Hej!
Vi har sjöstens plattor utanför köket vid husväggen och underlaget är sand. Det är MASSOR av myror och nu blir det nog att göra en altan där för att få bort plattorna. Altanen ska vara i anslutning till befintlig bro vilket innebär att den inte får bli för hög. Jag tänkter lägga ramen för altanen på en del av plattorna men vad ska jag ha för underlag för att inte myrorna ska trivas? Ska man gräva bort sand och vibrera ihop stenmjöl, men släpper det igenom vatten då?

Myrorna svärmade inne i köket i börja av augusti och det var INTE trevligt, fullt med flygmyror i hela köket när vi kom hem efter en vecka med husvagnen. Så det blev några nätter till i vagnen innan vi blivigt av med dessa.

/ Lars

Pröva att lägga ut kanel! Farsan hade oxå myrproblem vid garaget i flera år och har prövat med allt och inget har funkat. Då fick han rådet att lägga ut kanel och några dagar senare så var dom borta.

Ja kanel är ett gammalt trix som säkert funkar bra!
Men prata med anticimex dom har grejer som vi "vanliga" inte kan få tag på!

Diesel är också effektivt, rekommenderas dock inte om det ska växa något där efteråt.... Miljövänligt nja.... :-) Efektivt Ja!

har varit här och sprutat och visst alla myror dog för denna gång. Men vi vill ändå försöka bli kvitt dessa utanför huset och då tror jag att plattorna måste bort.

Myrorna som kom in i huset kommer mest troligt upp i spalten mellan plattan för bodelen och ekonomidelen, nämligen i denna vägg som dom kommer ut. Förra året i uttaget för spisen, vilket jag då tätade igen och i går fanns det ett litet hål i väggen under köksinredningen bakom golvsockel så nu är även detta tätat. Men vart kommer dom nästa år?

/ Lars

Gräv bort sanden och lägg dit någon decimeter flis istället. Jag tvivlar på att myrorna bygger bo i det. Om det sedan är praktiskt genomförbart att lägga plattorna på flis och få dem i våg är mer än vad jag vet. Alternativet är väl att gräva undan ännu mera och sedan gjuta plintar.

funkar inte myrex?

Stenmjöl släpper igenom vatten och avskys av myror.

Jag förordar flis. Har det själv hemma och det används dessutom av "proffsen" när de lägger plattor.

Har inga problem med myror under plattorna, däremot byggs det på andra platser..........

Min far hade (och har) ofta krångel med myror vid entredörren och altanen, han tog då en djup tallrik med vatten och rörde i strösocker, myrorna har då vänligheten att krypa i och dränka sig själva. Eftersom myror "tipsar" varandra om sockerfyndigheten försvann allihop ganska snabbt. Funkade varje sommar när jag var barn. De försvinner ju inte för gott, proceduren upprepas varje vår, men så värst krångligt är det ju inte och ytterst miljövänligt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.