Hej!

Jag och min sambo har varsin bankdosa med kort som man ansluter med sladd för att logga in på Handelsbanken. Dock har min sambo problem med sin.

Ibland är hennes dosa inte godkänd eller hittas ej. Om jag öppnar upp BankID-programmet och kollar på de som finns där så syns hennes direkt när jag ansluter hennes till USB-porten. Men efter ca 4 sek. så försvinner den ur listan. Efter ytterligare någon sekund kommer den tillbaka för att snart försvinna en kort stund igen. Detta håller på cykliskt.

När jag ansluter min dosa så syns mitt BankID i listan kontinuerligt.

Jag har provat att använda hennes kort i min dosa och sladd för att utesluta glapp osv. Det funkar ändå inte som det ska. Det verkar alltså vara fel i hennes BankID kort. För mig är detta helt osannolikt.

Kan någon förklara för mig hur det kan bli så, och vad lösningen är? :)

Jag har senaste uppdateringen av BankID programmet.

Tilläggas kan, att hon ganska nyligen fick nytt kort då hennes gamla blev spärrat pga för många felslagna koder. Det verkar som om problemet kom i den vevan.
 
Använd den utan sladd?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P
Danjell skrev:
Hej!

Jag och min sambo har varsin bankdosa med kort som man ansluter med sladd för att logga in på Handelsbanken. Dock har min sambo problem med sin.

Ibland är hennes dosa inte godkänd eller hittas ej. Om jag öppnar upp BankID-programmet och kollar på de som finns där så syns hennes direkt när jag ansluter hennes till USB-porten. Men efter ca 4 sek. så försvinner den ur listan. Efter ytterligare någon sekund kommer den tillbaka för att snart försvinna en kort stund igen. Detta håller på cykliskt.

När jag ansluter min dosa så syns mitt BankID i listan kontinuerligt.

Jag har provat att använda hennes kort i min dosa och sladd för att utesluta glapp osv. Det funkar ändå inte som det ska. Det verkar alltså vara fel i hennes BankID kort. För mig är detta helt osannolikt.

Kan någon förklara för mig hur det kan bli så, och vad lösningen är? :)

Jag har senaste uppdateringen av BankID programmet.

Tilläggas kan, att hon ganska nyligen fick nytt kort då hennes gamla blev spärrat pga för många felslagna koder. Det verkar som om problemet kom i den vevan.
Ring Handelbankens support för bank-id, det har öppet dygnet runt. Tel: 0771 - 53 00 54
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Använd den utan sladd?
+1 Kan inte minnas sist jag använde den med sladd - Blir lite fler siffror att knappa men man slipper ju koppla in den...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Utan sladd funkar det bra, men det krävs så mycket knappande så det blir jäkligt osmidigt.

Ska ringa i morgon tänkte jag. Ville först kolla här om någon råkat ut för samma problem.
 
Snailman
jaha trodde det var två olika dosor en med sladd och en utan, jaha så går det när man inte orka läsa manualer...
 
kan vara ett kort med dåliga kontakttungor.
Sånt händer lite då och då.
 
Det brukar hjälpa att ominstallera programvaran för dosan i datorn.

Kontaktproblem på kortet tror även jag på som ett möjligt problem.

Handelsbanken har fö väldigt kryptiska felmeddelanden ibland.
Som när jag glömde sätta i kortet..:blushing:
 
De kryptiska meddelandena har jag även fått när batterierna börjar ta slut i dosan.
 
phl skrev:
De kryptiska meddelandena har jag även fått när batterierna börjar ta slut i dosan.
Tänk om man hade så mycket pengar att batterierna tog slut i dosan! :-)
 
Snailman
phl phl skrev:
De kryptiska meddelandena har jag även fått när batterierna börjar ta slut i dosan.
Aha, är det batterier i dom?
Testade med annan sladd till dosan, men det blev inte bättre.

Dosan känns inte igen av datorn typ.. och det har blivit värre och värre sista året.
 
slacker slacker skrev:
+1 Kan inte minnas sist jag använde den med sladd - Blir lite fler siffror att knappa men man slipper ju koppla in den...
Använd Bankid vid inlogg så minskar knapptryckandet. Men detta funkar tyvärr inte på vissa tjänster, tex som att beställa BankID, då krävs inlogg via dosa med kabel.
 
Snailman Snailman skrev:
Aha, är det batterier i dom?
Testade med annan sladd till dosan, men det blev inte bättre.

Dosan känns inte igen av datorn typ.. och det har blivit värre och värre sista året.
Börja med att kolla dosan med nya fräscha batterier, 2*2032 batterier krävs. Byt själv eller smit in på kontoret och få ny dosa (tror inte dom byter batterierna).
 
Då dosan inte är knuten till en viss användare/kort kan frugan använda din dosa så löser det sig akut iaf. Sedan svänga förbi och få en ny dosa eller byta batteri.
 
Snailman
Det var 3,29 volt på batterierna i dosan, så misstänker att det inte var dem. Bytte till några ej använda med typ 3,3V

Ska prova att byta till en annan sladd också, och kolla kontaktytan på kortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.