Tänkte svara på Mits inlägg om frusna golvvärmerör, men kanske passar mitt inlägg bättre i en ny tråd. Mina kommentarer är mer allmänna än specificerade.

Byggde hus år 2000, golvvärme i tre våningar med källaren medräknad, 4000 l varmvattencistern (enbart vatten, skulle behövas rätt så mycket kylvätska). Vedeldning. Bergvärme (och kylning) är också installerad, körs sporadiskt. Inget läckage i golven, men vattnet till toan i den nedre våningen drogs i väggen och frös redan vid 7 minusgrader, lyckligtvis blev det inget läckage. Gick att åtgärda med nytt rör på insidan, inte lika snyggt förstås.

Problemen med den gjutna golvplattan var det motsatta – jämfört med frusna rör och spräckt betongplatta - dvs klinkern i nedre våningen, över 1000 st (à ca 30 x 30 cm), lossnade, betonggolvet hade torkat i ca 5 veckor innan klinkern lades på, sommartid. Plattorna sprang loss några månader senare. Berodde på att betongen krympt, ”det tar 100 år innan den torkat ordentligt”, alltså slutar krympa, ansåg en expert... Drygt 500 plattor är nu limmade, vilket ger en sämre överföring av värmen. De övriga är fortfarande lösa.

Övre våningen har trägolv, inte så bra det heller, då hög golvvärme tenderar att skada ytan, hittills är ändå skadorna på trägolvet små.

Det blev ingen garantireparation för det förstörda klinkergolvet – gjorde det halvfärdiga reparationsjobbet själv, men jag fick några burkar lim från golvvärmeleverantören...

Hur vanligt är det att klinkers som lagts på ett uppvärmt betonggolv lossnar? Hur borde arbetet göras för att undvika problem?

Man måste vänta mycket längre än fem veckor, tre månader minst.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för svar! Det borde varit byggarnas ansvar, men jag ville inte klandra dem. Såvitt jag minns gjordes inga fuktmätningar. Den gjutna värmeplattan är ca 8 cm och ligger på styrox, som hindrar torkning från undersidan, som i sin tur består av armerad betong, ca 15 cm - knappast helt torr den heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.