23 177 läst ·
130 svar
23k läst
130 svar
Problem med ett element efter bergvärmeinstallation
Hej igen.
Jag vet inte om du har 2 krets system eller ej, men det spelar ingen roll, du kan koppla så här oavsett system.
Du har tänkt rätt, men jag lägger in en bild jag tycker är tydligare.
Nu spelar detta ingen roll, men jag tycker inte att man ska andvända "90 graders vinklar" när man bygger en stam. man ska andvända "90 graders böjar" samma sak, men en mjukare böj, så man inte stoppar flödet lika mycke.
du måste dessutom komplitera fläcktkonvektorn med nån form av strypning, annars har du problem att få värme ialla fall.
Jag vet inte om du har 2 krets system eller ej, men det spelar ingen roll, du kan koppla så här oavsett system.
Du har tänkt rätt, men jag lägger in en bild jag tycker är tydligare.
Nu spelar detta ingen roll, men jag tycker inte att man ska andvända "90 graders vinklar" när man bygger en stam. man ska andvända "90 graders böjar" samma sak, men en mjukare böj, så man inte stoppar flödet lika mycke.
du måste dessutom komplitera fläcktkonvektorn med nån form av strypning, annars har du problem att få värme ialla fall.
Tack för svaret.
Så det jag har nu är felkopplat enligt dig? ( CarMan )
En pararellkopplad konvektor skulle alltså öka flödet i systemet så jag får värme i källaren? Ska strypningen monteras i garaget där fläktkonvektorn sitter eller kan jag ha den i huset?
Så det jag har nu är felkopplat enligt dig? ( CarMan )
En pararellkopplad konvektor skulle alltså öka flödet i systemet så jag får värme i källaren? Ska strypningen monteras i garaget där fläktkonvektorn sitter eller kan jag ha den i huset?
jag anser att du har felkopplat idag. (sen kan jag inte svara för att detta löser alla dina problem) men jag tror det!
Strypningen kan sitta var som helst på rörena som går enbart till eller från fläcktkonvektorn. Oavsett var strypningen sitter så kommer den hindra flödet lika mycke, vilket är den upgift den ska fylla.
Strypningen kan sitta var som helst på rörena som går enbart till eller från fläcktkonvektorn. Oavsett var strypningen sitter så kommer den hindra flödet lika mycke, vilket är den upgift den ska fylla.
om vi säger så här om alla dina radiatorer skulla vara 100% rätt instrypta så skulle du redan idag har värme på alla radiatorer, men du skulle ha för lågt flöde i samtliga.
Genom att koppla om deta rätt, så kommer flödet att öka & troligen komme rdet då räcka till den kalla radiatorn.
Genom att koppla om deta rätt, så kommer flödet att öka & troligen komme rdet då räcka till den kalla radiatorn.
Vad kan man sätta för fast strypning på röret? Har 2 avstängningsvred som sitter på rören ut till konvektorn .
Man kan väl tro att elementen var rätt instrypta mot det gamla sytemet som det såg ut innan ombyggnaden , hade ju då värme på allt.
Men ska helt klart gå vidare med detta , ska kontakta installatören , det borde ju han lösa . Han sa till mig att det skulle funka klockrent att ta spillvärmen från radiatorsystemet , vilket ja ser nu att det inte funkar .
Man kan väl tro att elementen var rätt instrypta mot det gamla sytemet som det såg ut innan ombyggnaden , hade ju då värme på allt.
Men ska helt klart gå vidare med detta , ska kontakta installatören , det borde ju han lösa . Han sa till mig att det skulle funka klockrent att ta spillvärmen från radiatorsystemet , vilket ja ser nu att det inte funkar .
om du har styrning med termostater så är systemet inte lika känsligt för felstrypningar.
Om man har hög framledingstempratur, så är inte systemet lika känsligt för fel strypning
desutom hade du förut lågt flöde (det är bara värmepumsystem som ska ha högt flöde) det är kombinationen av desa sm gör att det inte funkar så bra nu
Om man har hög framledingstempratur, så är inte systemet lika känsligt för fel strypning
desutom hade du förut lågt flöde (det är bara värmepumsystem som ska ha högt flöde) det är kombinationen av desa sm gör att det inte funkar så bra nu
Som jag har nu så är det alltså högt flöde i systemet. Jag har alla termostater ( vred på element ) bortplockade utom där jag strypt för att få värme ner till källaren. Värmepumpen måste ha dålig cop faktor nu när den skickar ut 54 gradigt vatten och får tillbaka 42-44 grader . Detta beror alltså på felkopplingen och min strypning ?
Jadu, att man som amatör kan missa detta är ju som det är. Jag är endast elektriker med väldigt lite vvs kunskap. Men börjar man rita upp ett elschema lika som ett radiatorsystem så är skillnaderna inte så många.
Kopplar man nått i serie så går det åt spänning ( fart, cirkulation), spänningen måste dela sig över de serikopplade armaturerna. I ett radiatorsystem med samma inkoppling blir det att dom får dela på farten, cirkulationen ( spänningen ). I en pararellkopplad krets så delas strömmen upp istället för spänningen, alltså blir det i radiatorkretsen att farten, cirkulationen blir den samma men mängden vatten delas mellan radiatornerna för att sedan ansluta till samma punkt vid VP:n .
Konstig förklaring så här sent på dygnet, men hoppas det blev rätt =)
Kopplar man nått i serie så går det åt spänning ( fart, cirkulation), spänningen måste dela sig över de serikopplade armaturerna. I ett radiatorsystem med samma inkoppling blir det att dom får dela på farten, cirkulationen ( spänningen ). I en pararellkopplad krets så delas strömmen upp istället för spänningen, alltså blir det i radiatorkretsen att farten, cirkulationen blir den samma men mängden vatten delas mellan radiatornerna för att sedan ansluta till samma punkt vid VP:n .
Konstig förklaring så här sent på dygnet, men hoppas det blev rätt =)
