Byggahus.se
Hej

Jag försöker hjälpa en vän som har fått problem med hennes spishäll. Något märkligt problem som jag inte förstår mig på
Hon har ett klassiskt 3 fas uttag till häll och ugn säkrat 16 A sen har hon också 16A huvudsäkringar till lägenheten, Samtliga dessa är kontrollerade och hela och det är mätt att det finns ström fram till samtliga faser.

Men så började hennes problem Först ibland och sen oftare.
Om hon slår på plattorna på vänster sia på hällen så beter sig spisen märkligt, ofta ger den felmeddelande utan felkod utan skriver bara E, anväder hon en av plattorna går det oftast bra men använder hon båda börjar hällen dumma sig. Använder de 2 högra plattorna funkar det bra. Använder hon de vänstra så kan hällen också få för sig slå av eller själv ändra inställningen på plattorna, dvs höja eller sänka dem
Vi trodde först det var något fel på hällen så jag lånade ut en äldre som jag hade kvar och tog med hennes hem, men hos mig funkar den som den ska och jag får inte fram felet. Och märkligaste av allt är att den häll hon lånade beter sig på liknande sätt just med plattorna på vänster sida!!!

Så jag är rätt säker på att det är något problem med hennes el , men frågan är vad och vad ska vi kolla.
Säkringarna är som sagt hela både huvudsäkringar och säkringarna till spisen.
Vi har mätt att det finns spänning fram på samtliga 3 faser. Vi har även öppnat både periflex kontakten och dosan i väggen och ser inga spår av bränt eller dålig kontakt, Vi slog också av huvudbrytaren ute och lossade locket på säkringsskåpet inne kollade där utan att se något misstänkt.

Känns på något sätt som att det inte kommer fram tillräckligt med ström på en av faserna när spisen slås på

Vad tusan kan felet vara? Och vad mer kan vi kolla själva mer

Det sista jag tänkte göra var att byta plats på faserna i periflex kontakten och se om felet byter sida så är vi ju helt säkra på att felet ligger i elen.

Tacksam för hjälp, blir inte klok på detta?
 
N nicke_ask skrev:
Hon har ett klassiskt 3 fas uttag till häll och ugn säkrat 16 A sen har hon också 16A huvudsäkringar till lägenheten, Samtliga dessa är kontrollerade och hela och det är mätt att det finns ström fram till samtliga faser.
Hur kontrollerades säkringarna?
Hur mättes spänningen (ej strömmen)?
Mätte ni mellan fas och nolla/jord?
Mätte ni mellan fas och fas?

Vilken spänning är det vid följande mätningar?
L1-N =
L2-N =
L3-N =
L1-L2 =
L1-L3 =
L2-L3 =
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Du skriver att du har mätt att dte finns spänning på alla 3 faserna. Det kan det göra även om en huvudsäkring har löst ut.

Den brutna fasen kan matas baklänges genom en trfasinkopplad apparat. Men om den brutna fasen belastas av hällen så får den ju sin ström i serie med den andra apparaten, vilket ger ett spänningsfall.

Har du mätt just när det är fel.

Även om alla säkringar är hela, så kan det vara fel i elnätet.

Dels kan du på många elmätare se att alla 3 faserna finns fram, på en del kan man även få fram spänningsmätning i elmätaren. Dels bör du prova att byta alla 3 huvudsäkringarna, vanligt att pluppen inte lossnar när de löser ut.

Sedan kan det ju iofs. vara ett "riktigt" elfel också. En dålig koppling så att du får spänningsfall när den belastas. Det är i så fall farligt, brandrisk.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur kontrollerades säkringarna?
Hur mättes spänningen (ej strömmen)?
Mätte ni mellan fas och nolla/jord?
Mätte ni mellan fas och fas?

Vilken spänning är det vid följande mätningar?
L1-N =
L2-N =
L3-N =
L1-L2 =
L1-L3 =
L2-L3 =
Hej.. Säkringarna kollade dels vi summer att de var hela men dessutom att yta plats på dem och se så felet var kvar..

Jag mätte samtliga kombinationer Fas-Fas, Fas-Nolla, Fas Jord, osv. och allting såg rätt ut, mätte då i uttaget... Använde mig bara av en enkel Malmbergs mätare som indikerar 230V, 400V osv ( vet inte exakt vad de heter ) som jag fått av min far en gång i tiden . Han var elektriker .

Jag har rätt ok elkunskaper men inte behörig och framförallt inte tillräckligt bra mätinstrument tror jag för at knäcka denna. Har ju sen bara tillgång till vanlig multimeter

Min gissning är ju antingen att det blir/är spänningsfall på en fas vid belastning som gör problemet eller mtsvarande att inte tillräckligt med ström kan matas fram

Min vän har rätt ont om pengar, ensamstående med 2 barn så vill göra så långt jag kan och kolla det som går innan jag tar dit en behörig elektriker..
 
OK, Om du fick 400V när du mätte fas - fas mellan alla 3 faserna, så är inte en huvudsäkring löst. Om en fas är borta, så får du fortfarande ca 230V mellan fas-nolla/jord, för alla faserna (pga bakmatning). Men du kommer att få låg spänning fas-fas mot den brutna fasen.

Då betyder det att det troligen är någon dålig koppling, ex. i centralen, som ger spänningsfall vid belastning.

Förresten kontrollfråga: Har denna häll fungerat på plats tidigare? den är inte nyligen utbytt?

Kan vara läge att kontrollera att nollan finns och verkligen är bra ansluten i uttaget, och i centralen. Symptomen stämmer bara delvis med "nollsläpp", men det ger en del skumma fenomen, värt att kolla.
 
H hempularen skrev:
OK, Om du fick 400V när du mätte fas - fas mellan alla 3 faserna, så är inte en huvudsäkring löst. Om en fas är borta, så får du fortfarande ca 230V mellan fas-nolla/jord, för alla faserna (pga bakmatning). Men du kommer att få låg spänning fas-fas mot den brutna fasen.

Då betyder det att det troligen är någon dålig koppling, ex. i centralen, som ger spänningsfall vid belastning.

Förresten kontrollfråga: Har denna häll fungerat på plats tidigare? den är inte nyligen utbytt?

Kan vara läge att kontrollera att nollan finns och verkligen är bra ansluten i uttaget, och i centralen. Symptomen stämmer bara delvis med "nollsläpp", men det ger en del skumma fenomen, värt att kolla.
Hej

Jag misstänker ju också en dålig koppling men ser inget uppenbart varken i uttaget eller när vi öppnade elcentralen inne.
Japp hällen har funkar perfekt i flera år på plats, sen när de började strula fick hon låna en annan häll av mig men den betedde sig likadant och hennes originalhäll har jag kört hemma hos mig utan problem så hällen är hel , det är jag säker på.

Om det var nollflel borde ju inte ugnen starta och fungera tycker jag, Den är ju kopplad i samma dosa på den tredje fasen och om det var nollfel så är det ju märkligt att felet bara finns på ena sidan hällen, Vänster sida matas ju av en fas och höger sida av en annan fas.. Kanske blir så att hon måste ta dit en behörig elektriker som kan kolla centralen där elmätaren sitter

Ellevio bytte ju mätare för ett par år sedan, undra om de kan vara boven i dramat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.