Byggahus.se
Knepigt att konvertera den nyinköpta hällen till gas, skulle jag tro.
 
mycke_nu skrev:
Knepigt att konvertera den nyinköpta hällen till gas, skulle jag tro.
Haha :) Det i sig skulle inte vara några större problem. Kan säkert sälja min spishäll och köpa en gashäll istället utan någon större förlust. Enda anledningen att jag är lite tveksam är som tidigare talare var inne på att gasen är så dyr. Kommer mer än fördubbla förbrukningskostnaden om jag kör gas och el jämfört med bara el. Nu är det ju inte några jättesummor i sig, men utslaget på ett år blir det ju ändå lite..
 
Jag väcker liv i denna tråd genom en kompletterande fråga. Gäller det många skrivit angående att det förmodligen inte ska vara några problem så länge man inte kör full effekt och flera plattor samtidigt som ugnen även om både ugn och spis är inkopplat på samma 1- fas matning. Eller förutsätter det att man har två matningar, en till ugn och en till spis?

Min elektriker påstod nämligen att det inte gick dra två matningar från min elcentral/skåp i hallen, kan detta vara korrekt eller finns det anledning att ifrågasätta det?
 
Vad sägs om att behålla ugnen men att byta ut hällen mot 1 gashäll och en 1 induktionshäll? Då kan du brassa med på ugn och gashäll samtidigt utan problem, och använda induktionshällen om du bara ska värma kaffevatten.

mojlig-domino-gashall--brannare__0150879_PE308965_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mojlig-domino-induktionshall-med-booster__0150884_PE308935_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker också att du ska satsa på gas, bara för känslan. Visst är det lite dyrare än el, men väljer man att bo på Kungsholmen så har man ju valt att verkligen satsa på sitt boende, och varför då inte gå hela vägen?
 
Så länge det finns plats i centralen kan man dra ut hur många matningar som helst. Och finns inte plats i centralen kan man enkelt bygga ut den.
 
FilipS skrev:
Min elektriker påstod nämligen att det inte gick dra två matningar från min elcentral/skåp i hallen, kan detta vara korrekt eller finns det anledning att ifrågasätta det?
Han tänkte möjligen på huvudsäkringarna. Med två grupper, en 20 A till häll och en 16 A till ugn finns en uppenbar risk att ni kommer att lösa ut huvudsäkringen på 25 A i källaren, vilket kan vara rejält opraktiskt beroende på om ni själva har tillgång till det utrymmet eller inte.
 
Om man summerar säkringarna på alla grupper kommer man normalt upp i många gånger huvudsäkringarna, så även om det är vettigt borde samma situation kunna uppstå annars med. Borde inte huvudsäkringen i fastigheten vara betydligt mer än 25A?
 
O
Andreas_H skrev:
Borde inte huvudsäkringen i fastigheten vara betydligt mer än 25A?
Huvudsäkringarna till 3-fasmatningen på servicen till fastigheten är garanterat större. Men nu var det enfassäkringen på stigaren till lägenheten som avsågs. Det är fullt normalt att den är på 25A till en tvåa eller trea från 50-talet. Jag har en tid bott i en sådan lägenhet med 20A+3x10A med 25A som avsäkring på servicen. Spishäll och inbyggnadsugn. Inga som helst problem och vi lyckades aldrig under några omständigheter knäcka säkringen på stigaren. Har inte ens något minne av att vi lyckades få 20A-gruppen till spis och ugn att lösa ut någon gång heller. Så i praktiken är det inte nödvändigvis några stora problem.

edit: Däremot hände det ofta att vi knäckte någon av 10A-säkringarna genom att köra vattenkokare, dammsugare, tvättmaskin, mikro eller diskmaskin samtidigt i olika kombinationer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.