Jag har haft problem med mitt ADSL så jag har lite frågor angående tele om det är någon som är bra på det här. Är kund hos bredbandsbolaget och allt fungerade väldigt bra fram till en dag då internet blev extremt instabilt för att efter ett par veckor lägga av helt. Nu har jag inte haft internet i tre veckor och man märker verkligen hur praktiskt beroende man blivit av detta lilla tekniska under... Innan bbb kommer hem till mig vill jag ju utesluta egna fel för annars åker man väl på någon väl tilltagen service-avgift.

För att utesluta fel i mitt egna tele-kabelsystem gick jag ner i grunden där tele-linan löper in huset. Där kom en svart kabel in med fyra tunnare kablar i sig. Endast två var kopplade vidare till telekablarna till huset (den blåa och vita). Har läst mig till att de andra två kablarna är en extra lina om man vill ha en telefon till (annat nummer) t.ex. Hur som helst kopplar jag in den blå och vita kabeln till en vanlig tele-dosa eller telejack (de nedre hålen) och kopplar in modemet direkt nere i grunden. Här kastar jag in en fråga. Jag hittade en schablon-bild hos telia att den blå kabeln skulle kopplas till den nedre vänstra "hålet" eller infästningen i teledosan och den vita till den nedre högra sett framifrån. Stämmer detta i samtliga fall eller spelar det ens roll? Nu har jag förvisso provat både och...

Kopplar som sagt in modemet men fortfarande ingen uppkoppling. Förklarar nu läget för bbb och de skickar ut ett nytt modem. Känner nu att det måste vara det som är fel. Kopplar in det nya modemet, men ingen uppkoppling ändå. Frågar bbb om jag kan kontrollera med t.ex. en potentiometer om jag har kontakt med telenätet då det går svagström genom ledningarna. De menar dock att med endast adsl (har ip-telefoni) så är spänningen så låg att det förmodligen blir svårt att mäta med "amatör"-utrustning. Stämmer detta? Har ingen potentiometer men vill inte köpa en i onödan.

Min huvudsakliga fråga är naturligtvis om jag kan känna mig trygg i att jag gjort allt jag kan för att kontrollera att allt är okej från och med mitt ansvarsområde, dvs där teleledningarna kommer in i grunden. Eller kan jag göra något mer? Någon som haft liknande problem?

På din beskrivning låter det som om problemen började utan att några ändringar gjorts i installationen. Mest troligt är ju då att felet ligger utanför din anläggning. Hur var trådarna kopplade i första jacket innan du kopplade in dig på dem? Oftast är det just blå/vit som används. Vilken tråd som sätts i vilket hål spelar ingen roll.
Tror inte att du själv kan mäta så mycket i jacket utan specialutrustning.
Det känns som om du gjort allt du kan. Har du luftledning eller kabel i mark in till huset? Kan den vara skadad någonstans mellan kopplingsskåp och ditt hus?

Jag har precis haft detta förfarande med bbb. Uppkopplingen blev väldigt svajig och jag kom inte upp i hastigheter högre än 4Mbit/s trots att jag har beställt 24Mbit/s. Efter att först ha fått en ny kabel (mellan första jacket och modemet) till att få ett nytt modem, fick de till slut skicka en serviceman. Innan han kom provade jag att koppla ur alla jack utom det första, koppla ur alla datorer på nätverket, inget fungerade. Servicemannen kom, behövde inte ens komma in i huset. Han fixade med något som jag inte vet i teleskåpet och nu fungerar allt igen

Jag har haft många problem med samma fenomen fast med Telia.
I mitt fall berodde det på en kombination av att jag har långt avstånd till telestationen samt att ett antal av ledarna på nätet var i dåligt skick och flera anslutningar/skarvar på dessa hade dålig kontakt. Det fungerar bättre nu, inte helt perfekt, men i mitt fall gör avståndet att jag max kan ha 8 MBit iaf.

Har hört en liknande historia av en jobbarkompis. I det fallet så var det för dålig kvalite på kopparn samt avståndet till telestationen var på gränsen till för långt för aktuell hastighet. Bredbandsleverantören löste det med att dra ner hastigheten.

Varför det funkade tidigare för att sen bara börja strula vet jag inte. Kanske var det så att de kopplat in för många kunder på samma station eller nåt?

olmeri skrev:
Min huvudsakliga fråga är naturligtvis om jag kan känna mig trygg i att jag gjort allt jag kan för att kontrollera att allt är okej från och med mitt ansvarsområde, dvs där teleledningarna kommer in i grunden. Eller kan jag göra något mer? Någon som haft liknande problem?
Du har gjort vad man rimligen kan begära och din metodik är sund. Om blå tåt sitter till vänster och vit till höger eller vice versa spelar ingen roll.
P.S. En potentiometer är inte ett mätinstrument, men BBB har rätt i att om du inte har analog telefoni behövs instrument som man inte normalt hittar i hemmafixarens verktygslåda D.S.

alfista skrev:
P.S. En potentiometer är inte ett mätinstrument, men BBB har rätt i att om du inte har analog telefoni behövs instrument som man inte normalt hittar i hemmafixarens verktygslåda D.S.
OT: potentiometer kan betyda två olika saker: 1. Varierbart motstånd eller 2. En typ av analog spänningsmätare. Det senare är ett mätinstrument (det varierbara motståndet är en central komponent i mätinstrumentet, därav den moderna vanliga betydelsen av ordet).

Olmeri. mitt råd är att du ska ta hjälp av någon på plats för att göra analysen. Har du någon bekant med mera erfarenhet som kan hjälpa dig?
Men din leverantör av ADSL ska kunna mäta ut till modemet om det fungerar och om det finns kvalitetsproblem. De ska kunna ge dig hjälp på vägen. Får de inte kontakt med modemet, har du ställt frågan till dem och det finns system för kvalitetsmätning, dvs vilken "bandbredd" som just då fungerar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.