Vi köpte hus i november 2019 och har renoverat hela insidan nu. Andra gången vi kör helrenovering på kort tid.

Det fanns ett trädäck I lärk som var helt svart. Jag har provat att skura med tralltvätt, t-racer med medel på högtryckstvätten, skrubba med klorin och till sist högtryck på nära håll.

När det inte fungerade åkte jag och hyrde en golvslipmaskin och körde med den i ett par dagar. Där solen lyst mycket blev det hyfsat men på skuggpartierna var det lönlöst.

Delvis renoverat trädäck i lärkträ, med skillnad i färg mellan solblekt och skuggigt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
flygarkammen och 1 till
  • Laddar…
Åkte och köpte en elhyvel istället och hyvlade hela däcket på två dagar och det blev en väldigt stor skillnad.

• Elhyvel på ett trätrall där halva är hyvlad och visar skillnaden jämfört med den ohyvlade delen.
    Skapa konto
  • Nyhyvlat trätrall av en elhyvel på en uteplats omgiven av gröna växter och en trädgårdsgrind i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 18 till
  • Laddar…
Som ni kanske ser är det två olika maskiner på bilderna. Det är för att ryobin dog av en skruv som inte var tillräckligt sänkt.
Köpte en Bosch istället som klarade sig förutom att jag kapade kabeln när jag var nästan färdig

• Haha
  • Gilla
stln och 6 till
  • Laddar…
Ajdå, men det ser ut som du knutit ihop sladden igen på sista bilden? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
stln och 12 till
  • Laddar…
Tjusigt. Var det svårt att få till det utan skarvar från hyveln?

Slipade med 60-papper två gånger och 120 en gång. Syns knappt någon skillnad med gjorde under för komforten. Slipad träaltan mellan bambuväxter med synliga träfiber efter behandling med 60- och 120-slippapper.
Skapa konto
Nyss slipad träaltan med släta plankor, omgivet av grått staket och gröna växter.
Skapa konto

• Gilla
flygarkammen och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Tjusigt. Var det svårt att få till det utan skarvar från hyveln?
Ja det var lite klurigt. Jag fick laborera lite med djupet. Först djupt, mellan 0.7 till 1.5mm och 0.5 på slutet för att jämna till.

Fick in snitsen rätt bra på slutet.

Resultatet blev sex säckar med hyvelspån och slipdamm.

Sex blå säckar med hyvelspån och slipdamm på en stenlagd yta utomhus, bredvid trädgårdsmöbler och städutrustning.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
stln och 5 till
  • Laddar…
Penslade på en blandning av vatten, linoljesåpa, zinkvitt och magnesiumvitt.
På denna bilden är det blött. Halvmåneformad altan med nyligen applicerad linoljesåpeblandning och en tom hink på träytan.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
flygarkammen
  • Laddar…
Hann inte hela däcket idag men var lika bra det för nu kan man se skillnaden mellan trärent och behandlat.

Jag kommer antagligen göra två strykningar.

Ett trätrall med en behandlad yta som ser vit ut och en obehandlad del som är mer naturlig i färgen.
Skapa konto
Halvt behandlat trätrall på en uteplats, visar tydlig skillnad i färg mellan behandlade och obehandlade ytor.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Likan och 10 till
  • Laddar…
Grattis till ett mycket fint trädäck!

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Grattis till ett mycket fint trädäck!
Tack ❤️

Väldigt snyggt!
Måste ju ändå säga att förra ägaren misshandlat trallen så illa att det inte gick o se skillnad mot grön imp. Trall.

Vilket lyft!

• Gilla
Katarsis
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Väldigt snyggt!
Måste ju ändå säga att förra ägaren misshandlat trallen så illa att det inte gick o se skillnad mot grön imp. Trall.

Vilket lyft!
Tack! Trallen var behandlad med SIOO.
Antagligen därför det var så svårt att slipa.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.