13 945 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
Problem med en Husqvarna Rider (Briggs Stratton 12.5hp)
Sida 1 av 2
Har problem med min åkgräsklippare. En Husqvarna 2001 modell med en Briggs & Stratton 12.5hp
Får bra gnista
Får soppa och i rikliga mängder i mitt tycke. Blir blött i luftburken
Slår knallar och eldflammor ibland då man tuggar startmotor. Bensinpuffar.
Har haft ner och isär förgasaren utan framgång.
Någon som har bra tips?
Får bra gnista
Någon som har bra tips?
När du rivit ner flöttörkoppen vad har du då sett?Hybenos skrev:Har problem med min åkgräsklippare. En Husqvarna 2001 modell med en Briggs & Stratton 12.5hp
Får bra gnista
Någon som har bra tips?
bytt bränsle?
Låter som dåligt bränsle...
HejMaskintok skrev:
Ny bensin från en vecka sedan.
Såg inget speciellt egentligen tror jag. Kändes rätt men får ta isär igen. Tänkte inte på packningar osv. Flottör och stift i princip som "flöt" bra.
Felet uppstod även efter körning dvs funkade klockrent och cirka 5-6 timmar senare vägrade den.
bytt stift?Hybenos skrev:
Kan ibland ge gnista men tänder på fel ställe..
koka i ättika och vatten..Hybenos skrev:
2dl 24% 2 l vatten.
ca 3-5 min..
Eller lägg i E85.
skapa din egen ultraljudstvätt..
En skakande slipmaskin, en värmebeständig behållare och rengöringsmedel för tvättar.
varmvatten..
Bra tips!Maskintok skrev:
Men jag går på en ny förgasare tänker jag i detta läge. Tror tidigare ägare även pillat en del då vissa gängor känns sådär.
Min förra motor betedde sig ungefär som din när jag kom hem från semestern- "någon" hade klippt gräset når vi var borta, och han hade "absolut inte" gått på grund någonstans. Lik fullt hade svänghjulet vridit sig nästan 180 grader på vevaxeln. Det syntes tydligt då spåren för krysskilen inte linjerade mellan svänghjul och axel.
Klart att den gick rätt illa när gnistan kom 180 grader fel!
Värt att kolla!
Värt att kolla!
Helt klart värt att kolla, tack!ÅkeSun skrev:
Min förra motor betedde sig ungefär som din när jag kom hem från semestern- "någon" hade klippt gräset når vi var borta, och han hade "absolut inte" gått på grund någonstans. Lik fullt hade svänghjulet vridit sig nästan 180 grader på vevaxeln. Det syntes tydligt då spåren för krysskilen inte linjerade mellan svänghjul och axel.
Värt att kolla!
Vilken motor var detta?ÅkeSun skrev:
Värt att kolla!
10.5 hk eller större?
10.5 hk upp till 15 hk hade en krysskil i aluminium som gav med sig efter ett tag helt självt... dessa byttes emot stål senare.
Men hann göra en del trubbel innan...