Byggahus.se

Problem med husqvarna rider 11

1. A
    Medlem · hallands · 34 inlägg

Apbt

Medlem
    Tjenare! Jag är inte duktig på att skruva även om jag är sjukt intresserad!
    Min Husqvarna ( vet ej ålder) slutade starta. De händer inget när jag vrider om på nyckeln ( men kan döda motorn med nyckeln). ( kollade youtube och tänningslåset bör vara ok)
    Startar den med batteriet och ström på startmotorn. Dödaren i stolen bör funka då maskinen dör när jag lyfter på röva.

Om jag har parkeringsbromsen i så brukar motorn puttra på när jag lyfter på röven men nu dör den bara. Kan de vara nått med att när den står i Neutral som spökar tro?

och en sidofråga. Fick själva chassit och fick en annan motor till som är ditmonterad. Kablarna ( 2st) som ska ladda batteriet. Vart ska dom sitta tro? Direkt på batteriet eller på ”plinten” som är till höger om batteriet?

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 189 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Kolla med @Maskintok om kan kan hjälpa dig. Han är mycket fiffig på sånt här!

• Laddar…
  3. A
    Anonym
    "Plinten" är ett startrelä(solenoid), kablarna som ska ladda batteriet kan sitta där eller på batteriet.
    Du kan testa att mäta på den blåa kabeln vid relät, får den ström när du vrider på starten(du måste sitta på sätet mm samtidigt kanske) så är relät trasigt, får du ingen ström dit så är det säkert någon givare eller tändningslås. Man kan ju starta om man sätter en mejsel mellan de grova röda kablarna på relät också. Även testa om relät fungerar genom att strömsätta där den blå kabeln sitter.

4. M
    Verktygstokig · 9 407 inlägg
    ladda batteriet?
    Finns ingen generator, relä eller annat på en Rider 11...isåfall har någon fixat en massa tok själv..

Redigerat 4 sep 17:54
  5. M
    Dessa kablar som kommer från motorn..
    Vad går de ifrån?..

6. A
    Anonym
    Nu var det väl bytt motor men satt det dragstart på originalen isf?

• Laddar…
  7. M
    näpp.
    Det har aldrig varit generator eller laddrelä på Hva rider ifrån dessa år..
    Man fick ladda batteriet med laddare.

Säg mig vart skulle generatorn eller relät ha suttit isåfall?
    bra att veta... Då jag sålde dessa maskiner...
    Och det var aldrig någon laddning från motorn på en rider...

8. M
    Det är en helt vanlig Briggs 10.5 hk motor på dessa original.
    med elstart men vart har ni fått idén om att det skulle ha varit laddning till batteriet på en gräsklippare?
    rider 13 kom med 12.5 och 13 hk motor även dessa utan laddning...

först på 18 hk fanns en sådan funktion..
    från växellådan, fanns i 2 år.. Sedan blev det för dyrt att tillverka..

9. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 189 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Tänk om det kan vara så enkelt att batteriet behöver laddas? Får väl se när TS återvänder

• Laddar…
  10. A
    Anonym
    Det var bara en fråga, ingen anledning att börja redogöra för karriären ännu en gång.

• Laddar…
  11. A
    Anonym
    Menar du att batteriet inte laddas på en åkklippare idag?

12. M
    Men jösses..
    Det krävs ju någonting från en motor för att ladda ett batteri eller hur?
    vanligtvis en generator eller dynamo..
    med relä..
    Det finns inte på dessa motorer och har inte funnit på en motor installerad i en Hva rider klippare.

Jo idag 2021..så kan du beställa detta.
    Man laddar batteriet genom en apparat i hjulnaven.

Men detta är en klippare från 1981 och framåt... De hade aldrig generatorer mm..
    Så nä det är inga kablar för att ladda något batteri.. däremot så fanns det på vissa motorer kablar som skulle kopplas in förgasaren från alla brytare i chassit.

En modern motor med laddning kommer inte att kunna fungera med det befintliga elsystemet på en rider.

• Laddar…
  13. Bo arnold
    Medlem · 333 inlägg
    Nu måste det väl vara en missuppfattning det är klart att motorn måste ladda på en åkklippare med elstart man kan ju köra hela sommaren utan att ladda extra jag underhållsladdar bara batteriet på vintern. Jag vet inte exakt hur det är konstruerat men är det inte en svänghjulsmagnet som ger ström o en likriktare som ger likström så har det väl alltid varit min första klippare var av 93 års modell o den hade också laddning

• Laddar…
  14. M
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.