90 268 läst ·
191 svar
90k läst
191 svar
Problem med Nibe F750
Är frånluften korrekt injusterad?
Jag skulle säga att det för lågt för ditt stora hus, pumpen behöver mer luft för att få ut mer värme.
Hur var statusen på filtret.
Vilken temp har du i huset vid 21,6 grader i frånluften? Tempen är ok iofs.
Jag skulle säga att det för lågt för ditt stora hus, pumpen behöver mer luft för att få ut mer värme.
Hur var statusen på filtret.
Vilken temp har du i huset vid 21,6 grader i frånluften? Tempen är ok iofs.
Frånluften? du menar den som finns i toaletter, kök, tvättstuga, och klädkammaren och övervåningen , är justerad av oscar hansson VVS på begäran av nibe och jag har protokollet,
Ang filtret så har jag rengjort den varje månad , och den har inte varit så smutsig och har inte fått något larm om det heller,
I går sänkte jag tempen på vp till 22 och termostaterna är inställda på 23-24
Ang filtret så har jag rengjort den varje månad , och den har inte varit så smutsig och har inte fått något larm om det heller,
I går sänkte jag tempen på vp till 22 och termostaterna är inställda på 23-24
Om flera slingor stryps bort minskar flödet till vp och på de flesta vp stiger deltat är dock osäker på hur det funkar på 750 tror den har nån liten arbetstank och då ändras inte deltat men det ger troligtvis fler start stopp på kompressorn, Man ska naturligtvis ha en innegivare till vp det har alla moderna vp i dag. Problemet med termostater är att ofta så orkar inte ägaren justera in kurvan utan vp går med för hög kurva och termostaterna stryper vilket är dåligt för vp och cop används dom rätt är det ok.Ekberg skrev:Förstår inte varför vissa inte vill använda termostater, blir änmer oförståeligt om man har tillgång till dem.
Förhoppningsvis så har man ett uträknat flöde för golvvärmesystemet, slinga för slinga.
Ställer man flödet på slingorna så har man goda förutsättningar att få rätt temp i rummet om man ställer in värmepumpen rätt.
Men höjs temperaturen i rummet så har pumpen inte en aning om det och fortsätter att värma på som vanligt.
Med en termostat/rumsreglering så stryps flödet och pumpen har en slinga mindre att värma.
Samtidigt bromsar man temperaturökningen i rummet något.
Har man ett rum som inte kommer att användas på ett tag, t.ex ett gästrum så kan man enkelt ställa ner termostaten tills nästa gång rummet används.
Visst kan man ratta på golvvärmefördelaren men det lär ju inte någon orka engagera sig med i längden.
Smurfen72
750 har både "arbetstank" och reglerar flödet på framledningen med cirkulationspumpen.
Så den kompenserar flödet hela tiden, likaså Delta T.
Givetvis skall man använda rumsgivaren, vet inte om du fått uppfattningen att jag inte tycker det, missuppfattning iså fall.
Problemet är ju bara att man 99.9 fall i en villa bara har en rumsgivare, så det gäller att sätta den på en "genomsnitts" plats
750 har både "arbetstank" och reglerar flödet på framledningen med cirkulationspumpen.
Givetvis skall man använda rumsgivaren, vet inte om du fått uppfattningen att jag inte tycker det, missuppfattning iså fall.
Problemet är ju bara att man 99.9 fall i en villa bara har en rumsgivare, så det gäller att sätta den på en "genomsnitts" plats
Shad
Eftersom du har fått frånluften injusterat av firma, så antar jag att slingorna är det också.
Vad har Nibe för kommentar om hur pumpen jobbar och ditt frånluftsflöde?
Jag tycker att du skall prova att höja gränsen för gradminuterna rejält, om du har -400 nu så kommer den köra eltillskott alldeles för mycket.
Min pump kör just nu på bara 38Hz, lugnt och fint alla temperaturer är bra men har ändå -470 i gradminuter, vore vansinnigt om den hade kört på eltillskott nu.
Eftersom du har fått frånluften injusterat av firma, så antar jag att slingorna är det också.
Jag tycker att du skall prova att höja gränsen för gradminuterna rejält, om du har -400 nu så kommer den köra eltillskott alldeles för mycket.
Min pump kör just nu på bara 38Hz, lugnt och fint alla temperaturer är bra men har ändå -470 i gradminuter, vore vansinnigt om den hade kört på eltillskott nu.
Då är det bara start stop som påverkas men det borde inte bli så många eftersom vp lämnar låg effekt. Som jag skrev tidigare termostater är ok i ett rätt injusterat system men används dom fel blir det riktigt fel. Och det kan vara svårt att hitta en bra plats för rumsgivaren framförallt i stora men i en vanlig villa brukar det vara ganska enkelt framförallt om det är hyffsat öppen planlösning.Ekberg skrev:Smurfen72
Varför ökar inte kompressorn effekten om den ligger på -470 gradminuter den borde väl sträva efter att ligga lite närmare 0 ?Ekberg skrev:Shad
Jag har just nu -494 gradminuter, 22,4 på rumsgivaren (ett par grader över börvärdet), framledningen ligger på 28,7 (en grad över börvärde) kompressorn går på 40 Hz, hastighet värmebärarpump 1-5 %.ca
Värmepumpen går i stort sätt på tomgång alltså.
Så strävan att minska på gradminuterna verkar inte vara så stor.
Jag har inte läst på om gradminuter så jag kan inte svara på förhållandet mellan gradminuter och börvärdet.
I och med att alla min börvärden är uppfyllda så borde ju gradminuterna vara noll kan man ju tycka.
Vet inte så mycket om gradminuter alls faktiskt, aldrig stött på det tidigare.
Hoppas att det finns någon annan som kan förklara gradminuternas funktion.
Värmepumpen går i stort sätt på tomgång alltså.
Så strävan att minska på gradminuterna verkar inte vara så stor.
Jag har inte läst på om gradminuter så jag kan inte svara på förhållandet mellan gradminuter och börvärdet.
I och med att alla min börvärden är uppfyllda så borde ju gradminuterna vara noll kan man ju tycka.
Vet inte så mycket om gradminuter alls faktiskt, aldrig stött på det tidigare.
Hoppas att det finns någon annan som kan förklara gradminuternas funktion.
Om vp liger 1 gradmin över framledninen i 1 min så minskas gm med i gradmin per minut ligger den 5 grader över börvärde i 1 minut så blir det 5 gradminuter som det minskas med per minut och det räknas lika om framledningen ligger under börvärdet fast åt andra hållet. Vet vet inte hur det funkar på just 750 som är inverter men på nibe on/off vp stoppas kompressorn vid gm 0 och startar igen vid valbart värde.
Provade att ändra från kurva 5 -2 till kurva 4 -2 och än så länge håller jag fortfarande 20 grader inomhus...
Kurva 4 kanske inte funkar så bra när det går under nollan men eftersom man inte kan styra över utetemperaturen som man vill så är det väl bara att vänta och se om det kanske blir riktig vinter nästa år?
Ekberg: vilken kurva kör du?
Kurva 4 kanske inte funkar så bra när det går under nollan men eftersom man inte kan styra över utetemperaturen som man vill så är det väl bara att vänta och se om det kanske blir riktig vinter nästa år?
Ekberg: vilken kurva kör du?