Jag har en Stihl FS450 röjsåg, det är så att på tomgång så går den okej, men så fort jag börjar gasa minsta lilla så vill den dö. Man kan få upp den på fullgas men då måste man leka väldigt försiktigt med gasen för att lyckas komma upp dit. Tändstiftet var lite grå/vit liknande efter jag hade testat den lite och försökt göra lite förgasarinställningar, men ingen hjälpte.

Förgasare är bytt men det hjälpte inte, den fungerade fint på en fungerande röjsåg, men inte denna. Cylindern och vevhuset är provtryckt med vakuum och tryck och det är tätt. Tändstiftet är bytt, bränslefilter är bytt, kollat så att allt är rent och bränsleslangen är provtryckt.

Vad är fel, hjälp!
 
oskar94 skrev:
Jag har en Stihl FS450 röjsåg, det är så att på tomgång så går den okej, men så fort jag börjar gasa minsta lilla så vill den dö. Man kan få upp den på fullgas men då måste man leka väldigt försiktigt med gasen för att lyckas komma upp dit. Tändstiftet var lite grå/vit liknande efter jag hade testat den lite och försökt göra lite förgasarinställningar, men ingen hjälpte.

Förgasare är bytt men det hjälpte inte, den fungerade fint på en fungerande röjsåg, men inte denna. Cylindern och vevhuset är provtryckt med vakuum och tryck och det är tätt. Tändstiftet är bytt, bränslefilter är bytt, kollat så att allt är rent och bränsleslangen är provtryckt.

Vad är fel, hjälp!
Har själv en 450 men känner inte igen dom problem du beskriver.Det LÅTER onekligen förgasarrelaterat men eftersom du bytt denna utan resultat så får man väl bortse från det felet.Att tänstiftet har grå/vit beläggning tycker jag tyder på att den går lite magert.Den ska väl snarare vara brun/grå.Att ställa förgasaren utan att ha en varvräknare är inte att rekommendera om du inte vet EXAKT vad du gör.Det finns en sak du kan prova att göra o det är inställning av gasvajern.Under gasspaksspärren finns en "öppning" med ett "hack"i.Tryck in gasstartspärren o gasspaken helt(fullgasläge).Samtidigt som du håller fullgasläge så ta en liten skruvmejsel o tryck "hacket" nedåt o sedan släpp fullgasläget.Då har vajern rätt inställning.
Jag tar för givet att du kollat så den inte suger tjuvluft mellan förgasare o cylinder o att gasvajern löper på rätt sätt o påverkar spjället som den ska.
 
Problemet är löst! :) Ledningen för dödaren som kortsluter tändningen är samma som höljet runt gasvajern, och av nån anledning så kom den i kontakt när jag gasade till, men så fort jag släppte gasen minsta lilla så "kom den tillbaka". Så jag bytte ut kabelhärvan och allt fungerade som om den var ny! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.