27 040 läst ·
52 svar
27k läst
52 svar
Projekt: Enplansvilla anno 1982 skall få sig en välbehövlig uppdatering!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej,
Efter att ha följt flera trådar här på byggahus.se är det dags att själv bli aktiv och dela med mig om vårt projekt och förhoppningsvis få lite goda råd & tips på vägen! Efter att ha letat efter tomter under en längre tid tröttnade vi och bestämde oss för att köpa ett hus som i alla fall låg där vi ville. Det passade oss dessutom bra eftersom både jag och min sambo är gör-det-självare ut i fingerspetsarna!
Huset, ett enplanshus anno 1982, köptes i slutet av 2017 och skall med tiden förvandlas från ett relativt vanligt 80-tals hus till något lite mer modernt och anpassat till våra behov. Känslan av trähus kommer att vara kvar men i övrigt hoppas vi på ett helt nytt uttryck i o m de ändringar vi tänker göra.
Från...
Till något i still med....
Vår tidsram sträcker sig över ett par år men förhoppningen är att iallafall hinna med de invändiga projekten tills efter semestern. Några av delarna i vårt projekt är:
1. Flytt och byte av kök
2. Flytt av innerväggar
3. Nya ytskikt i hela huset
4. Nya fönster inklusive ett större skjutparti
5. Nya fasadpaneler av järnvitriol-behandlad furu
6. Renovering av ett badrum
7. Höjning av innertak i vardagsrum
8. Byte av tak
Efter som jag är smålänning och min sambo är arkitekt hoppas vi kunna göra så mycket av arbetet själva med undantag från t ex elinstallationer som kommer med det nya väggar & kök. I övrigt förlitar vi oss på villiga vänner och kollegor (och alla på byggahus.se)!
Mvh Andreas & Hanna
Efter att ha följt flera trådar här på byggahus.se är det dags att själv bli aktiv och dela med mig om vårt projekt och förhoppningsvis få lite goda råd & tips på vägen! Efter att ha letat efter tomter under en längre tid tröttnade vi och bestämde oss för att köpa ett hus som i alla fall låg där vi ville. Det passade oss dessutom bra eftersom både jag och min sambo är gör-det-självare ut i fingerspetsarna!
Huset, ett enplanshus anno 1982, köptes i slutet av 2017 och skall med tiden förvandlas från ett relativt vanligt 80-tals hus till något lite mer modernt och anpassat till våra behov. Känslan av trähus kommer att vara kvar men i övrigt hoppas vi på ett helt nytt uttryck i o m de ändringar vi tänker göra.
Från...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till något i still med....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vår tidsram sträcker sig över ett par år men förhoppningen är att iallafall hinna med de invändiga projekten tills efter semestern. Några av delarna i vårt projekt är:
1. Flytt och byte av kök
2. Flytt av innerväggar
3. Nya ytskikt i hela huset
4. Nya fönster inklusive ett större skjutparti
5. Nya fasadpaneler av järnvitriol-behandlad furu
6. Renovering av ett badrum
7. Höjning av innertak i vardagsrum
8. Byte av tak
Efter som jag är smålänning och min sambo är arkitekt hoppas vi kunna göra så mycket av arbetet själva med undantag från t ex elinstallationer som kommer med det nya väggar & kök. I övrigt förlitar vi oss på villiga vänner och kollegor (och alla på byggahus.se)!
Mvh Andreas & Hanna
Redigerat:
Detta såg riktigt spännande ut! Ska bli intressant att följa och vilken makeover!! 
Var har ni tvätt någonstans? Ser det inte på ritningen?
Sen måste jag ju medge att placeringen av lilla toan kändes lite halvtrist. Ni har inte funderat på att byta plats på den och WIC till sovrummet? Alternativt bara spegelvända lilla toan med dörr in i sovrummet och sedan flytta sovrumsdörren till det lilla gattet som är vid kök/wc och på så vis få on suite
Utöver det ser det riktigt bra ut tycker jag
Var har ni tvätt någonstans? Ser det inte på ritningen?
Sen måste jag ju medge att placeringen av lilla toan kändes lite halvtrist. Ni har inte funderat på att byta plats på den och WIC till sovrummet? Alternativt bara spegelvända lilla toan med dörr in i sovrummet och sedan flytta sovrumsdörren till det lilla gattet som är vid kök/wc och på så vis få on suite
Utöver det ser det riktigt bra ut tycker jag
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej!
Spännande hoppas vi också och planneringen är i full gång! Vi får huset i början av maj så vi har lite tid på oss...
Tvätt hamnar på samma ställe som idag (övre högra hörnet) med undantag för att det senare kommer att flyttas till garage/förråd som skall byggas samman. Vi ser det på lite längre sikt dock och kräver en del ”bygglovstekniska” justeringar...
Ang. badrummet kan vi bara hålla med dig, men med tanke på att den toaletten är det enda som renoverats (2015) sedan huset byggdes så kan vi inte motivera att göra om det just nu. Det andra större badrummet kommer dock göras om till vintern.
Mvh Andreas
Spännande hoppas vi också och planneringen är i full gång! Vi får huset i början av maj så vi har lite tid på oss...
Tvätt hamnar på samma ställe som idag (övre högra hörnet) med undantag för att det senare kommer att flyttas till garage/förråd som skall byggas samman. Vi ser det på lite längre sikt dock och kräver en del ”bygglovstekniska” justeringar...
Ang. badrummet kan vi bara hålla med dig, men med tanke på att den toaletten är det enda som renoverats (2015) sedan huset byggdes så kan vi inte motivera att göra om det just nu. Det andra större badrummet kommer dock göras om till vintern.
Mvh Andreas
Då har jag full förståelse för att ni inte vill in och böka där. Men det kanske kan vara värt att montera dörren i gattet ändå för att inför en framtida renovering spegelvända badrummet?andr.ljung skrev:
Hej!
Mvh Andreas
Men full rulle i maj alltså, det ser vi fram emot!
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag antar att ni inte har källare utan platta på mark? Då blir det ganka besvärligt att flytta kök och vårutrymmen pga avloppsdragningen.
Jag ser att toadörren vetter direkt till matplatsen. Känns lite sådär när hela gänget sitter och käkar medan någon annan sitter på andra sidan dörren och pruttar och plumsar.
Jag ser att toadörren vetter direkt till matplatsen. Känns lite sådär när hela gänget sitter och käkar medan någon annan sitter på andra sidan dörren och pruttar och plumsar.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
"Pruttar och plumsar" Haha! Det låter i o f s som min familj
skitkul!
Lite lustigt det där men vi har sett flera nyproduktioner där toaletten är i direkt anslutning till sociala ytor. I mina svärföräldrarnas nya radhus vetter båda toaletterna direkt mot köket/vardagsrummet och i den lilla av dem fungerar som en liten resonanslåda, så det är knappt att man vågar gå in där.
Det är inte helt omöjligt, snarare sannorlikt att det blir någon föränding på vår lilla toalett framöver och då kanske t o m en on suite. Sedan framgår det inte på planlösningarna men toaletten kommer inte vara direkt mot en matplats utan mot en soffgrupp där det strategiskt kommer placeras en ordentlig stereo... nåja vi får se! Här är vår målbild där möblemanget finns med.
Plums!
Lite lustigt det där men vi har sett flera nyproduktioner där toaletten är i direkt anslutning till sociala ytor. I mina svärföräldrarnas nya radhus vetter båda toaletterna direkt mot köket/vardagsrummet och i den lilla av dem fungerar som en liten resonanslåda, så det är knappt att man vågar gå in där.
Det är inte helt omöjligt, snarare sannorlikt att det blir någon föränding på vår lilla toalett framöver och då kanske t o m en on suite. Sedan framgår det inte på planlösningarna men toaletten kommer inte vara direkt mot en matplats utan mot en soffgrupp där det strategiskt kommer placeras en ordentlig stereo... nåja vi får se! Här är vår målbild där möblemanget finns med.
Logga in
Skapa konto
Plums!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Riktigt påpekande ang. vatten och avlopp som blir den största nöten att knäcka! Och helt riktigt platta på mark (100mm armerad betong under 70mm styrolit & 22mm golvspånskiva) men turligt nog går avloppstammen diagonalt genom rummet så tanken är att haka på det där via 75mm rör och två 45 graders böjar. Eftersom avloppet går ut ur huset här så ligger avloppet säkert ganska djupt, men det innebär också att fallet knappast kommer bli något problem (som bör vara >2cm/m vid dia 75mm). Det nya avloppet kommer även gå under köksön så jag passar på att lägga en renslucka där.
Vatten tänkte jag ta från toaletten som skall renoveras via en ny fördelare samt PEX (RiR) som får ligga i isoleringsskiktet.
Eftersom VA blir ett projekt i sig hade jag tänkt starta en egen tråd bara för det så småningom men kul att någon får upp ögonen för den problematiken redan nu!
Vatten tänkte jag ta från toaletten som skall renoveras via en ny fördelare samt PEX (RiR) som får ligga i isoleringsskiktet.
Eftersom VA blir ett projekt i sig hade jag tänkt starta en egen tråd bara för det så småningom men kul att någon får upp ögonen för den problematiken redan nu!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Nu har jag dragit igång en tråd bara för VA-delen i vårt projekt!
https://www.byggahus.se/forum/threads/va-till-ny-koeksplacering.311377/
https://www.byggahus.se/forum/threads/va-till-ny-koeksplacering.311377/
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Som med så mycket annat så ska det göras, så ska det göras ordentligt. Och då måste man börja från början så jag tror jag gör det. Vi fick tillträde till huset i Maj 2018 och oj fick vi en konstig start på husköpet direkt efter att vi skrivit på papperna hos Mäklaren... finn 5 fel (eller fler) i dessa bilder tagna på dagen för vårt övertagande, dvs direkt efter mötet med de förra ägarna/mäklaren 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Nu vill jag inte gå in på vad vi sa men låt oss säga att vi inte var helt nöjda med städningen som de förra ägarna gjort
som tur är så stod vi ju inte där med flyttlasset utan skulle inte flytta förrän flera månader senare. Nåväl, det tog ett par dagar tjat/hot så var det äntligen tömt. Nu kunde vi börja jobba!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Med jobba menade vi riva, och riva gjorde vi. Initialt rev vi enbart på insidan och började med de stora ändringarna i vardagsrum och köksflytt. Lite hjälp hade vi av småttingarna också!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto