124 556 läst ·
347 svar
125k läst
347 svar
Projekt: att försöka snickra fönster
Tack, det uppskattas! Principen påminner om ozeans karmar, med ett spår på tvärs. Det är ju en lite ovanlig konstruktion. Din version ser extra bearbetad ut, med en fals ytterst, ungefär som en extra karm runt karmen!Geoff skrev:
Det kan ju vara att jag innerst inne vill ha 12 mm skaftMicrokatten skrev:Jag ger upp, nu har jag satt rikthyvel på blocket-bevakning. Skämt åsido, dyker det upp en liten hyvel för ett par tusen kan det ju övervägas!
CMT har både 8 och 12 mm. Mina profilstål är 8 mm. Vet inte om du varit på deras hemsida och kanske kikat på den amerikanska versionen? Om så, välj europa som marknad istället så dyker de upp.
Hur ser din fönsterprofil ut?
Här hittade jag faktiskt ett hörn där men kan ana att det är gerat i karmen iaf. Men såhär ser profilen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här har vi spröjsen (usch, de ser riktigt skitiga ut i närbild)
Logga in
Skapa konto
Den yttersta falsen ligger i liv med råsponten på väggen. Tidigare så har det suttit tretexskivor som väggbeklädnad, och dessa gick över springan mellan vägg och fönsterkarm, och fyllde således ut falsen på fönsterkarmarna.Microkatten skrev:
Usch, jag tycker det är svårt med fräsprofiler, krävs lite 3-dimensionell fantasi!heos skrev:
Ok, din profil liknade en profil jag har på ett par fönster, så jag gick och kollade. Nästan, men lite andra dimensioner?
Logga in
Skapa konto
Man gjorde ju förr i tiden ofta karmen lika bred som väggtjockleken, och här har man alltså tagit ytterligare hänsyn till ett inre väggskikt, intressant!Geoff skrev:
Microkatten skrev:
Ja det är onekligen svårt att se på bild. Få se vad det blir och vad jag hittar.
Men jag är egentligen mer intresserad av hur du kommer göra karmarna med den utrustningen du har. Tänker främst på sidobitarna samt om du ska ha en mittpelare.
Fönsterprojektet har gått på sparlåga en tid då bl.a. större renoveringar har kommit emellan, men karm-ämnen till två stallfönster har jag nu lyckats grovdimensionera
Nästa steg är att göra slitsar, men det är inte helt lätt p.g.a. grovleken på karmen (55 mm tjock, 125 mm djup), För enkelhetens skull har jag tänkt göra rätvinkliga slitsar för dessa karmar.
Min första tanke att skapa slitsen var att först använda sticksåg för att grovkapa och sedan fräsa kanterna snygga. Efter införskaffande av sågblad som klarar mer än 55mm trä så provade jag att grovsåga ut slitsen, via ett borrhål i ena hörnet
Min klena gröna Bosch sticksåg drog kraftigt till vänster genom ämnet, vilket kan ses i bilden ovan; för kanten nertill var sticksågen placerad på ovansidan och linjen på undersidan blev sned. För kanten upptill var sticksågen placerad på undersidan och därför är snittet snett på ovansidan.
Sågar man alltid i rätt riktning - så att snittet drar sig inåt inom biten som skall bort - så kan det ju ändå fungera.
Dock har jag nu fastnat på fräsningen. Ett av problemen är att karmbredden är så stor att jag inte kan använda ansatsen. Dessutom måste man fräsa med materialet mellan frässtålet och (min mindre bra temporära) ansats. Och hur man skall få till fräsningen av kanten längst in är inte helt lätt
Hur skall jag få till detta? Jag har inte tänkt införskaffa en bandsåg. Alla andra goda idéer uppskattas!
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är att göra slitsar, men det är inte helt lätt p.g.a. grovleken på karmen (55 mm tjock, 125 mm djup), För enkelhetens skull har jag tänkt göra rätvinkliga slitsar för dessa karmar.
Min första tanke att skapa slitsen var att först använda sticksåg för att grovkapa och sedan fräsa kanterna snygga. Efter införskaffande av sågblad som klarar mer än 55mm trä så provade jag att grovsåga ut slitsen, via ett borrhål i ena hörnet
Logga in
Skapa konto
Min klena gröna Bosch sticksåg drog kraftigt till vänster genom ämnet, vilket kan ses i bilden ovan; för kanten nertill var sticksågen placerad på ovansidan och linjen på undersidan blev sned. För kanten upptill var sticksågen placerad på undersidan och därför är snittet snett på ovansidan.
Sågar man alltid i rätt riktning - så att snittet drar sig inåt inom biten som skall bort - så kan det ju ändå fungera.
Dock har jag nu fastnat på fräsningen. Ett av problemen är att karmbredden är så stor att jag inte kan använda ansatsen. Dessutom måste man fräsa med materialet mellan frässtålet och (min mindre bra temporära) ansats. Och hur man skall få till fräsningen av kanten längst in är inte helt lätt
Logga in
Skapa konto
Hur skall jag få till detta? Jag har inte tänkt införskaffa en bandsåg. Alla andra goda idéer uppskattas!
Raka slitsar är bra. Så gör jag alltid utom den enda gången då en kund ville ha alla detaljer som förr.
Enklaste sättet att göra det där utan en stor vertikalfräs eller en stor bandsåg är att såga med en vargtandad fogsvans och hugga av virket mellan sågskären med ett brett stämjärn.
En vargtandad såg är filad så att den skär bra längs fiberriktiningen. Somliga talar om klyvtantning.
Om du sågar med rätt teknik är det enkelt att såga längs strecket. Jag kan skissa upp sätta sågtekniken senare i kväll.
Enklaste sättet att göra det där utan en stor vertikalfräs eller en stor bandsåg är att såga med en vargtandad fogsvans och hugga av virket mellan sågskären med ett brett stämjärn.
En vargtandad såg är filad så att den skär bra längs fiberriktiningen. Somliga talar om klyvtantning.
Om du sågar med rätt teknik är det enkelt att såga längs strecket. Jag kan skissa upp sätta sågtekniken senare i kväll.
Produkter som diskuteras: "såg filad"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Tack Heimlaga, skissa gärna upp tekniken!heimlaga skrev:Raka slitsar är bra. Så gör jag alltid utom den enda gången då en kund ville ha alla detaljer som förr.
Det första jag gjorde var faktiskt att prova såga med min Veritas dovetail-såg
Logga in
Skapa konto
men eftersom jag behöver såga 55 mm djupt så tog sågryggen emot.
Jag har ett en-tums stämjärn. Kan det vara tillräckligt brett?