9 649 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Problem med borrhammare i betong.
Men är osäker på om borren ens snurrar när jag trycker dit den.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ibland får man trycka till litet lätt för att hammarmekanismen ska komma igång att hamra på borren i SDS-chucken. En del maskiner har flera olika lägen, allt från rotation och inget slag, lätt slag typ för kakel och så fullt slag. Tex Hilti TE2-M är dylik. Har man bra borrkronor typ som jag visade exempel på så spelar det ingen roll om borret går i armeringsjärn, man märker det knappt.
Alpen-borren är det inget fel på. Jag har flera varianter upp till 20mm och dessa fungerar bra med en liknande maskin (lite klenare) som den du har.
Du måste dock ha en borr med sds-fäste och använda den chucken + ställ in maskinen på att borra OCH hamra.
Du måste dock ha en borr med sds-fäste och använda den chucken + ställ in maskinen på att borra OCH hamra.
Jag kom nu på att jag hade satt fast silvertejp runt borren för att inte borra för djupt. Men detta är ju en SDS borr så det funkar inte riktigt så. När jag började borra så åkte tejpen upp in i chuken.
Motorn funkar. Borren åker upp och ned men roterar inte. Borrenmaskinen är helt ny för 1800 kr. Kan jag laga chuken själv?
Motorn funkar. Borren åker upp och ned men roterar inte. Borrenmaskinen är helt ny för 1800 kr. Kan jag laga chuken själv?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Exakt. Ställ vredet så du ser en hammare och en borr i fönstret #1 på bild 8.
...och igen, använd inte chucken som ser ut som #2 i bild 7......
Din tanke med tejpen fungerar. En SDS-borr fungerar som en vanlig borr, men den fixeras i borrmaskinen på ett annat sätt.
...och igen, använd inte chucken som ser ut som #2 i bild 7......
Din tanke med tejpen fungerar. En SDS-borr fungerar som en vanlig borr, men den fixeras i borrmaskinen på ett annat sätt.
Tveksamt Det som hänt är antagligen att silvertejpen kilat in sig i själva mekanismen som kopplar SDS fästet till drivaxeln! Jag hade en tidig variant av SDS som gick varm och som blev så att klicket när fästet låser inte fungerade!
Prata med serviceverkstad för att hålla på själv riskerar hela maskinen
Tejpbiten fick jag loss i sin helhet.B byggarätt skrev:Tveksamt Det som hänt är antagligen att silvertejpen kilat in sig i själva mekanismen som kopplar SDS fästet till drivaxeln! Jag hade en tidig variant av SDS som gick varm och som blev så att klicket när fästet låser inte fungerade!
Inställningen var nog fel enligt ovan!
Det gick hur bra som helst med bara rätt inställning...
Ni är genier här på forumet
Ni är genier här på forumet