så skulle kag defenitivt gjuta. Man behöver ju inte vara så noga med att underlaget är slätt och fint som man måste om man lägger plattor eftersom betongen formar sig efter underlaget.
Pollarna (och all annan utebelysning på huset) kommer från SLV och heter Quadrasyl:
http://www.slvbelysning.se/quadrasyl-sl-75-antracit
I övrigt är det otroligt lättskottat på gången, och skulle jag anlägga trädgård igen så skulle kag defenitivt gjuta. Man behöver ju inte vara så noga med att underlaget är slätt och fint som man måste om man lägger plattor eftersom betongen formar sig efter underlaget.
Pollarna (och all annan utebelysning på huset) kommer från SLV och heter Quadrasyl:
http://www.slvbelysning.se/quadrasyl-sl-75-antracit
Mina gångar löper runt sidorna på huset, och där är det ca 40-50 cm mellan gjuten gång och husgrunden. I det mellanrummet har jag lagt markduk och sedan dekorgrus för att inte hindra dränering.V VetarN skrev:
Hos mig gjorde de uppfarten i mönsterbetong i två bitar om vardera 50 kvm. Har inte spruckit trots flera vintrar. Lite flagor i ytan finns dock. Mycket bättre än lägga plattor som ständigt kräver ogräsbehandling.iSnobben skrev:
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Ser snyggt ut, inte så vanligt i sverige men blev väldigt bra,
I amerikanska trädgårdsprogram ser man det ofta.
Har faktiskt inte haft någon kund som efterfrågat detta, men skulle vara kul att göra.
I amerikanska trädgårdsprogram ser man det ofta.
Har faktiskt inte haft någon kund som efterfrågat detta, men skulle vara kul att göra.
Så otroligt snyggt måste jag säga. Men blir väldigt osäker på din uträkning. EftersomN ninjaharry skrev:Gången är totalt sett 2 meter bred och betongen 80 cm. Ca 73 löpmeter gång så ungefär 150 m2 totalt. Slutkostnad (formbygge, utfyllnad makadam, fiberduk, diabaskross, betong, några meter kantsten, brunnsbetäckningar och lite frakt på det) gick på ca 36.000. Betongen utgjorde i runda slängar hälften. Allt arbete är gjort själv. Summa summarum 235 kr/m2.
Bara en betongbil kostar ca 30 tusen
Ja, alltså den del som betongen utgör av gången är endast 80 cm bred. Så det räckte med en betongbil med 4,5 kubik, med egen rotopump och en förare, ca två timmars jobb. Då kostade den ca 18.000 enligt fakturan, det kanske är dyrare idag.
Självbyggare
· Blekinge
· 31 inlägg
Jättesnyggt. Har själv tänkt att gjuta en gång fram till entrén på huset. Hur tjockt har du gjutit?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Projekt: Robust hemmanätverk och trådade sensorer
Teknik -
"Nytt" projekt från -84 - presentation och sen många frågor...
Socialt & Projekt -
Hur många påbörjade husprojekt har ni?
Övrigt husrelaterat -
Projekt: Återställande av tidigare avdelat rum *MÅNGA BILDER!*
Socialt & Projekt -
projekterar elen i nybygge - Hur många uttag per rum? Vilken placering?
El