1 652 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Problem med Boxer
Installerade en Nokia 112T hos min mor och satte upp en ny gitterantenn på vinden.
Det har fungerat bra länge, men när jag gjorde en kanalsökning började eländet.
Nokian behagade ta en av muxarna från en sändare 5-6mil bort med taskig bild till följd. Alla andra muxar togs från den sändaren som jag riktat antennen mot och fungerade utan problem. Jag försökte tvinga in den på samma mux och det verkade fungera för ett tag. Nu verkar den ha hoppat tillbaka igen = dålig bild igen >
Det lustiga är att denna mux ligger på en kanal "mitt i". Dessutom har jag förstått att en gitterantenn har en jämn förstärkning över alla frekvenser vilket förbryllar mig.
Är det Nokian som är kass?
Jag har haft problem förrut och från Boxers kundtjänst har jag aldrig fått några svar.
Från Teracom fick jag svaret att det kunde bero på dåligt väder.....
Fler som har dåliga erfarenheter av det digitala marknätet?
Det har fungerat bra länge, men när jag gjorde en kanalsökning började eländet.
Nokian behagade ta en av muxarna från en sändare 5-6mil bort med taskig bild till följd. Alla andra muxar togs från den sändaren som jag riktat antennen mot och fungerade utan problem. Jag försökte tvinga in den på samma mux och det verkade fungera för ett tag. Nu verkar den ha hoppat tillbaka igen = dålig bild igen >
Det lustiga är att denna mux ligger på en kanal "mitt i". Dessutom har jag förstått att en gitterantenn har en jämn förstärkning över alla frekvenser vilket förbryllar mig.
Är det Nokian som är kass?
Jag har haft problem förrut och från Boxers kundtjänst har jag aldrig fått några svar.
Från Teracom fick jag svaret att det kunde bero på dåligt väder.....
Fler som har dåliga erfarenheter av det digitala marknätet?
Har läst att vissa digitalboxar har just detta problemet med automatisk kanalsökning att de kan låsa på första bästa kanal och sedan inte väljer en med starkare signal. Rekommendationen är då precis som du gjort att göra en manuell kanalsökning.
Har du kollat om det finns någon ny programvara att ladda ned till din box som kanske löser just detta?
Har du kollat om det finns någon ny programvara att ladda ned till din box som kanske löser just detta?
Försök fixa en variabel 10 db:s dämpsats hos din radiohandlare och koppla in denna direkt före boxern med max dämpning. Gör därefter en ny sökning och låt sen boxern stå i manuellt läge så den inte börjar jävlas igen. Sen tar du bort dämpsatsen och då bör det fungera igen.
När du då dämpar signalen med flit kommer boxern att söka efter den starkaste signalen = den närmaste. Förmodligen får ni reflexer hos er så att gitterantennen tar in dessa och under vissa förutsättningar blir då "boxern" lurad av reflexerna och låser upp mot sändaren som är längre bort.
När du då dämpar signalen med flit kommer boxern att söka efter den starkaste signalen = den närmaste. Förmodligen får ni reflexer hos er så att gitterantennen tar in dessa och under vissa förutsättningar blir då "boxern" lurad av reflexerna och låser upp mot sändaren som är längre bort.
Klicka här för att svara