Byggahus.se
Åsa Lund skrev:
Hur mycket kommer att bli kvar synligt av de långa ekstavarna när ni monterat den stora diskbänken?
Att ni vill ha det utseendet på de andra ytorna är jag helt med på. Bänkskivan där ni ska ha diskbänk däremot...

Se till att få alla ursågade bitar själv så har du världens bästa råvara för fina skärbrädot sedan!!!
Inte så jättemycket kanske vid just diskhon, men jag kan du inte direkt säga till snickeriet att jag vill köpa 1/3 av skivan på annat ställe och sedan be dom att fixa så den passar ihop med den dom tillverkar.

Bra tipps med skärbrädorna!

Eftersom du skriver att ekskivan är dyr - kom ihåg att Ikeas skåp kräver djupare bänkskiva än standard (så inte firman tar för givet att ni vill ha 610 när ni behöver 635). Men jag skulle inte sätta en dyr skiva runt diskhoarna, den kommer att bli svampig och mörk av vattnet, även om du slipar och oljar ofta.
(Hälsar en som har rostfritt 3,90) :rolleyes:

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag menar att du kan köpa två olika kvaliteter av en och samma tillverkare. Helstavsskivor till det som är till 100% synligt och "vanlig" bänkskiva med kortare bitar i till ytan runt diskhon.

• Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Nu gör han som tillverkar skivorna dessa från grunden, dvs. köper ekplank som han sågar/hyvlar/limmar och hyvlar igen.
Hur som haver så att materialet till dessa redan beställda och det är möjligt att han redan har börjat på med tillverkningen.

Redigerat:
Golvvärmen på plats! Slangvindan funkade skapligt men den krävde en operatör så tjejen fick hoppa in 😀 Tog ca en timme att lägga den (65m slang / 19m2)

IMG_2377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2379.jpg
Skapa konto

IMG_2378.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Skulle provtrycka golvvärmen igår, här kan ni läsa om hur det gick.
https://mobil.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/294758-provtrycka-golvvarme-uponor-20x2-vad-behovs.html

Lagt flytande Golvspån idag, fick bli 22mm.
Gick okej men limningen var lite dryg tycker jag. Har också ränknat/sågat fel så det fattas två skivor. Får fixa dom på måndag. Blev en något för stor glipa på en kortsida, tror att det var något skräp i sponten. Men den får gå under namnet rörelsefog. :)

IMG_2400.jpg
Skapa konto

IMG_2402.jpg
Skapa konto

IMG_2407.jpg
Skapa konto

IMG_2409.jpg
Skapa konto

Äntligen har vi börjar på med lite ytskikt! Taket är målat en av två styckningar. Väggarna är spacklade två gånger och jag har börjar på med en fondvägg av vit finsågad slätspånt.

IMG_2411.jpg
Skapa konto

IMG_2422.jpg
Skapa konto

IMG_2424.jpg
Skapa konto

Det händer även lite saker utomhus :) Men där gör vi ju inte så mycket själva.

IMG_2375.jpg
Skapa konto

IMG_2399.jpg
Skapa konto

IMG_2419.jpg
Skapa konto

IMG_2420.jpg
Skapa konto

Hinner inte så mycket på kvällarna men panelväggen blev klar ikväll och väggarna är slipade och spacklade för tredje gången. Målningsarbetet har jag lejt bort till min mor.

Svårt att få med strukturen bra på bild men vi är iaf nöjda med hur det blev.

IMG_2440.jpg
Skapa konto

Denna panel är det

IMG_2415.PNG
Skapa konto

I snö/regnvädret som kom igår läckte det in vatten under vår garageport och då alla kartonger med kök och golv står där blev det mindre kul att se att några kartonger hade sugit åt sig vatten, en stomme och en lucka som låg underst i högen...

Uterum, blir nog gjutning innan helgen :) Och stommen och glaspartierna kommer levererade under nästa vecka, en veckas leveransförsening på dom men det var bara bra.

IMG_2501.jpg
Skapa konto

IMG_2510.jpg
Skapa konto

Kök, provlade golvet lite idag, den ljusa plattan var inte riktigt som vi kommer ihåg det från golvproverna. En något gul/grönare ton, ska kolla upp det med butiken i morgon. Färgerna är Orbit och Silver Shadow

Ska fundera ut bästa sättet att lägga det, blir lite mer klurigt när vi lägger in det på diagonalen. Jag är ledig på fredag så ska lägga in det då.

IMG_2521.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Plattorna kan visst ha en gulton som ska försvinna efter en tid, nedan från Forbos broschyr. Så det känns ju bra!

golv.png

Ibland är det bra att man dubbelkollar det mesta, mätte upp gjutformen idag och den var fel. Byggarna hade läst fel på ritningen och gjort den 230mm för kort. Dom håller på och justerar den just nu och har vi tur så ska dom gjuta i morgon förmiddag. Ett ganska klantigt och onödigt misstag tycker jag men snabbt agerat av firman när jag påtalade felet iaf.

Blir finfint med panelen och golvet, skönt att slippa slipa och spackla och slipa och spackla och.... va?

Idag blev det gjutning ute för uterummet, kul att vara med och se hur dom gör. Gick fort och jag tror att det blev bra. Men det har varit över 20 grader och blåsigt här idag så jag hoppas att betongen inte har fått några sprickor. Byggarna täckte plattan med plast efter några timmar.

IMG_2530.jpg
Skapa konto

IMG_2532.jpg
Skapa konto

IMG_2534.jpg
Skapa konto

IMG_2536.jpg
Skapa konto

IMG_2540.jpg
Skapa konto

IMG_2551.jpg
Skapa konto

Och jag har jobbat på inne med att lägga golv, det är som sagt Marmoleum click, mycket trevligt golv att lägga. Och snyggt blir det också!

IMG_2543.jpg
Skapa konto

IMG_2550.jpg
Skapa konto

• Gilla
Skalbaggeskal och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte en sänksåg inför det här projektet och är så sjukt nöjd med den! Raka och fina snitt blir det på allt från skivmaterial till golvplattor. Inga problem att ta 1mm extra om första kapningen blev lite för lång :)

Jag har en OSB som arbetsbänk/offerskiva under.

IMG_2555.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
anniesjoholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.