Tyvärr så är den tidigare ägaren inget alternativ.
Får ta mig upp på vinden imorgon och se hur det ser ut.
Kommer ta några bilder också.
Om jag minns rätt så bestog det "öppna kärlet " av något som såg ut som ett jättestort gammalt element med en madrass omlindat!
Det är varjefall minnet jag har av det , de få gånger jag varit på vinden.
Men som sagt, skall kolla imorgon hur det ser ut, samt ta några bilder.

Påfyllningen kan ju i princip sitta vart som helst på systemet men den bör rimligtvis sitta i ett rum där det är vatten framdraget så du kan ju kolla kök,badrum, tvättstuga etc om du hittar någon förbindelse till värmesystemet om det inte finns någon i närheten av pannan. Mitt system fylls via ett returrör på elementet i badrummet.

burnvill/
Men då har du väl returrör plus ett rör till med kran som sitter på returröret och som då är påfyllnadsrör?
Här kommer lite bilder från vinden.
Var inget gammalt element utan ett plastkärl!
Endast två rör in i kärlet.
vet ej om kärlet läckt eller om det är kondens?
Iallafall så är kärlet tomt. tror f-n att det inte blir någon värme på ovanvåningen.
men var fyller jag på vatten?
Finns en ventil högst upp på kärlet, men är inte den egentligen till för om vattnet kokar?
Tacksam föär all hjälp jag kan få.

Glömde bilderna.

• PICT0044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0035.jpg
    Skapa konto
  • PICT0034.jpg
    Skapa konto
  • PICT0008.jpg
    Skapa konto
Jag har ett T-rör på returen som påfyllningen är kopplad på.
Ventilen som du nämner tycker jag ser ut som en plugg men det är lite svårt att avgöra på bilden.
Men där ska det väl egentligen sitta ett rör ut genom taket.
Kopparröret som försvinner ut till vänster bör väl vara ett skvallerrör och det är väl osäkert om det klarar av att släppa ut trycket som blir vid en kokning, vart tar det vägen förresten??

burnvill/
Precis vad jag trodde.Skrev lite slarvig, det är en plugg uppe på. Där skall väl vara ett rör egentligen som släpper ut övertryck,eller?
Röret till vänster går ut på taket. Så det är skvalleröret.

Jag ger snart upp.
Hittar f-n ingen kran till påfyllning av systemet någonstans.
Har följt röret som går upp till kärlet på vinden hela vägen ner till pannan.
Vad kan hända om jag fyller på uppe på vinden genom att skruva av toppen på kärlet och sedan skruvan tillbaks det igen?
Problemet jag kan tänka mig är ju att det blir en enda stor luftbubbla i röret som leder ner från kärlet.

Det ska väl egentligen sitta ett rör längst upp på kärlet men jag tror inte att lösningen som du har ska utgöra något problem förutom vid en kokning.
Det ska väl inte vara så stor risk när du kör med pellets vilket ger en rätt så jämn temperatur jämfört med en vedeldad panna.

Jag tror inte att det ska bli några problem med luft om du fyller på genom hålet där pluggen sitter då luften går uppåt och ut genom kärlet.
Men jag tycker ändå att det måste finnas en påfyllning någonstans, frågan är bara var.
Vanligast är väl att den sitter ganska långt ner på systemet.

Jag hade definitivt testat att fylla kärlet genom pluggen.

Påfyllningen borde annars sitta i pannrummet. Kolla om det finns något klenare rör som är anslutet till värmeledningsrören.

Nyfiken fråga: Står det något fabrikat på plastkärlet?

Om du kollar på pannan? sitter där inte nån avtappning.

min a föräldrar har jag en gammal oljepanna som har en avtappningskran i nedankant, far kopplade en vanlig trädgårds slang mellan pannan och en kv kran i pannrummet.
Typ han satte på slangen, öppnade kranen på pannan, och sen fyllde sakta upp systemet via kvkranen tills det började rinna ur skvaller röret på taket...

jaha, då har man fyllt på 24liter i ett kärl som rymmer 35!
Undrar hur mycket det rymmer upp till skvallerröret!
Så nu har jag satt igång cirkulationspumpen igen, satt alla radiatorer på max som shuntad upp.
Får se om trycker stiger. Låg på 0.6bar innan.

Immobil/ Cepax eller Cipax tror jag det stog på kärlet.

Problemen fortsätter.
Fortfarande inget vatten i radiatorerna på övervåning.
Trycker ligger ortfarande på 0.6 bar.
Vad gör jaför fel?
Luftade elementen uigår på ovanvåningen, kom knappt någon luft alls.
Är det trycket som är för lågt?
Isåfall hur får ökar jag detta.
Shuntar ut 45 grader i elementen just nu. Igår ökade jag till 50 men trycket reagerade inte alls.

fyll kärlet tills det rinner i skvalröret då går det lättare att trycka ur luften ur systemet;) =med högre tryck...När du luftar tappar du ju trycket så det är bara att fylla lufta osv...

mvh

Har fyllt ända upp till skvallerröret.
Men är det inte konstigt att trycket inte ändrade sig?
Hur högt tryck skall man ha?
Stämmer det att 0.6bar motsvarat en höjd på 6meter i systemet?
Jag har nog 8-9 meter mellan panna och öppet kärl.
Betyder det då att jag skall ha knappt 1 bar i tryck?

Stämmer bra det...!

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.