Sliten vitmålad fönsterkarm från 1945 med spricka och skador intill karmens hörn mot träväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte bidra med en bild på ytterligare en fönsterkarmskonstruktion. Huset och fönstren är från 1945.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Geoff skrev:
Tänkte bidra med en bild på ytterligare en fönsterkarmskonstruktion. Huset och fönstren är från 1945.
Tack, det uppskattas! Principen påminner om ozeans karmar, med ett spår på tvärs. Det är ju en lite ovanlig konstruktion. Din version ser extra bearbetad ut, med en fals ytterst, ungefär som en extra karm runt karmen!

heos
Microkatten skrev:
Jag ger upp, nu har jag satt rikthyvel på blocket-bevakning :D. Skämt åsido, dyker det upp en liten hyvel för ett par tusen kan det ju övervägas!

CMT har både 8 och 12 mm. Mina profilstål är 8 mm. Vet inte om du varit på deras hemsida och kanske kikat på den amerikanska versionen? Om så, välj europa som marknad istället så dyker de upp.

Hur ser din fönsterprofil ut?
Det kan ju vara att jag innerst inne vill ha 12 mm skaft :cool: Men ska kika igen.

Här hittade jag faktiskt ett hörn där men kan ana att det är gerat i karmen iaf. Men såhär ser profilen ut:

Närbild av ett vitt fönsterhörn där spröjs möter karm, synliga smutsfläckar och gerning.
Skapa konto

Och här har vi spröjsen (usch, de ser riktigt skitiga ut i närbild)

Närbild på hörn av fönsterkarm med smutsig spröjs och gerad profil.
Skapa konto

Microkatten
Ser ut som en s-profil? Stämmer inte Cobolts spröjsfrässats antik? (bortse ifrån att det är en dubbelfräs på bild, finns i enkelfräsversion också)

Teknisk ritning av Cobolts spröjsfrässats med mått och s-profil exempel.
Skapa konto

Redigerat:
heos
Microkatten skrev:
Ser ut som en s-profil? Stämmer inte Cobolts spröjsfrässats antik? (bortse ifrån att det är en dubbelfräs på bild, finns i enkelfräsversion också)

Det är lite svårt att se på bilderna men det närmsta i stålväg jag sett är den här fast kanske med en 90 graders kant upptill istället för en radie.

Teknisk ritning av en verktygsdel med måttangivelser, artikelnr 227-030 och texten 'COBOLT' samt en skalahand.
Skapa konto

Microkatten skrev:
Tack, det uppskattas! Principen påminner om ozeans karmar, med ett spår på tvärs. Det är ju en lite ovanlig konstruktion. Din version ser extra bearbetad ut, med en fals ytterst, ungefär som en extra karm runt karmen!
Den yttersta falsen ligger i liv med råsponten på väggen. Tidigare så har det suttit tretexskivor som väggbeklädnad, och dessa gick över springan mellan vägg och fönsterkarm, och fyllde således ut falsen på fönsterkarmarna.

Microkatten
heos skrev:
Det är lite svårt att se på bilderna men det närmsta i stålväg jag sett är den här fast kanske med en 90 graders kant upptill istället för en radie.
Usch, jag tycker det är svårt med fräsprofiler, krävs lite 3-dimensionell fantasi!

Ok, din profil liknade en profil jag har på ett par fönster, så jag gick och kollade. Nästan, men lite andra dimensioner?

Närbild på en fönsterkarm med distinkta fräsprofiler och sprickor i färglagret.
Skapa konto

Microkatten
Geoff skrev:
Den yttersta falsen ligger i liv med råsponten på väggen. Tidigare så har det suttit tretexskivor som väggbeklädnad, och dessa gick över springan mellan vägg och fönsterkarm, och fyllde således ut falsen på fönsterkarmarna.
Man gjorde ju förr i tiden ofta karmen lika bred som väggtjockleken, och här har man alltså tagit ytterligare hänsyn till ett inre väggskikt, intressant!

heos
Microkatten skrev:
Usch, jag tycker det är svårt med fräsprofiler, krävs lite 3-dimensionell fantasi!

Ok, din profil liknade en profil jag har på ett par fönster, så jag gick och kollade. Nästan, men lite andra dimensioner?

Ja det är onekligen svårt att se på bild. Få se vad det blir och vad jag hittar.

Men jag är egentligen mer intresserad av hur du kommer göra karmarna med den utrustningen du har. Tänker främst på sidobitarna samt om du ska ha en mittpelare.

Microkatten
Fönsterprojektet har gått på sparlåga en tid då bl.a. större renoveringar har kommit emellan, men karm-ämnen till två stallfönster har jag nu lyckats grovdimensionera

Grovdimensionerade träkarmämnen till stallfönster på trägolv.
Skapa konto

Nästa steg är att göra slitsar, men det är inte helt lätt p.g.a. grovleken på karmen (55 mm tjock, 125 mm djup), För enkelhetens skull har jag tänkt göra rätvinkliga slitsar för dessa karmar.

Min första tanke att skapa slitsen var att först använda sticksåg för att grovkapa och sedan fräsa kanterna snygga. Efter införskaffande av sågblad som klarar mer än 55mm trä så provade jag att grovsåga ut slitsen, via ett borrhål i ena hörnet

Grovdimensionerad träkarm med ojämn och sned sågad slits, illustrerar problem vid tillverkning av stallfönster.
Skapa konto

Min klena gröna Bosch sticksåg drog kraftigt till vänster genom ämnet, vilket kan ses i bilden ovan; för kanten nertill var sticksågen placerad på ovansidan och linjen på undersidan blev sned. För kanten upptill var sticksågen placerad på undersidan och därför är snittet snett på ovansidan.

Sågar man alltid i rätt riktning - så att snittet drar sig inåt inom biten som skall bort - så kan det ju ändå fungera.

Dock har jag nu fastnat på fräsningen. Ett av problemen är att karmbredden är så stor att jag inte kan använda ansatsen. Dessutom måste man fräsa med materialet mellan frässtålet och (min mindre bra temporära) ansats. Och hur man skall få till fräsningen av kanten längst in är inte helt lätt

Träkarmämne med grovkapad slits och synliga sågmärken vid en arbetsbänk.
Skapa konto

Hur skall jag få till detta? Jag har inte tänkt införskaffa en bandsåg. Alla andra goda idéer uppskattas! :)

Raka slitsar är bra. Så gör jag alltid utom den enda gången då en kund ville ha alla detaljer som förr.

Enklaste sättet att göra det där utan en stor vertikalfräs eller en stor bandsåg är att såga med en vargtandad fogsvans och hugga av virket mellan sågskären med ett brett stämjärn.
En vargtandad såg är filad så att den skär bra längs fiberriktiningen. Somliga talar om klyvtantning.
Om du sågar med rätt teknik är det enkelt att såga längs strecket. Jag kan skissa upp sätta sågtekniken senare i kväll.

Vadå försöka snickra? Du är ju sjukt duktig! Bag hand och tack för att du delar med dig av din fönster-resa! :D

Hänger inte riktigt med. Är detta slits i ovan/understryke? Är det fasta fönster eller för öppningsbar båge?

Microkatten
heimlaga skrev:
Raka slitsar är bra. Så gör jag alltid utom den enda gången då en kund ville ha alla detaljer som förr.

Enklaste sättet att göra det där utan en stor vertikalfräs eller en stor bandsåg är att såga med en vargtandad fogsvans och hugga av virket mellan sågskären med ett brett stämjärn.
En vargtandad såg är filad så att den skär bra längs fiberriktiningen. Somliga talar om klyvtantning.
Om du sågar med rätt teknik är det enkelt att såga längs strecket. Jag kan skissa upp sätta sågtekniken senare i kväll.
Tack Heimlaga, skissa gärna upp tekniken!

Det första jag gjorde var faktiskt att prova såga med min Veritas dovetail-såg

Veritas dovetail-såg med trähandtag och sågrygg som begränsar sågdjupet.
Skapa konto

men eftersom jag behöver såga 55 mm djupt så tog sågryggen emot.

Jag har ett en-tums stämjärn. Kan det vara tillräckligt brett?

Microkatten
Goteborg skrev:
Vadå försöka snickra? Du är ju sjukt duktig! Bag hand och tack för att du delar med dig av din fönster-resa! :D
Tack! Det händer dock att jag ofta känner mig mer sjuk än duktig... :D ...men det är alltid skönt att höra uppmuntrande ord på vägen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.