B Byggmarodören skrev:
Ett steg i rätt riktning!
[länk]
Jupp, fick just mail om detta från Kärnfull. Känns bra att bidra till forskning för vettig miljöteknik genom att betala sin elräkning. (y)

• Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Att pumpa vatten fram å tebax har provats på den kanariska ön El Hierro. Trots idealiska förhållanden för vindkraft är det ett fiasko.
[länk]
11,5 MW vindkraft, 11,3MW vattenturbiner och 226000 m3 vattenreservoar nertill.

Har du några studier eller kalkyler som visar på att det funkar IRL?
Frågar åt en vän.

/Höghus
Jag känner inte till den öns bakgrund. Man ska inte se klimatsans som en trovärdig källa. Jag läser "last year’s 54% renewables share meant that the island saved almost 7,000 tonnes of fuel and avoided the emission of 23,000 tonnes of carbon dioxide (CO2) into the atmosphere." Källa: https://renewablesnow.com/news/spai...inishes-2019-with-54-renewables-share-683388/
Det är lätt att visa på exempel där olika kraftslag misslyckas.

M mtmmtm skrev:
Jag känner inte till den öns bakgrund. Man ska inte se klimatsans som en trovärdig källa.
Att inte känna till detta storskaliga experiment med vind, vatten och el är anmärkningsvärt om du är det minsta intresserad av ämnet. Klar trollvarning.
Och klaga på källor och själv hänvisa till https://www.ucsusa.org blir ju bara för mycket.

/Höghus

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Att inte känna till detta storskaliga experiment med vind, vatten och el är anmärkningsvärt om du är det minsta intresserad av ämnet. Klar trollvarning.
Och klaga på källor och själv hänvisa till [länk] blir ju bara för mycket.

/Höghus
Även om han verkar trolla en del är det ändå inte fel att ta med korrekt utformade och placerade pumpkraftverk för topplast. Då i lite större skala med utrustning som kan användas förbi vad man brukar kalla överskådlig framtid.

Diverse småplock är ofta som vanligt spilld insats. Särskilt när allt ska "återupptäckas" efter några generationer och dimensioneras kortsiktigt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det vore nog bra med pumpkraftverk som batterier i systemet givet vår nuvarande situation. Då måste man vara beredd att ta de miljömässiga konsekvenserna av dem dock. Ett stort problem är också att folk i gemen har svårt att förstå skalan på problemet.

Dessutom är det mest en lösning för de länder som har en lämplig geografi. Danmark, med sin stora vindkraftsproduktion, har inga möjligheter till något rimligt pumpkraftverk.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
några cents om elen på kanarieön El Hierro:

– fullskaleprojekt? jo; storskaleprojekt? nja, det gäller att ordna elförsörjning för en ö med 11000 invånare

– det gäller alltså en ö i Atlanten, sex mil från närmsta granne och den traditionella energikällan för öns invånare har varit att bränna olja – att bygga kärnkraft har inte varit aktuellt av flera anledningar, så enda(?) alternativet för att minska på sitt 100%-iga oljeberoende är att söka sig till något förnybart

– hela det förnybara systemet på ön verkar dock underdimensionerat vid en enkel servettberäkning... fem vindkraftverk på sammanlagt 11.5 MW och ett genomsnittligt elbehov på 5 MW :thinking:det krävs en kapacitetsfaktor för vindkraften på minst 44% (och inga lagringsförluster) för att det ska kunna gå ihop; så det är inte så märkligt att man bara lyckas pumpa upp mindre mängder med vatten till vattenreservoaren (åren 2018-2020 varierade kapacitetsfaktorn på vindkraftverken mellan 28-35%)

– så man har inte nått ambitionen 100% förnybart och det har kostat, men man har i alla fall nästan halverat oljebränningen

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K
Vi ser ju redan att timdebitering kommer de närmaste åren. Jag tror att privatägda batterier som kan ta topplast vid dyra timmar kommer få en mycket större plats än idag. Många med solceller kommer att ha batterier som ser till att de inte behöver köpa el när den är som dyrast.

Fast elpris som raketforskaren mtmmtm forskat fram är lösningen på allt är nu ca 4-5 ggr dyrare än normalt i SE4 och går tom inte ens att teckna hos EON och flera andra leverantörer. :crysmile:

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
El Hierro June 2017 performance update – GdV completes two years of operation,
http://euanmearns.com/el-hierro-june-2017-performance-update-gdv-completes-two-years-of-operation/
Figuren visar vindelsproduktion i grönt, inlagring av pumpkraft i ljusgrönt, uttag i blått oc.h dieselgeneratorerna genererar energin i gult för en sommarmånad 2:a året. Info från samma blogg ovan, men ett år senare.
Diagram över energiproduktion med vindkraft i grönt, pumpkraftlagring, elförbrukning, vattenkraft och diesel för juni 2017.
Första året hade man av någon anledning begränsat produktionen till 7MW.

Förmodligen pga instabilitet i nätet.
Kan tänka mig att det är en teknisk utmaning att låta Enerconverkens AC/DC-DC/AC-omvandlare jobba utan ett befintligt elnät (eller svagt nät) och att man inte kunde hantera övergången till enbart vindel utan svängmassa.

Höghus Höghus skrev:
Och klaga på källor och själv hänvisa till [länk] blir ju bara för mycket.

/Höghus
Storskaligt experiment ? Det är inte jag som enskild debattör som måste känna till diverse experiment. Om du debatterar för någon enskild händelse så är det du som får ta upp denna. Du förstår kanske inte att vind och sol-kraft är det billigaste energislaget ? Behöver jag ge dig mer fakta för att du ska förstå detta ?

M mackan_kal skrev:
Fast elpris som raketforskaren mtmmtm forskat fram är lösningen på allt är nu ca 4-5 ggr dyrare än normalt i SE4 och går tom inte ens att teckna hos EON och flera andra leverantörer. :crysmile:
Jag är inte raketforskare. Dock så har jag tecknat fast elpris (5-års fast pris) 25% högre än det jag tecknade för 3 år sedan (75 öre nu, 60 öre för 3 år sedan). Det är 8% högre pris per år.

M mtmmtm skrev:
Storskaligt experiment ? Det är inte jag som enskild debattör som måste känna till diverse experiment. Om du debatterar för någon enskild händelse så är det du som får ta upp denna. Du förstår kanske inte att vind och sol-kraft är det billigaste energislaget ? Behöver jag ge dig mer fakta för att du ska förstå detta ?
Det spelar ju ingen roll hur billigt det är när det inte produceras något. Är det svårt att förstå? Det vore ju intressant om du kom med någon fakta någon gång istället för MP-papegojandet.

M mtmmtm skrev:
Jag är inte raketforskare. Dock så har jag tecknat fast elpris (5-års fast pris) 25% högre än det jag tecknade för 3 år sedan (75 öre nu, 60 öre för 3 år sedan). Det är 8% högre pris per år.
Nej, det är ju uppenbart att du inte är en raketforskare. Inte någon med kunskap om energiområdet heller. Trots dina dollarmiljoner.

• Gilla
  • Laddar…
V videopac skrev:
Det spelar ju ingen roll hur billigt det är när det inte produceras något. Är det svårt att förstå? Det vore ju intressant om du kom med någon fakta någon gång istället för MP-papegojandet.

Nej, det är ju uppenbart att du inte är en raketforskare. Inte någon med kunskap om energiområdet heller. Trots dina dollarmiljoner.
Uppenbart är det jobbigt när man publicerar fakta. Producerar man ingenting så har man inte lyckats. Vind och solkraft lyckas dock att producera så mycket att andra energislag lägger ner (de inser att de inte är konkurrenskraftiga). Det vore riktigt spännande om du ger mig fakta som jag ska svara på (och som jag inte gör)...

M mtmmtm skrev:
Uppenbart är det jobbigt när man publicerar fakta. Producerar man ingenting så har man inte lyckats. Vind och solkraft lyckas dock att producera så mycket att andra energislag lägger ner (de inser att de inte är konkurrenskraftiga). Det vore riktigt spännande om du ger mig fakta som jag ska svara på (och som jag inte gör)...
Vilka fakta tycker du backar upp dina fantasier? Har inte sett något vettigt från ditt håll ännu.

Vad är priset på en kWh från vindkraft när det inte blåser? Vad är priset för en kWh från solceller på natten?

• Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.