Hej.

Började med att vi inte fick varmvatten alls, bara ljumet. Varmvattenberedare stod bara på 30c. Hittade säkerhetsutlösaren och tryckte på den. Då gick den upp i temperatur. Dock stannar den på ca 50c. Går ej att få varmare även om jag vrider upp den till max. Men vattnet är iaf varmt i badrummet nu (50c antar jag :)

Men i köket är det fortfarande knappt ljumet?

Varmvattenberedare är en relativt ny Tesy.

Vad kan felet vara? Känns inte som dom båda problemen hänger ihop dock känns det otroligt att båda uppstår samtidigt.

Tack!

Låter som termostaten i VVB är kass.

Det kan det absolut vara. Men vad kan det vara för problem i köket och varför uppstod det samtidigt?

Kan det också vara något knas med blandningsventilen på vvb? Det brukar också sitta backventiler i anslutning till blandningsventilen. Om någon av dem har fastnat kan det beroende på blandare strömma kallvatten baklänges genom systemet. Känns långsökt, men spola i en kran i taget och känner på rören. Finns det varmvattencirkulation i huset?

Kan vara en idé, fast då borde det väll inte komma varmvtten i badrummet? Nix ingen varmvattencirkulation.

Trasiga backventiler kan få just det fenomenet, det kan även vara strulande backventiler i någon blandare i kombination som får den här effekten.

En gissning kan vara att termostaten har fått tuppjuck i din VVB så vattnet blivit ordentligt varmt, det fick skyddet att lösa och backventilen på VVB ballade ur pga. det varma vattnet.

Tesy VVB verkar vara en lågprisprodukt(?) och jag tror man får vad man betalar för i detta fallet tyvärr.

Tack för svar! Ja det är en lågpris. Hade själv aldrig satt i den. Får åka och köpa en ny bättre. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.