5 471 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Problem med slamkakan i 3-kammarbrunn
Sida 1 av 2
Hej.
Jag har problem med slamkakan i 3-kammarbrunnens första fack. Meningen är ju att kakan succesivt ska lösas upp och underifrån ska sjunka till botten på brunnen. Mitt problem är att kakan löses upp för sakta. Följden blir att inkommande slam bygger på kakan och efter ett tag täpper den till röret på inkommande slam. Detta långt innan brunnen är full. Jag kan tillfälligt lösa problemet genom att röra om i kakan så att den löses upp, men så går det inte att ha det i längden.
Jag har fått flera tips på åtgärd. En går ut på att bakteriestammen i brunnen, som ska bryta ned kakan, är försvagad och behöver förstärkas. Jag har prövat att hiva ned både hästskit och jäst men ingen effekt.
Ett tips jag fått är att sätta på ett T-rör på inkommande ledning och se till att den nedre kanten på röret hamnar under själva kakan. På så sätt skulle det inte byggas på ovanpå kakan.
Finns det någon som känner igen problemet och har tips eller åsikter så är jag mycket tacksam.
Tilläggas kan att vi är i huvudsak ett 2-personers hushåll och utan "omrörning" behöver brunnen tömmas cirka var sjunde månad. Med omrörning så kan jag klara det upp till 12 månader.
Jag har problem med slamkakan i 3-kammarbrunnens första fack. Meningen är ju att kakan succesivt ska lösas upp och underifrån ska sjunka till botten på brunnen. Mitt problem är att kakan löses upp för sakta. Följden blir att inkommande slam bygger på kakan och efter ett tag täpper den till röret på inkommande slam. Detta långt innan brunnen är full. Jag kan tillfälligt lösa problemet genom att röra om i kakan så att den löses upp, men så går det inte att ha det i längden.
Jag har fått flera tips på åtgärd. En går ut på att bakteriestammen i brunnen, som ska bryta ned kakan, är försvagad och behöver förstärkas. Jag har prövat att hiva ned både hästskit och jäst men ingen effekt.
Ett tips jag fått är att sätta på ett T-rör på inkommande ledning och se till att den nedre kanten på röret hamnar under själva kakan. På så sätt skulle det inte byggas på ovanpå kakan.
Finns det någon som känner igen problemet och har tips eller åsikter så är jag mycket tacksam.
Tilläggas kan att vi är i huvudsak ett 2-personers hushåll och utan "omrörning" behöver brunnen tömmas cirka var sjunde månad. Med omrörning så kan jag klara det upp till 12 månader.
3-kammare gammal i betong och olika fack eller ny sort
Svårt fall , till att börja med sätt inte ett T-stycke där , då kommer det att bli stopp i ett senare skede
Har du snålspolande toa så kan det bero på för lite vatten , övergången till dom andra facken sker lite längre ner för att inte skiten ska komma i dom
Det med bakterier kan du nog glömma , det är väl ingen rötslamsbrunn du har , det är konsistensen på skiten som avgör hur mycket det ska flyta på utan
Svårt fall , till att börja med sätt inte ett T-stycke där , då kommer det att bli stopp i ett senare skede
Har du snålspolande toa så kan det bero på för lite vatten , övergången till dom andra facken sker lite längre ner för att inte skiten ska komma i dom
Det med bakterier kan du nog glömma , det är väl ingen rötslamsbrunn du har , det är konsistensen på skiten som avgör hur mycket det ska flyta på utan
Det är en hyfsat nu, kanske 15 år, i plast. Tillrinningen till dom andra facken funkar, men i och med att kakan byggs på så spillet över skiljeväggarna till fack 2 och 3. Själva toan är hyfsat modern, så den är förmodligen snålspolande.
Nej, ingen rötslambrunn utan en helt vanligt 3-kammar med självfall till fördelningsbrunnen.
Nej, ingen rötslambrunn utan en helt vanligt 3-kammar med självfall till fördelningsbrunnen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
"Slamkakan" flyter väl alltid ovanpå? Den är ju fylld med luftbubblor, som skapas när skiten jäser.
Men nivån skall ligga under inkommande spillvattenrör:

http://husagare.avloppsguiden.se/slamavskiljare.html
Det är inte så att du fått stopp i fördelningsbrunn eller infiltration, så vattnet inte rinner undan som det skall?
Men nivån skall ligga under inkommande spillvattenrör:

http://husagare.avloppsguiden.se/slamavskiljare.html
Det är inte så att du fått stopp i fördelningsbrunn eller infiltration, så vattnet inte rinner undan som det skall?
Det är inte mest dasspapper? Prova att byta till dasspapper av annat fabrikat?
Nejdå, fördelningsbrunnen rinner det undan i. Kakan flyter men till slut blir den så hård att den nya skiten bara lägger sig ovanpå tills den täpper till inkommande röret.KnockOnWood skrev:
Kan absolut vara så. Ska testa att vara mer frikostig med vattnet.S skutten11 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sista utvägen är ju att be om en extratömning, då de suger upp allt inklusive "slamkakan".
Vi gjorde detta för någon månad sedan, då infiltrationsbädden inte kunde svälja mer.
Och sedan, när det ordnat upp sig, slapp vi den reguljära årliga tömningen månaden efter.
Det blev lite dyrare, men inte så farligt.
Kanske vi har tur med en samarbetsbillig kommunal myndighet
Vi gjorde detta för någon månad sedan, då infiltrationsbädden inte kunde svälja mer.
Och sedan, när det ordnat upp sig, slapp vi den reguljära årliga tömningen månaden efter.
Kanske vi har tur med en samarbetsbillig kommunal myndighet
Vi har fått beställa tätare tömningar än den årliga. Det blir var 7-8 månad iställer för en gång om året. Irriterande då det borde kunna funka.KnockOnWood skrev:
Sista utvägen är ju att be om en extratömning, då de suger upp allt inklusive "slamkakan".
Kanske vi har tur med en samarbetsbillig kommunal myndighet![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur många är ni i hushållet?H Hasse KR skrev:
Är ni väldigt slösaktiga med dasspapper och kanske slänger mycket annat i toaletten och i köksvasken?
Får jag fråga var detta är?
Kan det vara så att det inte är ett problem med pappret utan med fett?
Fett från kök samt fettderivat i handdiskmedel, såpa, tvättmedel, schampo och tvål flyter ju upp i första facket. De bildar en stel gråvit, ofta porös flytande fettmassa som känns lite som ett mellanting av kalksten och stearinljus. Den klistrar ihop toapapper rejält och bakterierna i slamavskiljaren kan inte bryta ned detta.
Lösningen skulle i så fall vara minska på mängden som går ned i avloppet av dessa produkter.
Fett från kök samt fettderivat i handdiskmedel, såpa, tvättmedel, schampo och tvål flyter ju upp i första facket. De bildar en stel gråvit, ofta porös flytande fettmassa som känns lite som ett mellanting av kalksten och stearinljus. Den klistrar ihop toapapper rejält och bakterierna i slamavskiljaren kan inte bryta ned detta.
Lösningen skulle i så fall vara minska på mängden som går ned i avloppet av dessa produkter.
Vi har exakt samma problem. Slammkakam bara byggs på o täpper till inloppet så man måste dit o röra om/bryta södner kakan var 14e dag. Vårt problem började när kommunen bytte entreprenör för att tömma. Vi är nu 2 i hushållet och får problem 7-8 månader efter tömning. Innan man bytte entreprenör var vi 4 i hushållet och hade aldrig några problem. Jag har fått till mej av en som jobbade med det här förr att de alltid "släppte tillbaka" lite vatten för att bibehålla mikrobakterie balansen (eller vad det heter) så att slammet kan brytas ner. Men att nya entreprenören suger upp allt. Och det kan stämma för problemet kom just efter det. Nu har det gått 5 år sen entreprenör bytet o vi har fortfarande samma problem. Vet någon hur man kan få till en bättre "bakterie" balans så slammet bryts ner igen?