Vi har fått vårt badrum totalrenoverat och jag har egentligen bara en större grej att klaga på.
Det är den vägghängda toaletten som spolar över kanten så vatten hamnar på golvet.

Armaturen är en Gerberit på 6L som kan ställas ner till 4,5L m.h.a. flottören.
Toaporslinet är en Globo Stockholm (4,5/3L snålspolande)

Felet uppvisar sig genom att vid spolning kommer vattnet med sån fart att det skvätter över kanten och hamnar på golvet (se bifogad video). Detta sker oregelbundet och med oregelbunden mängd.
Jag påpekade detta för rörmockaren som helt enkelt sa att Gerberit inte har nått speciellt för snålspolande toaletter eftersom det är det enda som funnits i många år, typ 30.

När jag talade med Gerberit berättade de om strypningar man kan sätta under cisternen som de sålde.

Men.

Är det nån som direkt kan uttala sig om var felet ligger och hur man kan åtgärda felet?

På fakturan står det bara att det är en "hög" gerberit och bakom spolknappen finns instruktioner för att ställa om flottör från 6-4,5L

Toaletten:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...oalettstol-globo-stockholm-6-las02bi/p-559293

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Oshult och 4 till
  • Laddar…
Har du testat att sänka spolvolymen? Blir resultatet detsamma?

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Har monterat många fixturer av samma sort du har, men aldrig sett detta fenomen.
Det jag kan misstänka är utformningen på din skål/porslinet, den ser kort ut, eller lurar man sig på videon?

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Ingenjören i mig ser att den är kort men även flack, vilket dom flesta vägghängda är. Farten är bra för då rensar den bättre men den nervikta spolkanten borde varit djupare...

Om ritningen stämmer tycker jag spolkanten är väldigt grund dvs den svämmar över lätt. Tänk bara på att jag är helt amatör på detta men detta mina empiriska tankar!

• Gilla
helder
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Om ritningen stämmer tycker jag spolkanten är väldigt grund dvs den svämmar över lätt. Tänk bara på att jag är helt amatör på detta men detta mina empiriska tankar!
Noterat!
Jag har dock svårt att tro att de skulle kunna sälja "felkonstruerade" toaletter utan att det kom upp i dager.

C Callmenobody skrev:
Noterat!
Jag har dock svårt att tro att de skulle kunna sälja "felkonstruerade" toaletter utan att det kom upp i dager.
Så sant. Kan man fråga vilket flöde och vattentryck den är testad/godkänd för...
Inget kul att vattnet skvimper över sådär.

C Callmenobody skrev:
Noterat!
Jodå, det kan det ....uppenbarligen ;-)
Men det är ju uppenbart att skålen inte lirar med det vattenflöden som blir.
Som jag skrev ovan, har monterat massor av fixturer fr Gerberit, men aldrig fått detta problem.
Då har vi monterat olika skålar, allt fr VilleroyBosch till Gustafsberg, Ifö m.fl.
Så jag tror att felet ligger hos skålen!

• Gilla
helder
  • Laddar…
Efter att ha kollat ytterligare på filmen, så tror jag att TS spolar med 6 liter. Skålen är snålspolande 4,5 / 3 liter.
Sänk spolmängden till 4,5 l, då bör det funka.

Immobil Immobil skrev:
Efter att ha kollat ytterligare på filmen, så tror jag att TS spolar med 6 liter. Skålen är snålspolande 4,5 / 3 liter.
Sänk spolmängden till 4,5 l, då bör det funka.
Tyvärr är det inte så.
Fabriksinställningen är 6L men denna är nedjusterad till 4,5L

Hur löste du problemet med den skvättande toaletten? Vi har samma problem med vår vägghängda. Börjar bli trött på att byta strumpor. Trampar likt förbaskat i det stänkta vattnet från stolen varje gång jag går förbi 😖

B byggrue skrev:
Hur löste du problemet med den skvättande toaletten? Vi har samma problem med vår vägghängda. Börjar bli trött på att byta strumpor. Trampar likt förbaskat i det stänkta vattnet från stolen varje gång jag går förbi 😖
Jo, jag brukade sitta på locket medan barnen badade och efter ett tag så sprack locket (jag väger ca 85kg) och när jag kontaktade distributören fick jag svaret att "man ska inte sitta på locket" och det skulle kosta mig 2.500:- för ett nytt.

Så, jag gjorde det vi borde gjort från början.
Jag bad dom fara åt h*lvete och ta sin skit med sig, skruvade loss toan, körde den till tippen och monterade en IFÖ istället.
Inga problem sedan dess.

Tillägg:
Dekymra dig inte med div vatten/flödesbromsar osv. Jag monterade in i toan och en i armaturen och det hjälpte inte det heller.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C Callmenobody skrev:
Jo, jag brukade sitta på locket medan barnen badade och efter ett tag så sprack locket (jag väger ca 85kg) och när jag kontaktade distributören fick jag svaret att "man ska inte sitta på locket" och det skulle kosta mig 2.500:- för ett nytt.

Så, jag gjorde det vi borde gjort från början.
Jag bad dom fara åt h*lvete och ta sin skit med sig, skruvade loss toan, körde den till tippen och monterade en IFÖ istället.
Inga problem sedan dess.

Tillägg:
Dekymra dig inte med div vatten/flödesbromsar osv. Jag monterade in i toan och en i armaturen och det hjälpte inte det heller.
Haha 🙃 Tack för svar. Vi kanske inte heller ska bemöda oss med för mycket arbete då!

• Gilla
Callmenobody
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag har något svagt för mig att min rörläggare sagt att det kan bero på att den som monterat stolen missat någon detalj som ska in i tilloppsröret innan stolen monteras men jag är inte helt säker så ska försöka kolla detta mer under dagen. :)

• Gilla
byggrue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.