M mackan_kal skrev:
Svensk kärnkraft är inte 3ggr dyrare än vindkfraft, sluta trolla.

Poängen med kärnkraft är att till skillnad mot slumpkraft (vindkraft) så går den att lita på.
Europa står på randen till en energikris utan motstycke, och det spelar ingen roll hur många MW installerad vindkraft det står i Europa, dom kommer inte klarar sig utan planerbar kraft (gas från Putin som dårarna har bundit upp sin energiförsörjning på).

Tyvärr eftersom vi lägger ner fullt fungerande reaktorer i Sverige så spiller elpriserna över på oss för att vi kan inte mätta överföringsledningarna över till Europa.
Helt fel. Känner du till att kapacitetsfaktorn för Oskarshamn hamnade på 61 % ? Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskarshamns_kärnkraftverk. Det är mindre än moderna vindkraftverk (65%). Källa: https://seatwirl.com/sv/news/battre-vantat-varldens-forsta-flytande-vindkraftspark/ På vilket sätt är kärnkraft ett mer stabilt energislag än vindkraft ? Varför betala 3 ggr så mycket för ett energislag som inte har många fördelar. Du får gärna förklara detta.

• Gilla
Fuge
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Du kan ju inte jämföra kapacitetsfaktorn med ett vindkraftsverk teoretiska maximala produktion, du har ju ingen aning om vad du pratar om.
Sluta förstöra tråden med massa felaktigt dravel bara för du har en politisk agenda!

Kapacitetsfaktorn för vindkraft ligger på ca 35%.
Nej, (du har historiskt rätt), men ny vindkraft (offshore) har kapacitetsfaktor på 65%. Det är mer än vad Oskarshamn hade. Jag erkänner att jag gör lite 'cherry-picking' här. Men det är ändå relevant att sätta kärnkraftanhängarna på plats. Jag har ingen extrem politisk agenda.

ingenmansland ingenmansland skrev:
Det är ju lätt att plocka russinen ut kakan som du gör och få det att bli en utopi. Att ha vindkraftverk ute till havs för med sig helt andra kostnader och generellt sett så är kostnaderna för vindkraft ofta gömda i underhåll och investering i kraftnätet för att kunna ha 100% förnyelsebart. Hade vi tillåtit forskning på kärnkraft och har klara gen4 så hade vi kunnat producera dem i större antal och få ner kostnaden. Då de inte är beroende av platsen de byggs på som nuvarande är så hade det blivit billigare. Vindkraftverk har sin plats i elproduktionen, men att tro att den är lösningen på allt och att kärnkraft är boven är bara den sortens retorik som redan skadat elproduktionen i världen.
Jag har inget emot kärnkraft (förutom att det är dyrt). Jag är emot att satsa pengar på ett energislag som är 3 ggr dyrare än det billigaste alternativet. Läs på här: https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth. Att kärnkraft är stabilt är ju irrelevant om man kan skapa samma resultat med billigare energislag.

• Gilla
Fuge
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Jag har inget emot kärnkraft (förutom att det är dyrt). Jag är emot att satsa pengar på ett energislag som är 3 ggr dyrare än det billigaste alternativet. Läs på här: [länk]. Att kärnkraft är stabilt är ju irrelevant om man kan skapa samma resultat med billigare energislag.
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det är ju lätt att plocka russinen ut kakan som du gör och få det att bli en utopi. Att ha vindkraftverk ute till havs för med sig helt andra kostnader och generellt sett så är kostnaderna för vindkraft ofta gömda i underhåll och investering i kraftnätet för att kunna ha 100% förnyelsebart. Hade vi tillåtit forskning på kärnkraft och har klara gen4 så hade vi kunnat producera dem i större antal och få ner kostnaden. Då de inte är beroende av platsen de byggs på som nuvarande är så hade det blivit billigare. Vindkraftverk har sin plats i elproduktionen, men att tro att den är lösningen på allt och att kärnkraft är boven är bara den sortens retorik som redan skadat elproduktionen i världen.
Problemen med generation-4 kärnkraft kan du läsa om här (det är i princip omöjligt): https://www.ucsusa.org/sites/default/files/2021-05/ucs-rpt-AR-3.21-web_Mayrev.pdf
Själv är jag tekniker och gillar ny teknik, men detta är väldigt osannolikt att det ska fungera.

M mtmmtm skrev:
Jag har bara köpt det billigaste som marknaden erbjuder (det råkar vara billigt). Vad är det för pris du avser ? Timpris har ibland negativt pris (väldigt volativt). Vad är det för effektskatt för kärnkraft du menar ?
Vindkraft har inga subventioner (vänligen länka till fakta).
Helt otroliga påståenden (utan fakta): "
Vattenfalls styrelse ändrades till personer som inte vill ha kärnkraft.
Därför stängdes Ringhals, och det är till största del miljöpartiets fel." Vänligen återigen länka till fakta.
50 ggr lägre elpris om man hade kört dyr kärnkraft ??? Vore trevligt med fakta, till skillnad från påståenden.
Nordpool. Där elpriset sätts, alltså elmarknaden. Elpriset har skjutit i höjden, du ser ju grafen.
Vet du inte vad nordpool är????
Timpriset igår var som högst över 300 öre/h.
Gå in och kolla på dagens fasta elpriser :crysmile::crysmile::crysmile:

Vindkraft har subventioneras på olika sätt genom åren. Här kan du redan 2003 läsa om "Dagens subventioner" https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/motion/vindkraft_GR02N333

Kärnkraftskatten: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kärnkraftsskatt

Ungefär samtidigt som kärnkraftsskatten kom valdes av miljöpartiet nya personer in i Vattenfalls styrelse för att få in mer anti-kärnkraftsfolk. Här kan du höra det: själv https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1477744942227365889

Hör du skrattet? Du njuter säkert....

30-50% såklart.
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-kunnat-ge-lagre-elpriser/

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Jag har inget emot kärnkraft (förutom att det är dyrt). Jag är emot att satsa pengar på ett energislag som är 3 ggr dyrare än det billigaste alternativet. Läs på här: [länk]. Att kärnkraft är stabilt är ju irrelevant om man kan skapa samma resultat med billigare energislag.
Det finns många sätt att räkna på kostnader och det är sällan jag hör alla kostnader medräknade. Du har väldigt många länkar hit och dit och det luktar väldigt mycket som om du har en agenda. Det gör alltid att hitta data som stödjer din synpunkt. Mycket handlar om satsningar, politiska beslut, subventioner och dylikt. Vi fick ju inte ens forska på kärnkraft tidigare.
Det går inte att bara räkna på installerad effekt, det krävs att man tar hänsyn till betydligt mer än bara kraftverket i sig. Tar man med alla faktorer i beräkningen så finns det siffror som visar på att det blir dyrare med vindkraft än kärnkraft för vårat framtida behov.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Problemen med generation-4 kärnkraft kan du läsa om här (det är i princip omöjligt): [länk]
Själv är jag tekniker och gillar ny teknik, men detta är väldigt osannolikt att det ska fungera.
Så omöjligt att Kina redan har ett och börjat på två till?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Helt fel. Känner du till att kapacitetsfaktorn för Oskarshamn hamnade på 61 % ? Källa: [länk]. Det är mindre än moderna vindkraftverk (65%). Källa: [länk] På vilket sätt är kärnkraft ett mer stabilt energislag än vindkraft ? Varför betala 3 ggr så mycket för ett energislag som inte har många fördelar. Du får gärna förklara detta.

Tror du det blåser som utanför Skottlands kust här?
Ta reda på kapacitetsfaktorn i SVERIGE och återkom när du landat på jorden...
Ex Lillgrund 34%
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapacitetsfaktor

Vindkraften i Sverige har BETYDLIGT lägre kapacitetsfaktor än kärnkraft, sluta ljug.

Sen har du medvetet tagit den sämsta kapacitetsfaktorn för en reaktor i Sverige, O1 som byggdes tidigt 1970.
Dom andra har betydligt bättre, några över 80%!
https://www.analys.se/fakta/karnkraft/sverige/

Dagens verk har över 90%.

Kärnkraft är stabilare för det är PLANERBAR produktion, googla det ordet och sätt dig in i elsystemet.
Vindkraft skapar även ostabilitet i elsystemet pga för låg svängmassa.

"I dagsläget minskar elproduktionen i ”tunga” synkrona generatorer, medan produktion från omriktarstyrda enheter (i huvudsak vindkraft), som inte naturligt bidrar till systemets tröghet, ökar. Detta innebär att den totala trögheten i systemet minskar, vilket ställer större krav på reglerfunktionernas snabbhet."

https://www.iva.se/globalassets/rapporter/vagval-el/201606-iva-vagvalel-svangmassa-c.pdf

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Kärnkraft och Vattenkraft är stabilt för den är planerbar. Du har ju noll koll på hur energislagen fungerar onekligen.
Eller som Per Bolund sa, vindkraft är ju planerbar eftersom vi har väderleksrapporter.
Ett stolpskott har talat!

Jag har själv solceller hemma, kör timdebitering och kör värmepumpen på natten. Gör alltså mer elnätsnytta än 99,9% av övriga befolkningen. Så jag är inte emot andra kraftslag, men lös problemen först innan vi tar bort det robusta som fungerar oavsett väderlek.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
S
D Dan Asplund skrev:
Jag antar att under med mera ingår termisk och kemisk lagring (azelio och saltx) vilka - enligt dig - är helt uträknade?
Varför?
En mycket relevant fråga och sanningen är att jag inte har 100% koll på dem. Däremot har jag hyfsad koll på den normala verkningsgraden i omvandling av värme till el. Det är i runda slängar 1/3 och alltså går 2/3 till förluster. Man kan dock minska uttaget av el och använda en del till fjärrvärme. Hur man än vrider på det så är det en kass verkningsgrad och en anläggning vars kapitalkostnader förmodligen är dyrare än normal nyproduktion av el.

Jag har som sagt ingen direkt information själv så du får gärna informera mig om de logiska fel jag eventuellt gjort.

M mackan_kal skrev:
Eller som Per Bolund sa, vindkraft är ju planerbar eftersom vi har väderleksrapporter.
Ett stolpskott har talat!.
Har han verkligen sagt detta?! I så fall har jag en mycket märklig känsla av att vara väldigt förvånad samtidigt som jag inte är ett dugg förvånad...:crysmile:

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Har han verkligen sagt detta?! I så fall har jag en mycket märklig känsla av att vara väldigt förvånad samtidigt som jag inte är ett dugg förvånad...:crysmile:
Japp på twitter. Såklart borttagen men såg den själv.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Tror du det blåser som utanför Skottlands kust här?
Ta reda på kapacitetsfaktorn i SVERIGE och återkom när du landat på jorden...
Ex Lillgrund 34%
lite tråkig, aggressiv ton här...

ditt exempel med Lillgrund är för en anläggning som stod klar 2007

man kan ju också välja att titta på lite modernare danska havsvindkraftsparker som ligger i närheten:
Anholt, ligger ca 15 mil norr om Lillgrund stod klar 2013 och ligger på en kapacitetsfaktor på 50%

Krieger flak, ligger ca 6 mil söder om Lillgrund stod klar 2021 och under sista kvartalet 2021 hade man en en kapacitetsfaktor på 53%

sen är det förstås klart lägre än de svenska kärnreaktorerna i bruk – som ligger strax över 80 procent – men skillnaden i sig är inte enkelt jämförbar (till exempel kärnkraft: få, stora verk; vindkraft: väldigt många verk med stor geografisk spridning osv)

• Gilla
bollen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.