29 238 läst ·
31 svar
29k läst
31 svar
Problem med bankdosa (Handelsbanken). Datorkunnig?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag och min sambo har varsin bankdosa med kort som man ansluter med sladd för att logga in på Handelsbanken. Dock har min sambo problem med sin.
Ibland är hennes dosa inte godkänd eller hittas ej. Om jag öppnar upp BankID-programmet och kollar på de som finns där så syns hennes direkt när jag ansluter hennes till USB-porten. Men efter ca 4 sek. så försvinner den ur listan. Efter ytterligare någon sekund kommer den tillbaka för att snart försvinna en kort stund igen. Detta håller på cykliskt.
När jag ansluter min dosa så syns mitt BankID i listan kontinuerligt.
Jag har provat att använda hennes kort i min dosa och sladd för att utesluta glapp osv. Det funkar ändå inte som det ska. Det verkar alltså vara fel i hennes BankID kort. För mig är detta helt osannolikt.
Kan någon förklara för mig hur det kan bli så, och vad lösningen är?
Jag har senaste uppdateringen av BankID programmet.
Tilläggas kan, att hon ganska nyligen fick nytt kort då hennes gamla blev spärrat pga för många felslagna koder. Det verkar som om problemet kom i den vevan.
Jag och min sambo har varsin bankdosa med kort som man ansluter med sladd för att logga in på Handelsbanken. Dock har min sambo problem med sin.
Ibland är hennes dosa inte godkänd eller hittas ej. Om jag öppnar upp BankID-programmet och kollar på de som finns där så syns hennes direkt när jag ansluter hennes till USB-porten. Men efter ca 4 sek. så försvinner den ur listan. Efter ytterligare någon sekund kommer den tillbaka för att snart försvinna en kort stund igen. Detta håller på cykliskt.
När jag ansluter min dosa så syns mitt BankID i listan kontinuerligt.
Jag har provat att använda hennes kort i min dosa och sladd för att utesluta glapp osv. Det funkar ändå inte som det ska. Det verkar alltså vara fel i hennes BankID kort. För mig är detta helt osannolikt.
Kan någon förklara för mig hur det kan bli så, och vad lösningen är?
Jag har senaste uppdateringen av BankID programmet.
Tilläggas kan, att hon ganska nyligen fick nytt kort då hennes gamla blev spärrat pga för många felslagna koder. Det verkar som om problemet kom i den vevan.
Ring Handelbankens support för bank-id, det har öppet dygnet runt. Tel: 0771 - 53 00 54Danjell skrev:Hej!
Jag och min sambo har varsin bankdosa med kort som man ansluter med sladd för att logga in på Handelsbanken. Dock har min sambo problem med sin.
Ibland är hennes dosa inte godkänd eller hittas ej. Om jag öppnar upp BankID-programmet och kollar på de som finns där så syns hennes direkt när jag ansluter hennes till USB-porten. Men efter ca 4 sek. så försvinner den ur listan. Efter ytterligare någon sekund kommer den tillbaka för att snart försvinna en kort stund igen. Detta håller på cykliskt.
När jag ansluter min dosa så syns mitt BankID i listan kontinuerligt.
Jag har provat att använda hennes kort i min dosa och sladd för att utesluta glapp osv. Det funkar ändå inte som det ska. Det verkar alltså vara fel i hennes BankID kort. För mig är detta helt osannolikt.
Kan någon förklara för mig hur det kan bli så, och vad lösningen är?
Jag har senaste uppdateringen av BankID programmet.
Tilläggas kan, att hon ganska nyligen fick nytt kort då hennes gamla blev spärrat pga för många felslagna koder. Det verkar som om problemet kom i den vevan.
Det brukar hjälpa att ominstallera programvaran för dosan i datorn.
Kontaktproblem på kortet tror även jag på som ett möjligt problem.
Handelsbanken har fö väldigt kryptiska felmeddelanden ibland.
Som när jag glömde sätta i kortet..:blushing:
Kontaktproblem på kortet tror även jag på som ett möjligt problem.
Handelsbanken har fö väldigt kryptiska felmeddelanden ibland.
Som när jag glömde sätta i kortet..:blushing:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Använd Bankid vid inlogg så minskar knapptryckandet. Men detta funkar tyvärr inte på vissa tjänster, tex som att beställa BankID, då krävs inlogg via dosa med kabel.slacker skrev:
Börja med att kolla dosan med nya fräscha batterier, 2*2032 batterier krävs. Byt själv eller smit in på kontoret och få ny dosa (tror inte dom byter batterierna).Snailman skrev:
Då dosan inte är knuten till en viss användare/kort kan frugan använda din dosa så löser det sig akut iaf. Sedan svänga förbi och få en ny dosa eller byta batteri.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det var 3,29 volt på batterierna i dosan, så misstänker att det inte var dem. Bytte till några ej använda med typ 3,3V
Ska prova att byta till en annan sladd också, och kolla kontaktytan på kortet.
Ska prova att byta till en annan sladd också, och kolla kontaktytan på kortet.