Byggahus.se
M Mlindahl skrev:
Taket på vinden eller inre taket?
Tanken är att försöka kolla överallt med så de blir så bra de kan. Och även ventilationen då förra ägaren har tilläggsisolerat inneifrån så är dålig luft i huset.

Har sätt att golvet på övervåningen är spån och massa kol som isolering. Antar hela övervåningen har det.
Jag bygger om min Farmors hus på Gotland för att bli "Världens smartaste sommarhus" kolla www.ipv6home.se
 
M Mlindahl skrev:
Taket på vinden eller inre taket?
Tanken är att försöka kolla överallt med så de blir så bra de kan. Och även ventilationen då förra ägaren har tilläggsisolerat inneifrån så är dålig luft i huset.

Har sätt att golvet på övervåningen är spån och massa kol som isolering. Antar hela övervåningen har det.
Jag tänker skapa en liknande tråd hur jag renoverar Farmors hus.
 
E Effektministern skrev:
Jag tänker skapa en liknande tråd hur jag renoverar Farmors hus.
Du kommer säkert hitta dåligt virke som du behöver byta.
 
JanneJanne123
E Effektministern skrev:
Jag tänker skapa en liknande tråd hur jag renoverar Farmors hus.
Ja, gör det då och förstör inte den här med massa spam?
 
  • Gilla
Hochiha och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Om du inte redan är kunnig så läs allt du kan hitta om tidsepoken och arkitekturen, för att slippa ”sabba” av misstag. Satsa på tidsenliga tapeter och vacker linoljefärg. Planlösning där nere ser ju bra ut m stort kök o vardagsrum. Ska följa!
 
  • Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Om du inte redan är kunnig så läs allt du kan hitta om tidsepoken och arkitekturen, för att slippa ”sabba” av misstag. Satsa på tidsenliga tapeter och vacker linoljefärg. Planlösning där nere ser ju bra ut m stort kök o vardagsrum. Ska följa!
Sambon står för de ytliga. Jag ser till alla funktioner och tycker lite. Men ska läsa på lite och se om man kan hitta en bra stil :)
 
Då har vi kommit lite längre i hela bygget.

Balk är uppsatt och pelare monterade på ena kattvinden och de som ska bli badrum.

Renoveringsarbete i rum med ny balk och pelare, isolering syns, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt där balkar är monterade, golvet delvis borta och kol syns på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Har även påbörjat i badrummet och tagit bort golvet för att ta bort isoleringen (10% spån 90% kol)

Renoveringsarbete visar ett delvis demonterat golv med blandning av spån och kol, isolering borttagen, i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som ni ser på bilden så är de mesta dels kol.

Renoveringsscenario med uppsopen kol och spån på ett trägolv, indikerar större städbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Och gjorde min första tabbe, jag öste på med spade och öste ner i en soppåse lugnt och försiktigt.

Slutade med att hela nedervåning var full med kol på golv och bänkar/bord.
Blev stor städning och nu har jag lyckats fått tag på 2 st grovis ask dammsugare som jag tänkt fylla och sen gå ut på gården hälla över i soppåsar för att undvika att de sprider sig.


Inte lika tjockt lager på nedervåningen men såg ut så här runt mig.

Renoveringsarbete med borttaget golv och synliga bjälkar täckta av kol och isolering i ett blivande badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Då har vi kommit lite längre i hela bygget.

Balk är uppsatt och pelare monterade på ena kattvinden och de som ska bli badrum.

[bild] [bild]



Har även påbörjat i badrummet och tagit bort golvet för att ta bort isoleringen (10% spån 90% kol)

[bild]


Som ni ser på bilden så är de mesta dels kol.

[bild]



Och gjorde min första tabbe, jag öste på med spade och öste ner i en soppåse lugnt och försiktigt.

Slutade med att hela nedervåning var full med kol på golv och bänkar/bord.
Blev stor städning och nu har jag lyckats fått tag på 2 st grovis ask dammsugare som jag tänkt fylla och sen gå ut på gården hälla över i soppåsar för att undvika att de sprider sig.


Inte lika tjockt lager på nedervåningen men såg ut så här runt mig.

[bild]
Ser att du har ett avluftningsrör för avloppet, sätt dit en vacumventil i stället, finns att köpa på Biltema för någon hundring, spar en hel del energi.
 
M Mlindahl skrev:
Hejsan

Både jag och 2 kompisar (snickare)
Tror inte de behövs men hade en byggingenjör som räknade på belastningen och sa att de behövdes vid kraftig vind/snö kunde det eventuellt vika sig.

Har frågat flera gånger och även nu när vi rev om de verkligen är bärande och det är sa han.

Så tar de säkra före de osäkra och kör balk under befintliga och stöttar upp med pelare på varje sida.

Vad tror ni?
Även mina snickare och konstruktörer jag har rådfrågat hävdar att när väggar har så där grov plank är de bärande. "Man gjorde så förr". Och förr i detta fall är tydligen in på 70-talet.
Med det klassiska tillägget. "vill du chansa och ta risken".

När vi sen avlastade och rev så kunde man tydligt se hur bärande de de fakto var
 
M Mlindahl skrev:
[bild]
Så när du börjar jobbet med huset för dagen kan du verkligen hojta "tillbaka till gruvan igen" :rolleyes::rofl:
 
Appendix Appendix skrev:
Så när du börjar jobbet med huset för dagen kan du verkligen hojta "tillbaka till gruvan igen" :rolleyes::rofl:
Haha verkligen

Lurade en kompis att hjälpa till imorn och har 3 ask dammsugare så imorn hoppas jag kunna få bort allt med så lite koldamm som möjligt.

Både på oss och huset ^^
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då var äntligen all isolering bestående 90% kol och 10% spån.
Körde på med en kompis så jag dammsög och fyllde en askhink. Han gick ut på gräset och tömde i en soppåse och jag fyllde nästa askhink med dammsugarn.

Gick väldigt bra ändå. Tog oss ca 4h


Renoveringsarbete med borttagning av isolering, dammsugare och avfall i soppåse i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett pågående byggprojekt där isolering tagits bort, med dammsugare, askhink och spade synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde ta efterbild när allt är borta men kommer med det senare under dagen :)
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Då var äntligen all isolering bestående 90% kol och 10% spån.
Körde på med en kompis så jag dammsög och fyllde en askhink. Han gick ut på gräset och tömde i en soppåse och jag fyllde nästa askhink med dammsugarn.

Gick väldigt bra ändå. Tog oss ca 4h


[bild] [bild]

Glömde ta efterbild när allt är borta men kommer med det senare under dagen :)
Tänker du lägga golvvärme?
 
Får man fråga varför tar du bort kol/spånisoleringen?
Den isolerar sämre mot värme men bättre mot ljud. Om det är uppvärmt på bägge våningsplan så förstår jag inte varför man vill byta?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Får man fråga varför tar du bort kol/spånisoleringen?
Den isolerar sämre mot värme men bättre mot ljud. Om det är uppvärmt på bägge våningsplan så förstår jag inte varför man vill byta?
Det ska bli badrum där jag tar bort den. Är inte helt insatt men dom som ska göra jobbet kommer gjuta en sorts platta för som grund för att kunna lägga golvvärme och kakla på det sen.

Kommer låta resten av isoleringen vara på övervåningen.

Dock tycker jag inte de tar bort så mkt ljud. Hörs väldigt lätt även om jag smyger mig fram så hör man alla steg :)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.