4 161 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Produktidé, bli rik och gör mig glad!
Jo, min Mercedes föreslår ju också laddplatser och kostnaden är ofta helt vansinnig, så enda lösningen är att ha en plastkasse med laddbrickor... Sen är ju alltid plastkassen i fel bil när man behöver den, och vill man ha dubbla brickor/kort så kostar det naturligtvis extra...Nötegårdsgubben skrev:
Det finns redan, även om det inte är så välutbyggt. Men då får vi nästa problem, roamingavgifter.
Jag kör folkvagn. På exempelvis en av de laddststioner jag emellanåt laddar på kostar det 5 kr/kWh med Eons app, men 8:33 om jag skulle ta det via VW (Elli free), som det ju blir om bilen får bestämma.
67 % dyrare! Men man för väl vara glad så länge man inte råkar ta Shell-appen.
[bild]
[bild]
Jag har kollat vissa av mina fem, sex stycken och samtliga är ju vanliga enkla RFID'n utan några krusiduller så man borde ju kunna införa ett "master RFID" kort/bricka kan man ju tycka...
Tidigare kunde man på en (root'ad) Android kopiera över RFID, men det verkar inte fungera längre...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Ja, hade jag varit för interventionistisk politik, vilket jag inte är, så hade jag på EU-nivå förespråkat tak för roamingavgifter för elbilsladdning och förbud för biltillverkarna att tvinga bilköparen att ha dem själva som laddleverantör.
En mix av regleringsinspiration från mobiltelefon- och elindustrin alltså.
En mix av regleringsinspiration från mobiltelefon- och elindustrin alltså.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det hade väl iofs varit enklare då att börja med att alla laddsatationer tar vanliga kontaktlöäsa betalkort ? Har man sen registrerat sig osv kanske mna kan få poäng/rabatt, men alla kan ladda.anders07 skrev:
Jag hatar alla olika tags och system för laddning av elbilarna, verkligen hatar dem!
Med nya leverantörer för laddning som kommer hela tiden får man stå där som en idiot och testa de fem taggar/RFID kort jag har och till slut ändå ladda ner ytterligare en App för att få ladda... Suck...
Nu har ju fler och fler börjat erbjuda betalningen genom EasyPark, men då tillkommer ju en kostnad...
En fantastisk produktidé jag har är att helt enkelt integrera RFID chip'et i laddkontakten så laddaren känner av det och börjar ladda direkt!
Sen är det bara att övertyga alla tillverkare av laddsladdar att haka på, och alla laddleverantörer att implementera stöd för RFID laddsladdar. Easy peasy!
Bygga in teknik i bilen låter vanskligt f.ö. för mig som är ingenjör: Kan tänkta mig 100 sätt som det kan börja strula på, särskilt över tid...Tesla har ju inbyggt, men inte som RFID utan att laddare/bil kan kommunicera.
Klicka här för att svara