7 552 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Programering av Stiga
Vad är det värsta som kan hända? Om man följer "wizarden" så borde det väl bli rätt? Kan tex moderkortet gå sönder eller något annat bara för man byter firmware?boltis skrev:
Kabeln är den här med nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.
http://www.dustinhome.se/product/5010545957/deltaco-adapter-usb-serial/
Själv har jag kört wizard och inte haft några problem. Men självklart görs det på egen risk. Hur stor risken är, tja när klipparen säljs under namnet Lawnbott i USA så skickar man med kabeln med klipparen...
http://www.dustinhome.se/product/5010545957/deltaco-adapter-usb-serial/
Själv har jag kört wizard och inte haft några problem. Men självklart görs det på egen risk. Hur stor risken är, tja när klipparen säljs under namnet Lawnbott i USA så skickar man med kabeln med klipparen...
Jag har uppdaterat klipparen tidigare och en gång dog laptopen någon minut efter att uppdateringen var klar, vet ej vad klipparen hade tyckt om batteriet i laptopen hade gett upp mitt i nedladdningen. I bästa fall hade det bara varit att köra en gång till, i sämsta fall hade det blivit riktigt jobbigt.
Ingen kritik mot dig Gimbal, men det är självklart så att batterierna i både dator och klippare ska ha tillräcklig laddning.Man kör ju inte igång en windows uppdatering heller om man har 10% kvar på batteriet i laptopen. Sedan ska man nog inte vara helt bortkommen med vare sig datorer eller att skruva. Annars får man ju användning för det fina gamla ordspråket: Är huvudet dumt får plånboken lida!
Och ja min plånbok har tagit sina smällar den med men you win some, you loose some, det är min filosofi.
Och ja min plånbok har tagit sina smällar den med men you win some, you loose some, det är min filosofi.
Givetvis, laptoppen kom direkt från laddstationen, men då visste jag inte att batteriet var så dåligt som det var. Laptoppen själv angav drygt 2h batteritid men 10-15minuter senare dog den utan förvarning. Hoppsan hejsan, det batteriet var visst inte riktigt friskt.parkway skrev:
Sen får man väl hoppas att de (robottillverkarna) inte är dummare än att de har en separat bootloader som inte förstörs av en misslyckad uppladdning. Men det är inte ju inte lätt för oss att veta i förväg.
Jag tror faktiskt att jag har läst någonstans att klipparna har en bootloader sedan 2010 och att dom därefter kallas advanced.
Kollade precis kurvorna vid hemgång och även på denna versionen så lovar den ca 20 cm. Detta ökar ju risken att den ska missa infångaren genom att träffa precis där infångaren möter gränskabeln.Min har missat ett par gångar som jag sett hur många osedda däremot... Min åf rek att man sätter en extra infångare runt en halvmeter framför den ordinarie som är runt 1 meter lång för att komma runt problemet. Är ju bara viktigt innan laddstationen så att den inte missar den.
Kollade precis kurvorna vid hemgång och även på denna versionen så lovar den ca 20 cm. Detta ökar ju risken att den ska missa infångaren genom att träffa precis där infångaren möter gränskabeln.Min har missat ett par gångar som jag sett hur många osedda däremot... Min åf rek att man sätter en extra infångare runt en halvmeter framför den ordinarie som är runt 1 meter lång för att komma runt problemet. Är ju bara viktigt innan laddstationen så att den inte missar den.
Längden på infångaren måste ju bero på hur tråden ligger en bit innan, är den rak så är ju "hoppen" små så en 2m infångare är ju helt onödigt. Men vid 90 graders svängar eller lutningar så kan ju hoppen bli till riktigt stora bågar.
Det var det jag var lite nyfiken på angående den "nya" tightare kurvbanan. Blir kurvorna mindre runt hörn månntro.
Det var det jag var lite nyfiken på angående den "nya" tightare kurvbanan. Blir kurvorna mindre runt hörn månntro.
Även våran Wiper kör nu r17268 Beta och jag kan bara instämma i dina observationer.
Det nya piloten är försiktigare med pedalerna, väldigt lugna och fina inbromsningar och accelerationer. Utom vid hemkörning (följa kabel), då känns den lite ryckigare.
Ut till sekundära områden råkade uppdateringen ändra en parameter, båda min sekundära områden ändrades till "medurs", när en av dem tidigare var "moturs". Nåja det var ju inte svårt att ändra tillbaka.
Kurvbanan har ändrats helt klart, kurvan den kör börjar flackt men snävar till sig mycket snabbare än tidigare. Det gör att den nu går runt hörn relativt tight även i värsta fall.
Och spiralkörningen som den i stort sett aldrig gör (när den väl klippt ner mattan) blev plötsligt populärt igen. hm.
Det nya piloten är försiktigare med pedalerna, väldigt lugna och fina inbromsningar och accelerationer. Utom vid hemkörning (följa kabel), då känns den lite ryckigare.
Ut till sekundära områden råkade uppdateringen ändra en parameter, båda min sekundära områden ändrades till "medurs", när en av dem tidigare var "moturs". Nåja det var ju inte svårt att ändra tillbaka.
Kurvbanan har ändrats helt klart, kurvan den kör börjar flackt men snävar till sig mycket snabbare än tidigare. Det gör att den nu går runt hörn relativt tight även i värsta fall.
Och spiralkörningen som den i stort sett aldrig gör (när den väl klippt ner mattan) blev plötsligt populärt igen. hm.
Får säga att jag nog gillar att den har ökat på spiralerna, gör ju att mattan klipps fortare och jämnare. När det gäller att följa kabel, både in och ut så verkar det nästan vara on/off styrning på hjulmotorerna. Undrar varför man gick ifrån den varianten man hade innan som var klart mjukare.
Redigerat:
Håller med. Men det är samtidigt lite beroende på modell. Min gör spiralklippningen så länge den känner av samma motstånd i kniven eller den vänder mot hinder. Det är det bästa med den sk intelligenta spiralklippningen.
Ett tips ni kanske inte känner till: När maskinen kör och klipper, tryck på enter så börjar den klippa i spiralklippning.. Om man tex har ett område man vill att den ska spiralklippning.
(eller så köper man blåtandsfjärren för typ 5000, då kan du sitta på altanen och styra den och köra spiralklippning hur ofta du vill)
Ett tips ni kanske inte känner till: När maskinen kör och klipper, tryck på enter så börjar den klippa i spiralklippning.. Om man tex har ett område man vill att den ska spiralklippning.
(eller så köper man blåtandsfjärren för typ 5000, då kan du sitta på altanen och styra den och köra spiralklippning hur ofta du vill)
Jag är inte odelat positiv till allt för flitigt spiralande.
Nu hann klipparen bara gå en dryg timme innan ösregn och åska avbröt, men innan dess så spiralklippte den som besatt, och då var gräset ändå rejält nerklippt efter veckor av torka.
Verkar inte som om den längre behöver något motstånd för att starta snurren? Den tog i princip till spiralen så fort den lyckades köra några meter utan att stöta på hinder.
Det gjorde att mycket tid spenderades på rondellkörning där den redan spiralat (nytt ord) flera gånger innan. Så nog vore det bra med liiite motstånd innan den tar till stora snurren.
Å andra sidan är det nog lite tidigt att döma ännu.
Nu hann klipparen bara gå en dryg timme innan ösregn och åska avbröt, men innan dess så spiralklippte den som besatt, och då var gräset ändå rejält nerklippt efter veckor av torka.
Verkar inte som om den längre behöver något motstånd för att starta snurren? Den tog i princip till spiralen så fort den lyckades köra några meter utan att stöta på hinder.
Det gjorde att mycket tid spenderades på rondellkörning där den redan spiralat (nytt ord) flera gånger innan. Så nog vore det bra med liiite motstånd innan den tar till stora snurren.
Å andra sidan är det nog lite tidigt att döma ännu.