14 306 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Problem med induktionshäll
Sida 1 av 2
Jag har en induktionshäll från Miele - KM 498 - vilken lyckligtvis nyligen utgått ur sortimentet eftersom den inte går att finna på mieles websajt längre.
Den har egenheten att bli överhettad om man steker något med gjutjärnsstekpanna.
Min teori är att själva stekpannan lagrar så mycket värme att den strålar ner till elektroniken och överhettningsskyddet så plattan slår av. Det resulterar i att man får byta platta och köra en 5 minuter tills även den blir överhettad. Då får man flytta stekpannan till platta nummer 3. När även tredje plattan blivit överhettad så kan man återgå till första plattan....
Hur kul är det att steka pannkakor med en sån häll??
Jag har fått elektroniken utbytt en gång pga detta, men servicekillen sa att inga fel fanns på hällen, men han bytte lite grejor under glaset baraföratt....
Man får väl skrota gjutjärnet och köpa teflon/nonstick-pannor.
Nån mer än jag som har detta "fenomen" på sin induktionshäll?
Den har egenheten att bli överhettad om man steker något med gjutjärnsstekpanna.
Min teori är att själva stekpannan lagrar så mycket värme att den strålar ner till elektroniken och överhettningsskyddet så plattan slår av. Det resulterar i att man får byta platta och köra en 5 minuter tills även den blir överhettad. Då får man flytta stekpannan till platta nummer 3. När även tredje plattan blivit överhettad så kan man återgå till första plattan....
Hur kul är det att steka pannkakor med en sån häll??
Jag har fått elektroniken utbytt en gång pga detta, men servicekillen sa att inga fel fanns på hällen, men han bytte lite grejor under glaset baraföratt....
Man får väl skrota gjutjärnet och köpa teflon/nonstick-pannor.
Nån mer än jag som har detta "fenomen" på sin induktionshäll?
Konstigt problem, jag måste använda 3 plattor en längre tid innan jag ens får min kylfläkt att hoppa igång, jag har iofs en siemenshäll. En tanke bara, har du fritt runt både tillopp och utblås så att kylfläkten kan göra sitt jobb ordentligt?
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Tja, enligt specifikationen räcker det med 4 centimeter luft under hällen har jag för mej. Det finns det. Nu har jag dubbelkollat och sett att vårt dubbelskåps stomme är lite ivägen för kylfläkten. Ska såga bort lite mer av stommen så fläkten får jobba helt ostört, men i övrigt upplever jag att hällen är korrekt monterad.
Tilläggas bör, att jag faktiskt har stekt pannkakorna med underliggande lådor utdragna bara för att hällen ska få maximalt med luftombyte - hjälpte ingenting.
Tilläggas bör, att jag faktiskt har stekt pannkakorna med underliggande lådor utdragna bara för att hällen ska få maximalt med luftombyte - hjälpte ingenting.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ladda upp med pannkakssmet, lyft ur hällen, rigga upp den luftigt och grädda som tusan.
Om problemet kvarstår är det ju inte luftningen som är boven. Har du mailat Miele om detta? Har du förresten ett tips på vad man använder för att hålla hällen ren och snygg?
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Värmestrålning är inte beroende av hur mycket energi som är upplagrad utan av föremålets temperatur, area och dess ytas "färg". Jag tror snarare att induktionen går för lätt i pannan (kortslutning typ) eller att du får en motinduktion från pannan. Men detta ska ju hällen klara. Om du startar upp hällen lite försiktigare hur funkar det då?Fasting65 skrev:
Tycker annars det troligaste är att din fläkt eller överhettningsskyddet är trasigt/felmonterat. Har du kollat att fläkten går igång?
Tommiz: jo, har faktiskt tänkt lyfta ur hällen och göra så. Förresten går det lika dåligt att steka blodpudding och panerade rödspättafiléer. Experimentet blir ju billigast med blodpudding så jag får ta en tur till affärn imorrn. 
Betong: Motinduktions och att "induktionen går för lätt i pannan" hajjar jag inte... Fläkten går igång, men verkar inte orka kyla plattan eftersom den slår av. Just överhettningsskyddet har Mieleservice bytt trots att det inte var nåt fel på det.
Det konstiga är att jag kan göra en jättgryta i en LeCreuset-gryta på hög värme, under lång tid utan att hällen flippar ur....
Betong: Motinduktions och att "induktionen går för lätt i pannan" hajjar jag inte... Fläkten går igång, men verkar inte orka kyla plattan eftersom den slår av. Just överhettningsskyddet har Mieleservice bytt trots att det inte var nåt fel på det.
Det konstiga är att jag kan göra en jättgryta i en LeCreuset-gryta på hög värme, under lång tid utan att hällen flippar ur....
Jo, jag kan SE skillnaden. Hur menar du att en emaljerad gjutjärnsgryta skulle funka bättre på en induktionsspis än en gjutjärnpanna?
Ville du bara påvisa att det är en liten skillnad på de två och att det _kan_ göra nån skillnad för induktionen?
Ville du bara påvisa att det är en liten skillnad på de två och att det _kan_ göra nån skillnad för induktionen?
Ja jag tror att emaljen gör att en sån gryta funkar bättre på hällen.
Om du har problem med gjutjärn men inte med emaljerat gjutjärn så kan det nog vara emaljen som gör skillnaden.
Jag hade en sån häll en gång, och aldrig mer. Av och på av och på och av och på. man blir ju knäpp till sist
Om du har problem med gjutjärn men inte med emaljerat gjutjärn så kan det nog vara emaljen som gör skillnaden.
Jag hade en sån häll en gång, och aldrig mer. Av och på av och på och av och på. man blir ju knäpp till sist
Måste vara nått knas på hällen, även om det nu fungerar med en emaljerad udersida, och inte en ren gjutjärn. Kanske leder inte emaljen lika bar eller nått, men är ointressant, måste vara fel på hällen, förutsatt att ventilation etc av hällen är korrekt.
Har själv en Husqvarna iduktion och bara gjutjärns stekpannor och gjutjärngryta, har aldrig haft nått problem med lång kok eller massiva pannkaksstekningar
En parantes () hade ett problem med att pyrlosrengöring av ugnen la av efter ca 1,5 h, detta berodde på att ett ventilationsgaller låsnat lite så väremen studsade till viss del tillbaka in i ugnen och kretskortet blev för varm
/M
Har själv en Husqvarna iduktion och bara gjutjärns stekpannor och gjutjärngryta, har aldrig haft nått problem med lång kok eller massiva pannkaksstekningar
En parantes () hade ett problem med att pyrlosrengöring av ugnen la av efter ca 1,5 h, detta berodde på att ett ventilationsgaller låsnat lite så väremen studsade till viss del tillbaka in i ugnen och kretskortet blev för varm
/M
Efter en dags vetenskapliga studier i köket så kommer här en redogörelse:
Har nu stekt pannkisar med hällen urlyft ur stenskivan och uppallad på ett par reglar så maximalt med luft fanns runtom.
Allt började skitkass. Jag slog på 8:an (av 9 möjliga + en boostereffekt) och första pannkakan blev lite väl mörk, Jag tog ur pannkakan och sänkte värmen till 7. Samtidigt gick kylfläkten igång. Efter några sekunder så slog plattan av - överhettad.
-Helt makalöst, tänkte jag.
Jag fick flytta stekningen till platta nummer 2... och där körde jag på 7:an hela tiden. Allt gick bra och fläkten gick igång. Ingen överhettning, så efter att jag stekt upp ca hälften bytte jag tillbaka till platta nummer 1. Då körde jag på 7:an från början, och plattan överhettades aldrig.
Slutsats:
-Jag har bristande kylning under hällen när den är monterad eftersom den lätt blir överhettad vid stekning.
-Hällen går igång väl sent med kylningen i de fall den blir uppvärmd för mycket. Miele har fövisso nån text i bruksanvisningen som säger att man inte ska överhetta oljor och margarin i tom stekpanna, men inget mer.
Åtgärder:
-Jag får såga bort mer av skåpstommen eftersom den förmodligen begränsar fläkten och därmed kylningen.
///Professor Kalkyl
Har nu stekt pannkisar med hällen urlyft ur stenskivan och uppallad på ett par reglar så maximalt med luft fanns runtom.
Allt började skitkass. Jag slog på 8:an (av 9 möjliga + en boostereffekt) och första pannkakan blev lite väl mörk, Jag tog ur pannkakan och sänkte värmen till 7. Samtidigt gick kylfläkten igång. Efter några sekunder så slog plattan av - överhettad.
-Helt makalöst, tänkte jag.
Jag fick flytta stekningen till platta nummer 2... och där körde jag på 7:an hela tiden. Allt gick bra och fläkten gick igång. Ingen överhettning, så efter att jag stekt upp ca hälften bytte jag tillbaka till platta nummer 1. Då körde jag på 7:an från början, och plattan överhettades aldrig.
Slutsats:
-Jag har bristande kylning under hällen när den är monterad eftersom den lätt blir överhettad vid stekning.
-Hällen går igång väl sent med kylningen i de fall den blir uppvärmd för mycket. Miele har fövisso nån text i bruksanvisningen som säger att man inte ska överhetta oljor och margarin i tom stekpanna, men inget mer.
Åtgärder:
-Jag får såga bort mer av skåpstommen eftersom den förmodligen begränsar fläkten och därmed kylningen.
///Professor Kalkyl
Vilka angenäma problem
Eftersom jag är barnsligt förtjust i pannkaka skall jag nog tejpa för ventilationshålen på min häll så att jag dagligen måste experimentera...
Ett tips: Lite vaniljsocker i pannkassmeten är kanongott.
Allvarligt så gäller det ju att inte enbart fokusera på luftningen alldeles intill hällen. Ventilationen är ju aldrig bättre än den svagaste länken. Det jag försöker säga är att det nog är lika viktigt att luften kan cirkulera fritt till/från den skåpstomme där hällen är installerad.
/ Tommy
Ett tips: Lite vaniljsocker i pannkassmeten är kanongott.
Allvarligt så gäller det ju att inte enbart fokusera på luftningen alldeles intill hällen. Ventilationen är ju aldrig bättre än den svagaste länken. Det jag försöker säga är att det nog är lika viktigt att luften kan cirkulera fritt till/från den skåpstomme där hällen är installerad.
/ Tommy