Jag har en Stiga Alpina åkgräsklippare som jag har problem med.
När jag skulle starta den igår så i läge 1 på tändningen tändes lyset. Sen när jag vrider för att starta smattrar det bara i startsoleniden och jag får ingen ström på kabeln som går till startmotorn.
Har provat ladda batteriet inatt även om det inte känns som att det är felet. Idag när jag vrider på tändningen så händer ingenting, lampan tänds inte i läge ett och när jag försöker starta är den helt död. Mäter jag spänningen på startsoleniden har jag 12 v till den
Vad kan det bero på? Tändningslåset, startsoleniden eller hur ska jag felsöka?
När jag skulle starta den igår så i läge 1 på tändningen tändes lyset. Sen när jag vrider för att starta smattrar det bara i startsoleniden och jag får ingen ström på kabeln som går till startmotorn.
Har provat ladda batteriet inatt även om det inte känns som att det är felet. Idag när jag vrider på tändningen så händer ingenting, lampan tänds inte i läge ett och när jag försöker starta är den helt död. Mäter jag spänningen på startsoleniden har jag 12 v till den
är nog fan batteriet ändåM minimicke skrev:Jag har en Stiga Alpina åkgräsklippare som jag har problem med.
Att det smattrar i startsolenoiden är typiskt för ett nästan dött batteri. Men om det inte händer något alls efter att du laddat det är det kanske något mer problem. Är polerna och polskorna rena från oxid? Har du en multimeter som kan mäta spänning? Obelastat bör batterispänningen ligga mellan 12 och 13 volt. Du lan även prova att mäta spänningen över batteripolerna samtidigt som du vrider nyckeln och se om det sjunker.
Ett par enkla tester för att isolera felet:
1. Startkablar från ett bilbatteri. Startar den då är det antingen batteriet som är dåligt eller extremt dålig kontakt i polskorna.
2. Prova att koppla en startkabel direkt från batteriets pluspol till startmotorn. Startar den då kan det vara startreläet eller manöverkretsen.
Ett par enkla tester för att isolera felet:
1. Startkablar från ett bilbatteri. Startar den då är det antingen batteriet som är dåligt eller extremt dålig kontakt i polskorna.
2. Prova att koppla en startkabel direkt från batteriets pluspol till startmotorn. Startar den då kan det vara startreläet eller manöverkretsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden