Vi bor i 50-talshus med originalradiatorer, vattenburna. Ett av rummen har aldrig haft ett fungerande element och när jag nu tittar närmre så är vredet fast. När jag skruvar loss det så ser jag att metalldelarna som jag tror ska förflyttas med hjälp av vredet är fastärgade? Jag har försökt försiktigt att vrida med hjälp av tång och polygrip, och knackat litegrann men inte lyckats rucka läget.

Jag hade hoppats på att hitta en sån där liten pinne som fastnat i intryckt läge, men någon sådan verkar inte finnas här.

Min fråga är: vågar jag mecka mer med detta själv? Finns det risk att jag slår av något och så börjar det läcka vatten? Kan man testa med typ VD40 eller annat smörjmedel och få det att lossa?

• Rostigt och fastärgat ventilvred på vattenburet radiatorrör i ett 50-talshus, omgivande vita elementet och mörka metalldelar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund vit radiatorventil i närbild, hålls mellan två fingrar, mot en bakgrund av radiatorpanel.
    Skapa konto
  • Hand håller ett avtaget vred från en gammal vattenradiator, insidan visar fastärgat metall och smuts.
    Skapa konto
L Louise E. R skrev:
Vi bor i 50-talshus med originalradiatorer, vattenburna. Ett av rummen har aldrig haft ett fungerande element och när jag nu tittar närmre så är vredet fast. När jag skruvar loss det så ser jag att metalldelarna som jag tror ska förflyttas med hjälp av vredet är fastärgade? Jag har försökt försiktigt att vrida med hjälp av tång och polygrip, och knackat litegrann men inte lyckats rucka läget.

Jag hade hoppats på att hitta en sån där liten pinne som fastnat i intryckt läge, men någon sådan verkar inte finnas här.

Min fråga är: vågar jag mecka mer med detta själv? Finns det risk att jag slår av något och så börjar det läcka vatten? Kan man testa med typ VD40 eller annat smörjmedel och få det att lossa?
Kör på med VD-40 för ser erigt ut så ha lite tålamod när du skruvar

Tack! Precis vad min svärfar just sa också. Jag har nu testat det, att värma med het handduk samt med hårtork men ännu inte lyckats. Testar att ösa på med ännu mer VD40 och hoppas på att det tränger in under natten. Återkommer om det funkar!

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Axeln in i ventilen har oxiserad fast, om du lossa lite på den yttr sexkanten och knackar till med hammaren på axeln, kan den lossa lite. Sen kanske det behövs ett verktyg att vrida runt , det blir till att rucka fram och tillbaka en del, så lässnar den säkert. Att försöka vrida med plastvredet går inte, det fräses bara upp i infästningen för axeln. Testa och kom tillbaka.

Ok, men vågar jag vrida på någon av de sexkantiga muttrarna alltså? Finns det ingen risk att det börjar droppa vatten?

L Louise E. R skrev:
Ok, men vågar jag vrida på någon av de sexkantiga muttrarna alltså? Finns det ingen risk att det börjar droppa vatten?
Du ska bara lossa lanske 1/8 dels varv och känna om det går att röra axeln. Innanför den yttre sexkanten är det en tätning av ( troligtvis palmettogarn ) som pressas ihop och tätar mot axeln. Nu har det oxiderat där och packningen är nog säkert snustorr, börjar man att röra axeln kan det börja läcka, så en viss risk för att inte få stopp på det finns, men inga mängder, det sprutar nog inte.
Så en äldre röris som kollar upp det är nog inte fel. Då finns alltid bot att få till det.

Tack för stöd! Jag fick loss den yttre sextanten med hjälp av fast nyckel, den satt hårt men när den väl lossnade gick det lätt att skruva upp den. Efter det så fick jag efter flera långa stunders försök till slut upp vredet med hjälp av polygrip. När vredet var helt öppet började det läcka, men det kunde tätas med hjälp av gängtejp, en snäll kompis och hans VVS-pappa på FaceTime. Nu blir det varmt hoppas jag!

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
Borde väl kunna hitta en modernare termostat som passar istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.