Men är osäker på om borren ens snurrar när jag trycker dit den.

E Ett_unikt_namn skrev:
Men är osäker på om borren ens snurrar när jag trycker dit den.
Ja då är det svårt att borra.
Då rekommenderas först grundkurs 1A i handhavande och inställning av borrhammare för olika ändamål.

Ibland får man trycka till litet lätt för att hammarmekanismen ska komma igång att hamra på borren i SDS-chucken. En del maskiner har flera olika lägen, allt från rotation och inget slag, lätt slag typ för kakel och så fullt slag. Tex Hilti TE2-M är dylik. Har man bra borrkronor typ som jag visade exempel på så spelar det ingen roll om borret går i armeringsjärn, man märker det knappt.

Alpen-borren är det inget fel på. Jag har flera varianter upp till 20mm och dessa fungerar bra med en liknande maskin (lite klenare) som den du har.

Du måste dock ha en borr med sds-fäste och använda den chucken + ställ in maskinen på att borra OCH hamra.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag kom nu på att jag hade satt fast silvertejp runt borren för att inte borra för djupt. Men detta är ju en SDS borr så det funkar inte riktigt så. När jag började borra så åkte tejpen upp in i chuken.

Motorn funkar. Borren åker upp och ned men roterar inte. Borrenmaskinen är helt ny för 1800 kr. Kan jag laga chuken själv?

Rotationen brukar man kunna stänga av/sätta på med en lite spak ..

Den ska stå som på bild 8 ...

• Illustration av en borrhammare med en markerad spak för att ställa in rotationsfunktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Exakt. Ställ vredet så du ser en hammare och en borr i fönstret #1 på bild 8.

...och igen, använd inte chucken som ser ut som #2 i bild 7......

Din tanke med tejpen fungerar. En SDS-borr fungerar som en vanlig borr, men den fixeras i borrmaskinen på ett annat sätt.

Tveksamt Det som hänt är antagligen att silvertejpen kilat in sig i själva mekanismen som kopplar SDS fästet till drivaxeln! Jag hade en tidig variant av SDS som gick varm och som blev så att klicket när fästet låser inte fungerade!
Prata med serviceverkstad för att hålla på själv riskerar hela maskinen

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Rotationen brukar man kunna stänga av/sätta på med en lite spak ..

Den ska stå som på bild 8 ...
Det kan vara det som är felet!
Ska testa när jag kommer hem.

B byggarätt skrev:
Tveksamt Det som hänt är antagligen att silvertejpen kilat in sig i själva mekanismen som kopplar SDS fästet till drivaxeln! Jag hade en tidig variant av SDS som gick varm och som blev så att klicket när fästet låser inte fungerade!
Prata med serviceverkstad för att hålla på själv riskerar hela maskinen
Tejpbiten fick jag loss i sin helhet.
Inställningen var nog fel enligt ovan!

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
...du kommer skratta för dig själv när du borrar nästa hål, med rätt inställning.......:)

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...du kommer skratta för dig själv när du borrar nästa hål, med rätt inställning.......:)
Jag hoppas verkligen det :)

E Ett_unikt_namn skrev:
Det kan vara det som är felet!
Ska testa när jag kommer hem.
Ja maskinen har ett bilningsläge...
Utan rotation...

Det gick hur bra som helst med bara rätt inställning...
Ni är genier här på forumet ;)

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
E Ett_unikt_namn skrev:
Det gick hur bra som helst med bara rätt inställning...
Ni är genier här på forumet ;)
Nja, eller kanske det omvända :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.