Hej!
Jag har påbörjat en ombyggnation där jag har börjat riva väggen mellan bastu och klädkammare för att göra detta till ett ca 7kvm stort kontor/klädkammare.
Jag har många frågor, men börjar med en, eller ett par:
Bastun och badrummet delar våtrumsmatta (med golvvärme). Våtrumsmattan i bastun har jag börjat dra bort för att ersätta med något annat golv (förslag mottages gärna, det är gjuten platta). Däremellan har det suttit en vanlig bastudörr i trä med ca 10cm glipa mot golvet. Jag har tänkt att byta plats på dusch och tvättmaskin, vilket som gör att det kommer vara ca 1,5 meter från dusch och skvättande vatten till väggen där bastudörren sitter nu och i smatten i anslutning till det nya rummet kommer det alltså bli som en pytteliten tvättstuga med vvb och tvättmaskin. Jag funderar också på att sätta en skjutdörr mellan området där duschen och toan är, och nya tvättstugan för att säkra ytterligare mot fukt. Är det overkill? Det finns en PAX-fläkt över handfatet.
Detta gör att jag tänker att våtrumstätningen mellan nya tvättstugan och det nybyggda kontoret inte behöver vara supertät, utan att det kan vara på samma nivå som öppningen ut mot hallen. Kanske en vanlig dörr där tröskeln är extra motståndig mot väta om det mot all förmodan skulle rinna vatten dit bort vid något tillfälle. Anledningen till varför jag tänker att det är bättre med en dörr än att bygga igen helt är att jag är rädd att ångan från duschen ska tränga sig in i väggen och skapa fuktskador, medan dörren kan öppnas och vädra på ett bättre sätt. Vad tänker ni om det?
Är ett alternativ att bygga igen bastudörren med en vanlig icke-våtrumsvägg, men att sätta ångspärr?
Huset är ca 80kvm i ett plan. Frånluft i form av PAX-fläkt i badrum samt köksfläkt i kök. Friskluftsventiler i samtliga rum förutom vardagsrum.