Hade ni Kivra 2018? Annars har någon vittjat brevlådan, har hänt förr :(
 
Hemmakatten
Är ni fortfarande skrivna på fastigheten. Finns ju en risk att bedragare gjort en adressändring på er.
 
Fast det borde ju synas i era deklarationer från inkomståret 2018 om det hänt något med era räntekostnader. Jag tror på någon form av missförstånd.
 
Jag skulle misstänka sambon i första hand. Det är klart att misstag kan ske osv., men det troligaste är ändå att någon delägare varit inblandad, och är det inte TS så...

Men förhoppningsvis har jag fel, ett rent misstag eller helt externt bedrägeri är nog lättare att hantera.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hade ni Kivra 2018? Annars har någon vittjat brevlådan, har hänt förr :(
Har haft Kivra sen 2015 iaf.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är ni fortfarande skrivna på fastigheten. Finns ju en risk att bedragare gjort en adressändring på er.
Ja vi står båda på fastigheten.
 
M Myckling skrev:
Fast det borde ju synas i era deklarationer från inkomståret 2018 om det hänt något med era räntekostnader. Jag tror på någon form av missförstånd.
Precis, finns inget i deklarationen. Kollade även med en bekant och hans bolån syns på hans UC, min senaste från i år har ingen notering alls om bolån.
 
M Myckling skrev:
Fast det borde ju synas i era deklarationer från inkomståret 2018 om det hänt något med era räntekostnader. Jag tror på någon form av missförstånd.
Det är det vi hoppas på... ett tekniskt misstag av något slag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle misstänka sambon i första hand. Det är klart att misstag kan ske osv., men det troligaste är ändå att någon delägare varit inblandad, och är det inte TS så...

Men förhoppningsvis har jag fel, ett rent misstag eller helt externt bedrägeri är nog lättare att hantera.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle misstänka sambon i första hand. Det är klart att misstag kan ske osv., men det troligaste är ändå att någon delägare varit inblandad, och är det inte TS så...

Men förhoppningsvis har jag fel, ett rent misstag eller helt externt bedrägeri är nog lättare att hantera.
Jag hoppas på ett rent misstag såklart som kan rättas till. Jag förstår inte hur ett bedrägeri kan ha undgått mig i över 1,5 utan att ha fått några som helst tecken på att något varit fel. Min sambo är helt förstörd då hon troligvis kommer åka på kontraktsbrott på den nya lägenheten om inte detta löser sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Någon annan kan som sagts tidigare ta lån på dina pantbrev i eget namn. Nä vi köpte vårt första hus hade vi ett lån på mina föräldrars pantbrev för att undvika topplån. Mina föräldrar lånade naturligtvis ut pantbrevet, men de var inte med på lånet. I praktiken blev de ju borgenärer efter som deras hus var säkerheten för lånet.
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
Borgenär är väl fel ord här. En borgenär är en fordringsägare, den som lånat ut pengar.
 
Blir mer likt en garant eller borgensman för föräldrarnas del som Daniel109 beskriver.
 
Ja, helt klart fel. Jag menade borgensman. Tack för påpekandet.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Om nu någon har tagit lån på våra pantbrev och skriver oss som borgesmän, är inte även detta något man ska få en notifikation på från lantmäteriet då pantbrevet lämnas ut till en kreditgivare? Kan man se någonstans om man är borgensman, kreditupplysning eller liknande?
 
Borgensmän registreras inte i något register förutom bankens. Jag minns inte att man får en notis vid pantsättning av pantbreven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.