Byggahus.se

Problem med pantbrev

1. C
    Medlem Nivå 2
    Behöver lite råd om hur jag bör gå tillväga. Situationen är följande:

Jag och min sambo köpte ett gemensamt hus 2011 och lyckades betala detta kontant då vi gjort vinst på tidigare boenden. Alltså har inga lån tagits på huset.
    Dock fanns det ett flertal obelånade pantbrev (datapantbrev), dessa lämnades över till ägararkivet.

Nu ska vi flytta isär och har löst det med att jag bor kvar i huset och köper därmed ut min sambo genom att ta lån för att kunna göra detta.
    Ansökte om lånelöfte på banken och blev då informerad om att pantbreven inte var tillgängliga utan att de ligger låsta hos en kreditgivare.

Vi kontaktade då lantmäteriet och de sa att samtliga pantbrev på huset var belånade och detta gjordes under 2018... detta kom som en chock då vi inte hade en aning om detta.

Lantmäteriet kunde inte säga på telefon av vilken kreditgivare som detta gjorts
    utan kommer skicka den uppgiften per post. Så väntar på detta för att kunna gå vidare den vägen.

Problemet blir inte bättre av att min sambo står med ett påskrivet köpavtal på en bostadsrätt och är
    beroende av att jag kan köpa ut henne ur vårat nuvarande hus så det finns en tidspress att det här blir löst.. helst igår.

Men hur är detta ens möjligt och kan vi göra något utöver att kontakta den kreditgivare som har dessa i sitt arkiv?

Är tacksam för alla tips.

Mvh

2. M
    Medlem · Nivå 4
    Köptes huset via en Mäklare? Denne skall ju då ha koll på panten och det framgår då på den likvidavräkning som upprättades i samband med köpet om det löstes några lån.

3. C
    Medlem · Nivå 17
    Hur gick överlåtelsen till?
    Normalt bekräftar ju säljarens bank att panten är "släppt".

4. T
    Medlem · Nivå 10
    När ett datapantbrev läggs in i eller hämtas ut från Ägararkivet skickas det automatiskt ut information till den som har lagfart eller är tomträttsinnehavare. Vi informerar då om datapantbrevet nu förvaras i Ägararkivet eller om det har använts för nya lån och därför har flyttats över till kreditgivarens arkiv.

5. C
    Medlem · Nivå 17
    Kruxet är ju att vid en överlåtelse går den informationen till säljaren eftersom lagfarten söks först efter överlåtelsen.

Edit: Never mind, missade att det redan var känt att pantbreven belånades först långt efter överlåtelsen.

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ni ägde huset 2018 då någon tagit lån mot pantbreven som säkert va ? Det är isf Någon som förfalskat era underskrifter om inte någon av er ägare tagit lånet.

7. C
    Medlem Nivå 2
    Huset köptes via mäklare. Jag har varit i kontakt med säljaren och fick då reda på vilken bank de hade lånen i när de ägde huset.
    Kontaktade sedan säljarens bank som informerade att säljarens lån löstes vid affären samt att vår bank släppte pantbreven till öppna arkivet.Inga konstigheter vad det verkar som.

Sedan har de legat där tills 2018 då någon har begärt ut dom. Vi har inte fått någon som helst indikation på att något har skett. Vi har båda Kivra så det skulle inte undgått oss om den informationen skickats ut.

8. C
    Medlem Nivå 2
    Ja huset har varit ägt av oss.. om någon har förfalskat våra underskrifter så borde vi ju ha hört från banken som vill ha ränta på lånet som tagits eller fått en kreditupplysning på det lånet. Det borde väl även synas på övriga UC man har fått samt senaste deklaration... fattar inte hur det är möjligt isf. Vi borde ju ha upptäckt det innan.

9. T
    Medlem · Nivå 10
    kan ni båda logga in på varandras kivra

10. C
    Medlem Nivå 2
    Nej vi har inte delat så vi kan logga in på varandras.

11. T
    Medlem · Nivå 10
    finns där spamfilter i kivra ? om det ev kunnat hamnat där i

12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Varit ? Har du kollat att ni fortfarande är ägare? Logga in på Lantmäteriet "Min fastighet " och se efter.

13. C
    Medlem Nivå 2
    Vi står fortfarande som ägare och "senaste ändring i inskrivningsdelen" är från oktober 2011. Så vad jag kan tolka det som så har det inte gjorts någon ändring av ägare under tiden.

14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Nej. Någon utomstående har tagit lån i sitt eller annan persons namn och förfalskad era underskrifter. Så länge dessa personer betalar räntorna på lånen kommer ni inte få något meddelande från någon bank.

• Laddar…
  15. C
    Medlem Nivå 2
    Borde inte vi fått veta något? Hittar följande på lantmäteriets sida.

"När ett datapantbrev läggs in i eller hämtas ut från Ägararkivet skickas det automatiskt ut information till den som har lagfart eller är tomträttsinnehavare. Vi informerar då om datapantbrevet nu förvaras i Ägararkivet eller om det har använts för nya lån och därför har flyttats över till kreditgivarens arkiv."