Vi har problem med varmvatten via fjärrvärme sedan en tid tillbaka.

Det började med att det gradvis blev kallare och vi fick ställa upp temperaturregulatorn mer och mer tills den nådde max.
Det blev dock bara sämre och sämre och dessutom blev vattentrycket kraftigt försämrat.

Jag antog att det rörde sig om kalk i plattvärmeväxlaren och gjorde därför en avkalkning med hjälp av en vattenpump från en kasserad torktumlare lät jag en blandning av kalkosan och vatten flöda genom växlaren ett par timmar.
Det hjälpte mot det låga flödet. Vattnet blev väldigt grumligt så det var nog mycket kalk i den.

Däremot fungerar varmvattnet dåligt fortfarande. Det är jättevarmt några sekunder, sedan sjunker temperaturen till kallt vatten som man inte ens vill duscha i.
Temperaturregulatorn verkar också fungera dåligt. Sätter jag fast den så får vi inget varmvatten alls, därför har jag tillfälligt tagit bort den så att fjärrvärmevattnet flödar konstant genom växlaren.

Anläggningen är en Cetetherm Mini som har några år på nacken. Plattvärmeväxlaren är av typen cb20is-35h och om jag har förstått rätt är termostat och temperaturregulator fast monterade på den modellen.
Den byttes dock 2019 eftersom vi då hade läckage, så den delen är inte jättegammal.

Tips på lösning utan att bli ruinerad mottages gärna.

Bild på innanmätet av fjv-centralen skulle underlätta, så att man ser exakt vilka delar det är.

Om det är en AVTQ-varmvattenregulator så kommer servicevägledning här,

Tack för svar. Jag har sett det dokumentet, men regulatorn är inte av samma typ.

Skickar lite bilder på anläggningen och min egenuppfunna avkalkare.

• En värmeväxlare med kopparrör och en installerad regulator i en bygganläggning, samt anslutna ledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en komplicerad uppsättning av rör och mätare i en källare, inklusive en egenuppfunnen avkalkare bland utrustningen.
    Skapa konto
  • Ett egenuppfunnet avkalkningssystem med hink, slangar, en apparat på golvet och en flaska kalklösning bredvid.
    Skapa konto
I vår central hade vi samma problem som du beskriver och då var det strlu med ventilen som släppte på fjärrvärme till värmeväxlaren när man spolade varmvatten. Vi fick byta den och efter det blev det mycket bättre.
Värmeväxlare i fjärrvärmesystem med ventiler och mätare, gul markering runt ventilområdet.

Världens minsta bild tyvärr.

Det måste vara temperaturregulatorn du beskriver, och för att byta ut den behöver jag byta hela värmeväxlaren för minst 10000kr om jag förstått rätt på min modell CB20IS-35H.

Det jag tycker är konstigt är dock att nu när jag tillfälligt tagit bort regulatorn (som normalt ska sluta flödet för fjärrvärmevattnet) så är det ändå bara varmt i någon minut. Det borde vara konstant max möjlig värme på varmvattnet tycker jag...

R Rubengreen skrev:
Det jag tycker är konstigt är dock att nu när jag tillfälligt tagit bort regulatorn (som normalt ska sluta flödet för fjärrvärmevattnet) så är det ändå bara varmt i någon minut. Det borde vara konstant max möjlig värme på varmvattnet tycker jag...
Det där tyder på att själva ventilen strular eller om det är smutsfiltret på inkommande fjv-vattnet som är igentäppt.

Ja, när du tar bort regulatorn från ventilen så ska det bli fullt fjv-flöde genom värmeväxlaren.

Kolla vilket fjv-flöde du får genom energimätaren (LandisGyr) när du tar bort varmvattenregulatorn respektive styrdonet för värmesystemet.

Edit:
Om du få ungefär samma flöde vid bägge testerna så är troligen filtret igensatt.
Om du får betydligt högre flöde via värmesystemets växlare än varmvattnets växlare så lär det vara ventilen för VV som strular.

Smutsfiltret har jag rengjort. Det var det första jag testade med, men det var inte så mycket smuts där.

Har inte kollat flödet än, men jag hör att fjärrvärmevattnet flödar på och det bryts om jag trycker på ventilen, så spontant så tror jag inte att den är problemet heller.

En tanke jag har är att eftersom den var helt igenkalkad och jag körde min kalkosanlösning så kanske det bildades "kanaler" genom värmeväxlaren så att det inte sprids och värms upp ordentligt.

Sen kvarstår problemet att temperaturregulatorn inte öppnar ventilen när värmeväxlaren blir kall. Gissar att byta ut växlaren och regulatorn kan lösa felet, men jag hade hoppats kunna hitta en billigare lösning.

Någon som vet vad som kan krångla i en temperaturregulator, och om det kan gå få en sån att fungera igen? Kan det vara termostaten inne i växlaren som är trasigt eller täckt av kalk kanske? Går det att få loss termostaten, eller är den svetsad?

Den här gamla tråden som jag själv var med i handlar visserligen om regulatorer som läcker.
Men om du skrollar ner till mitt inlägg #10 så ser du hur regulatorerna brukar se ut inuti.
En spindel som förbinder tappvattensidan med en ventil på fjärrvärmesidan.
Kan vara så att det går trögt eller är något fel i mekaniken för dig.
Är du händig kan du plocka isär den och felsöka. Dom är rätt dyra att köpa nya.
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/

M MagHam skrev:
Den här gamla tråden som jag själv var med i handlar visserligen om regulatorer som läcker.
Men om du skrollar ner till mitt inlägg #10 så ser du hur regulatorerna brukar se ut inuti.
En spindel som förbinder tappvattensidan med en ventil på fjärrvärmesidan.
Kan vara så att det går trögt eller är något fel i mekaniken för dig.
Är du händig kan du plocka isär den och felsöka. Dom är rätt dyra att köpa nya.
[länk]
Den typ av varmvattenregulator som beskrivs i den tråden och som du visar isärplockad i inlägg 10 är en "Danfoss Redan".

TS har varken "Danfoss Redan" eller "Danfoss AVTQ" utan en xxx-regulator samt "Samson 2432N"-ventil.

Här är databladet på komplett plattvärmeväxlare-ventil-varmvattenregulator,
https://www.cetetherm.com/download/18.6b6b00eb19224e51a5b1e5/1727271813736/AquaStar SV 2024-09.pdf

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.