H
Ett alternativ hade varit att vrida diskhon 180 grader, hur ser det ut under? Men nu sitter också kranen på plats

Hällen går inte att ha för nära väggen heller pga att stekpannor behöver lite plats utanför själva plattan.

Det är helt omöjligt att svara på om det kunnat göras bättre utan en översikt på hela köket alternativt en ritning

TS skriver ” Känns inte el-säkert alls”
Men det är väl inte något elektriskt säkerhetsproblem, åtminstone min häll har en packning runt hela hällen så det kan inte rinna in vätska under hällen.
Protte

A AnkiVB skrev:
Ni får ursäkta men jag har inte skrivit så många frågor här under åren.

Situationen är följande. Anlitat ett företag (bra referenser) men det har inte gått bra. Jag är absolut inte nöjd och köket är sannolikt inte byggt på ett godkänt sätt. Så hur gör jag / kan man ta in någon oberoende som kollar på köket och gör en bedömning. Har googlat men min hjärna snurrar så jag ber er om hjälp.
Dom har använt sig av 3 bänkskivor (dom gjort fel) men spiskanten och diskhon sitter med 3 cm mellanrum. Känns inte el-säkert alls.
Hur såg uppdraget ut?

Har snickarna fått fria händer att montera köket som de själva önskar?

Förmodligen har de fått någon form av ritningar och instruktioner?

Vad är alternativet till att montera som det är på bilden? Hade du varit nöjdare om hällen monterats 10cm åt höger på bilden? Ofta måste hålet för hällen göras centrerat mot stommen under, sitter stommen dikt an mot väggen till vänster, eller är det kanske en ca 10cm glipa där?

Hur som helst så gör det varken från eller till ur ett elsäkerhetsperspektiv vart hällen monteras på detta utrymme, de där 10cm gör precis noll skillnad.
Ligger du sömnlös över inbillade risker kring detta så säkra upp med någon mjukfog runt kanten på hällen som komplement till den gummipackning som nu tätar mellan hällen och bänkskivan?

Vad vad anledningen till att de tidigare 2 bänkskivorna fick bytas ut? Vilket fel hade begåtts?

J
Vem har gjort planering / ritning? Det normala är ju att man antingen själv har skissat upp hur man vill ha det och ett köksföretag sen gör en ritning som köket sen monteras efter.

Om det ser ut så där på ritningen och du är missnöjd med planeringen är det ju inte monteringen det är fel på utan den ursprungliga kravställningen och planeringen. Du borde påpekat detta när planering / ritning gjordes.

Jag har svårt att se att någon idag gör ett kök helt efter hand, dvs utan ritningar. Det finns så mycket planeringsverktyg att man alltid planerar och köper material utifrån planeringen.

Om du tagit dit nån som byggt ett kök utan att ni först tagit fram en ritning så känns det som både du som beställare och företaget gjort en osedvanligt klantig överenskommelse.

Har du en ritning som visar att spis och diskho ska vara placerat på annat sätt så är monteringen fel. Om de inte stött på något hinder och bett att få ändra (tex att avlopp inte går att flytta eller liknande) och du godkänt ändringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.