29 394 läst ·
61 svar
29k läst
61 svar
Problem med pantbrev
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag skulle misstänka sambon i första hand. Det är klart att misstag kan ske osv., men det troligaste är ändå att någon delägare varit inblandad, och är det inte TS så...
Men förhoppningsvis har jag fel, ett rent misstag eller helt externt bedrägeri är nog lättare att hantera.
Men förhoppningsvis har jag fel, ett rent misstag eller helt externt bedrägeri är nog lättare att hantera.
Precis, finns inget i deklarationen. Kollade även med en bekant och hans bolån syns på hans UC, min senaste från i år har ingen notering alls om bolån.M Myckling skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Jag hoppas på ett rent misstag såklart som kan rättas till. Jag förstår inte hur ett bedrägeri kan ha undgått mig i över 1,5 utan att ha fått några som helst tecken på att något varit fel. Min sambo är helt förstörd då hon troligvis kommer åka på kontraktsbrott på den nya lägenheten om inte detta löser sig.Nötegårdsgubben skrev:
Någon annan kan som sagts tidigare ta lån på dina pantbrev i eget namn. Nä vi köpte vårt första hus hade vi ett lån på mina föräldrars pantbrev för att undvika topplån. Mina föräldrar lånade naturligtvis ut pantbrevet, men de var inte med på lånet. I praktiken blev de ju borgenärer efter som deras hus var säkerheten för lånet.
Ja, helt klart fel. Jag menade borgensman. Tack för påpekandet.
Om nu någon har tagit lån på våra pantbrev och skriver oss som borgesmän, är inte även detta något man ska få en notifikation på från lantmäteriet då pantbrevet lämnas ut till en kreditgivare? Kan man se någonstans om man är borgensman, kreditupplysning eller liknande?
