Problem med vattenlås efter köksrenovering.det tar en eeeevighet för vattnet att rinna ner när man till exempel häller ut en kastrull, är det något som inte stämmer på ihop kopplingen? Har tömt vatten låset med hjälp av den gula baljonett pluggen utan framgång men det står en hel del vatten kvar. Tacksam för svar.

• Nyinstallerat kökssinkens vattenlås och röranslutningar med en synlig gula baljonett pluggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten står still i köksvasken, indikerar ett potentiellt problem med vattenlåset.
    Skapa konto
  • Gilla
Marra71
  • Laddar…
Det är inte så att du tryckt ner bottensilen?

Och du är säker på att det inte är bottensilen i hon, som kommer för djupt ner när du häller i vattnet? Tag ur den och prova igen för att se om det blir någon skillnad.

Kör för tillfället utan botten sil

• Gilla
Frankfurtzzz
  • Laddar…
L Larsione437 skrev:
Har tömt vatten låset med hjälp av den gula baljonett pluggen utan framgång men det står en hel del vatten kvar
Är det vatten kvar i hon även när den gula är bortplockad eller missuppfattade jag det? för då sitter ju felet längre upp.
Ställ en hink under och tag bort det gula locket. Häll en kastrull med vatten i hon. Rinner det fortfarande sakta?
Om så inte är fallet, så sitter det ju ett stopp ( eller förträngning) efter vattenlåset eller så fungerar inte avluftningen.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
När jag tar bort den gula pluggen åker allt vatten i en himla fart ut. Men problemet kvarstår bör jag sätter in den gula och börjar fylla på vatten igen

Hur fungerar avluftningen? Och vad kan man göra åt det?

L Larsione437 skrev:
Hur fungerar avluftningen? Och vad kan man göra åt det?
Avluftningen är en luftpassage från omgivning till avloppssystemet, för att inte få vacum vid större spolningar.
I ditt fall GISSAR jag nog hellre på att det kommit in skräp i avloppet, när köket restaurerades. Eventuellt kan ju den då öppna avloppsanslutningen ha täpps till med vilje för att stoppa lukt. Blir i så fall bara till att lossa rören igen och se efter.

• Gilla
Peter_01
  • Laddar…
Men allt är ju nytt även avlopprören till "stammen" då vi har flyttat vatten/avlopp när vi renoverade köket och det var det sista som gjordes

• Gilla
Lyckebovägen
  • Laddar…
R
Dit med en luftklocka så funkar de säkert

Staffans2000
Jag har själv ingen avluftning på mitt köksavlopp på egen stamm och det fungerar utmärkt. Det gjorde det även för TS före renoveringen. Så något verkar ha hänt under tiden. Symtomen är typisk för ett nästanstopp längre ner och hypotesen om trasa som glömts kvar, är inte så dum. Det kan ju provas med att hälla vatten direkt i röret, efter vattenlåset med en trädgårdsslang eller vattenkanna. Rinner det hur bra som helst då, är det dags att prova med avluftartipset.

Staffan

Tror på luftningen som många andra sagt.
Är det öppet flöde där skvallerröret är anslutet?

• Installation av rör med frågetecken kring luftning och skvallerrörets anslutning.
    Skapa konto
Har du satt i den gula pluggen rätt väg? Den är fasad så det skall rinna förbi lättare. Prova att ta ut den, vrida den ett halvt varv och sätt i den igen.

• Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Det tror jag. Hur testar jag det lättast? Har ialf plockat bort delar av div slangar kopplio verkar ialf inte vara stopp någonstans.
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Det t

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.