29 394 läst ·
61 svar
29k läst
61 svar
Problem med pantbrev
I mitt tycke, så borde det finnas uppgifter om vem/vilken bank som " hämtat ut" pantbrev en från det digitala arkivet. Hur man sedan får tag på uppgifterna vet jag inte. Kanske Lantmäteriet har upplysningar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
HasseTeknik skrev:
Det förefaller alltså som att svaret kommer med snigleposten om ett par dar.C calle_77 skrev:
Märkligt att inte kunna lämna ut sådan info till lagfartsinnehavaren (=ägaren) direkt!
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Prata med er bank. Banken är uppkopplad mot lantmäteriet, och kan få ut uppgifterna med en knapptyckning. Även mäklare är uppkopplade, mäklaren som är inblandad i lägenhetsaffären kanske kan hjälpa till.
Och sedan kanske detta borde polisanmälas omgående, även innan du får några detaljer. Den bank som har lånat ut, kommer troligen inte att släppa några uppgifter om vem som lånat, annat än till polisen.
Och sedan kanske detta borde polisanmälas omgående, även innan du får några detaljer. Den bank som har lånat ut, kommer troligen inte att släppa några uppgifter om vem som lånat, annat än till polisen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om man nu antar att det inte är sambon som är skyldig. Finns det någon annan i er närhet som kan vara mer sannolik som skyldig. En sådan sak går väldigt mycket enklare för någon i ens närhet.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
I princip så kan vem som helst låna på godtycklig fastighet. Men de lagfarna ägarna måste godkänna pantsättningen. Men det kan ju ex. ske genom förfalskad namnteckning.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Anledningen att de inte kan lämna uppgifterna på telefon är nog för att det är omöjligt att veta om den som ringer och säger att han är ägaren verkligen är den personen.KnockOnWood skrev:
Tar de ägarens folkbokföringsadress direkt ur registren vet de att de skickar papperna till rätt person.
Men det borde gå att få det direkt genom att gå till ett lantmäterikontor och visa leg.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast rimligen borde ju banken där ts sökt lån kunna se vem som använt pantbreven...........åtminstone borde det synas i vilken bank de ligger........
Tycker mer som att det låter att det ligger kvar nåt gammalt lån sen tidigare på nåt märkligt vis. Bedrägeri låter långsökt.........
Tycker mer som att det låter att det ligger kvar nåt gammalt lån sen tidigare på nåt märkligt vis. Bedrägeri låter långsökt.........
Mitt hus står jag som ensam ägare på genom äktenskapsförord, men eftersom vi båda står skrivna på fastigheten så måste min man skriva på alla papper om nytt lån. Det för att man inte ska kunna belåna en fastighet utan att de andra som bor där permanent vet om det. Så det verkar konstigt att någon ska ha lyckats ta lån på er fastighet som ni båda bor i permanent utan att ni har fått papper att skriva på. Däremot kan jag inte minnas att jag har fått en notis från Lantmäteriet när jag har använt mina obelånade pantbrev men det kanske är för att jag själv har gjort det? Men de få papper om lån och pantbrev jag har fått har alla kommit med posten trots att jag har haft Kivra sen tjänsten släpptes.
Så för mig låter det som att det kan finnas fyra orsaker till de belånade pantbreven
1. Någon av er har förfalskat den andres namnteckning och belånat fastigheten, det bör dock synas både hos UC och på deklarationen
2. Någon annan har förfalskat era namnteckningar på att ni godkänner att den personen använder ert hus som säkerhet och även har sett till att vitja brevlådan. Eftersom lånen då inte står på er bör det inte synas hos UC eller i deklarationen
3. Någon annan har belånat sin egen fastighet, men att något gått fel och de blivit registrerade med era pantbrev och inte deras.
4. En bugg i något system har orsakat detta eller att något av systemen har haft intrång och de som tagit sig in har lyckats få ut pengar genom att sno uppgifter/lägga in egna uppgifter i systemet
Att de inte via telefon kan tala om vem som har pantbreven och hos vilket låneinstitut de ligger kan mycket väl bero på att de måste kunna verifiera att det är rätt person i telefonen. Många banker och andra ställen löser det via bank-Id, men jag vet inte om LM har ett sånt system. Ett annat sätt brukar vara att skicka all information till Kivra, men jag är som sagt osäker på om LM gör det då jag bara har fått brev från dem och inget i Kivra
Så för mig låter det som att det kan finnas fyra orsaker till de belånade pantbreven
1. Någon av er har förfalskat den andres namnteckning och belånat fastigheten, det bör dock synas både hos UC och på deklarationen
2. Någon annan har förfalskat era namnteckningar på att ni godkänner att den personen använder ert hus som säkerhet och även har sett till att vitja brevlådan. Eftersom lånen då inte står på er bör det inte synas hos UC eller i deklarationen
3. Någon annan har belånat sin egen fastighet, men att något gått fel och de blivit registrerade med era pantbrev och inte deras.
4. En bugg i något system har orsakat detta eller att något av systemen har haft intrång och de som tagit sig in har lyckats få ut pengar genom att sno uppgifter/lägga in egna uppgifter i systemet
Att de inte via telefon kan tala om vem som har pantbreven och hos vilket låneinstitut de ligger kan mycket väl bero på att de måste kunna verifiera att det är rätt person i telefonen. Många banker och andra ställen löser det via bank-Id, men jag vet inte om LM har ett sånt system. Ett annat sätt brukar vara att skicka all information till Kivra, men jag är som sagt osäker på om LM gör det då jag bara har fått brev från dem och inget i Kivra
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
varför nämns lantmäteriet hela tiden? Jag har aldrig någonsin fått nåt från dem om nå pantbrev. Det är ju nånting bankerna sköter utåt sett. Om de sen lagras hos LM är ju en annan sak.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jo men de var ju "uttagna" till lånet 2018. TS köpte fastigheten 2011. Det indikerar någon form av bedrägeri.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
det finns massor med konstigheter när det gäller pantbrev..........en bekant fick i höstas brev från banken att hon var tvungen att skriva på nå papper för att de skulle kunna dela på nå pantbrev hon stod på med sin tidigare sambo som hon separerade ifrån för 10 år sen typ och bakgrunden till allt var att de låg som gifta i systemet fast de aldrig ens varit det............De var alltså tvungna att göra en "bodelning" officiellt för att de skulle kunna fixa det.......nu blev det ju bara några namnteckningar men ändå......H hempularen skrev:
Det kan inte stämma. Pantbrev är kopplad tillfastighet, inte till person. Om manken har råkat skriva dem på ett gemensamt lån som inte ska vara gemensamt kan de knappast hitta på en bodelning. Mycket i den historien låter helt fel.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Vi var båda tvugna att skriva på även när vi bara var sambos, men det kan ha varit bara den bankens rutiner. Men ja, alla delägare bör vara tvugna att skriva påR Räknenisse skrev:
