2 501 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
problem med trådlöst nätverk
hejsan..
har en Dlink 624 super G router som jag har lite problem med. Den släpper inte igenom användarna mot internet. Det hela är skumt eftersom routern inte har några som helt säkerhetsinställningar(detta pga av brandvägg i datorerna och att närmaste granna är ca 500m så jag skiter i kryptering). Någon som har några ideer vad detta kan bero på?
/jonas
har en Dlink 624 super G router som jag har lite problem med. Den släpper inte igenom användarna mot internet. Det hela är skumt eftersom routern inte har några som helt säkerhetsinställningar(detta pga av brandvägg i datorerna och att närmaste granna är ca 500m så jag skiter i kryptering). Någon som har några ideer vad detta kan bero på?
/jonas
Kolla ip är första punkten. Kör du tex telia adsl så måste du släppa ip:t från den burk som har det först innan du kopplar in routern eller vänta 20-30 min och starta om routern
Och det är inte så att de har satt stängt som standard på den?
Och det är inte så att de har satt stängt som standard på den?
Är din trådlösa klient uppkopplad mot Dlinken?
Via webinterfacet väljer du fliken Status och sedan Wireless till höger. Verifiera att datorn du ska surfa trådlöst med finns i listan.
Har din Dlink fått en IP-adr?
Via webinterfacet väljer du fliken Status och sedan Device Info till höger. Under rubriken Wan ska alla fält vara ifyllda. Här kan du också prova att göra en DHCP release och sedan en DHCP renew.
Från din beskrivning är det inte självklart om problemet ligger i den trådlösa kopplingen eller i Dlinkens koppling mot Internet.
Anslut först din dator via kabel till Dlinkens switch, den har väl fyra portar antar jag. Kan du surfa nu som du tänkt det (gå igenom ovanstående) så får du fortsätta med det trådlösa micklandet.
Har du problem med det trådlösa, arbeta i följande ordning:
Som du själv testat - kör utan kryptering/security.
Se till att den trådlösa delen av routern är påslagen (fliken Home, Wireless)
Se till att klienter och router arbetar med samma kanal och SSID för det trådlösa.
Konfigurera din dator så att den får en IP via DHCP. Konfigurera din router så att den delar ut IPs via DHCP (Fliken Home, DHCP).
Via webinterfacet väljer du fliken Status och sedan Wireless till höger. Verifiera att datorn du ska surfa trådlöst med finns i listan.
Har din Dlink fått en IP-adr?
Via webinterfacet väljer du fliken Status och sedan Device Info till höger. Under rubriken Wan ska alla fält vara ifyllda. Här kan du också prova att göra en DHCP release och sedan en DHCP renew.
Från din beskrivning är det inte självklart om problemet ligger i den trådlösa kopplingen eller i Dlinkens koppling mot Internet.
Anslut först din dator via kabel till Dlinkens switch, den har väl fyra portar antar jag. Kan du surfa nu som du tänkt det (gå igenom ovanstående) så får du fortsätta med det trådlösa micklandet.
Har du problem med det trådlösa, arbeta i följande ordning:
Som du själv testat - kör utan kryptering/security.
Se till att den trådlösa delen av routern är påslagen (fliken Home, Wireless)
Se till att klienter och router arbetar med samma kanal och SSID för det trådlösa.
Konfigurera din dator så att den får en IP via DHCP. Konfigurera din router så att den delar ut IPs via DHCP (Fliken Home, DHCP).
tackar för tipsen men allt är redan gjort, Efter att ha pratat med Dlink så har jag fått en ny firmware och nu så får jag inte nån ip adress från isp överhuvudtaget. Det har gått ett dygn sen jag bytte firmware och detta tycker jag är lite konstigt.
/jonas
/jonas
davvethepirate skrev:
Om du monterar datorn direkt på ADSL modemet (?), får du då en IP adr?
visst får jag det. Nu har jag lagt in den gamla firmware igen så nu hänger sig datorn istället samt att jag har väldigt svårt att hitta något trådlöst nät överhuvudtaget. Datorn hänger sig enbart när jag har i Pcmi kortet, Dlink killen sa att detta berodde på nått som han kallade piratecheck? nån som vet vad detta kan vara för något?
/jonas
/jonas
Men du måste ju ha en likadan router som jag har? En Di-624 108Mbps.
Jag kör fw 2.53 och har inga sådana problem som du beskriver. På klientsidan har jag två olika kort, dels en usb dongle DWL 132, dels ett pc-kort, dwl g650.
Jag kör fw 2.53 och har inga sådana problem som du beskriver. På klientsidan har jag två olika kort, dels en usb dongle DWL 132, dels ett pc-kort, dwl g650.
hej igen.
Jag har exakt samma saker som du har. Men jag har bara en användare med pcmi kortet. Jag tror att jag skall testa att köra tillbax till fabriksinställningar och se vad som händer. Hur fungerer det annars för dig med prestanda och räckvidd?
/jonas
Jag har exakt samma saker som du har. Men jag har bara en användare med pcmi kortet. Jag tror att jag skall testa att köra tillbax till fabriksinställningar och se vad som händer. Hur fungerer det annars för dig med prestanda och räckvidd?
/jonas
Jag har inte testat så mycket med Dlinken i sin nuvarande position (inknölad i ett rack i en garderob) så några prestandasiffror kan jag inte bjuda på.
Räckvidden verkar ha försämrats sedan jag flyttade dlinken (inte så konstigt) så nu har jag begränsad täckning på garageuppfarten men inomhus är det inga problem någonstans (trähus).
Det jag har konstaterat rörande prestanda är att när routern har ofiltrerad internettrafik på WAN-sidan så orkar den inte med alls, trådlös prestanda påverkas. Nu står den bakom en annan FW som orkar utan problem, och då presterar också Dlinken bättre.
Räckvidden verkar ha försämrats sedan jag flyttade dlinken (inte så konstigt) så nu har jag begränsad täckning på garageuppfarten men inomhus är det inga problem någonstans (trähus).
Det jag har konstaterat rörande prestanda är att när routern har ofiltrerad internettrafik på WAN-sidan så orkar den inte med alls, trådlös prestanda påverkas. Nu står den bakom en annan FW som orkar utan problem, och då presterar också Dlinken bättre.
Det är tyvärr den vanliga sjukan hos många hemmabrandväggar/routrar.
Simpel nat klarar de i hygglig fart men börjar man lägga på några regler så faller prestanda ganska snabbt. I synnerhet om man dessutom har några burkar bakom som pratar olika saker
Simpel nat klarar de i hygglig fart men börjar man lägga på några regler så faller prestanda ganska snabbt. I synnerhet om man dessutom har några burkar bakom som pratar olika saker
Ja, jag körde lite Bittorrent och då var det ju helt kört. Men även utan trafik från LANet så var den allmänna sörjan av nättrafik från utsidan nog. Som tur är har inte Netscreen 5an några sådana problem....mats_o skrev:
Jag gick tillbaka till fabriksinställningar och nu verkar allt fungera. Tack för alla tips!
/Jonas
/Jonas
Klicka här för att svara