2 661 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Program för schemaläggning av säkerhetskopiering
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag behöver ett smidigt litet program i vilket jag vill schemalägga att t.ex. varje natt säkerhetskopieras/synkroniseras utvalda mappar mot en ytterligare extern disk. Jag vet att det finns färdiga diskar som har inbyggda program som klarar detta, men de jag har testat verkar bara vilja säkerhetskopiera hela diskar. Det duger inte, jag måste få välja vilka mappar som helst, i hela mitt LAN. Jag arbetar i Windowsmiljö. Några tips?
Har inte Windows kvar sin schemaläggare som alltid dök upp i Win98?
NTbackup i kombination med just schemaläggaren som finns inbyggd i windows kan hantera jobbet.
Bör ju även funka att skriva ett enkelt script som gör kopieringen och sen köra scriptet via schemaläggaren.
Jag har inte tittat på att automatisera synctoy men annars är det ett bra verktyg för att synkronisera mappar. Synctoy är en gratisprodukt från microsoft som bara är att googla och tanka hem
Bör ju även funka att skriva ett enkelt script som gör kopieringen och sen köra scriptet via schemaläggaren.
Jag har inte tittat på att automatisera synctoy men annars är det ett bra verktyg för att synkronisera mappar. Synctoy är en gratisprodukt från microsoft som bara är att googla och tanka hem
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tackar och bockar, Syncback, var enkelt och gjorde jobbet. Stannade dessutom inte om det var läsningsproblem på någon fil utan meddelade detta i loggen.
NTBackup, rätt så oldschool, men om man orkar konfigurera till rätt parametrar och skriva syntaxen korrekt så...
Men tack för era svar.
NTBackup, rätt så oldschool, men om man orkar konfigurera till rätt parametrar och skriva syntaxen korrekt så...
Men tack för era svar.
Ahh, Unix killar..... 
Ja, Cron finns till windows, men om det är smidigt och lättanvänt är väl en annan sak.
Vi som inte vill prompta allting tycker nog inte att det är världens smidigaste verktyg.
Dessutom är det ju bara en schemaläggare. Hur skulle kopieringen skötas? XCopy?
Nej tack
Ja, Cron finns till windows, men om det är smidigt och lättanvänt är väl en annan sak.
Vi som inte vill prompta allting tycker nog inte att det är världens smidigaste verktyg.
Dessutom är det ju bara en schemaläggare. Hur skulle kopieringen skötas? XCopy?
Nej tack
Jag rekommenderar Cobian backup: Cobian's site - The home of Cobian Backup
Microsoft har också ett gratisprogram som heter SyncToy. Har bara testat den kort men verkar göra det den skall.
Se här för info och nedladdning: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/synctoy.mspx
Se här för info och nedladdning: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/synctoy.mspx
Eller diino (http://www.diino.se). Ladda hem klienten och schemalägg en backup så laddas backup:n till diino's servrar. 2GB får man på gratisabonnemanget. Funkar bra plus att man får backup:n fysiskt åtskilt från original datat.
Klicka här för att svara