Byggahus.se

Problem med bandad spik från Biltema?

471 läst  5 svar

1. R
    Medlem Nivå 3
    Jag köpte 2008 en spikpistol och bandad spik från Biltema för att spika panel på ett uthus. Panelen rödfärgades sedan. Spikpistolen sköt in spiken bra, men flisor från plasten som höll ihop spiken i magasinet sitter delvis kvar under spikhuvudet efter att den är spikad. Det mesta försvinner om man drar några gånger över de inspikade spikarna med en hammare, men inte allt. När man sedan målar med rödfärg så fäster inte färgen på dessa plastflisor utan det blir fullt med vita prickar på väggen vid spikarna där färgen lossnat och plasten syns.

Av den anledningen har jag inte använt vare sig spikpistol eller bandad spik efter detta. Nu har jag ett behov att använda spikpistolen igen, men jag vill inte få samma problem som sist. Jag ser många inlägg här där man inte har några problem med bandad spik från Biltema men jag vill inte använda den till ytterpanel som skall rödfärgas. Vilken spik skall jag använda för att inte få problem med kvarsittande plastflisor vid spikskallarna?

2. H
    Medlem Nivå 9
    Jag har inga förslag men kan bara bekräfta att jag också upplevt samma fenomen med Biltemas bandspik. Dock inget problem i mitt fall hittills då det inte var något som syntes men eftersom du hört många som inte upplevde problem så kan jag väl bekräfta det också :).

3. R
    Medlem Nivå 3
    Jag pushar denna tråd lite grann. Finns det ingen som kan rekommendera bandad spik där inga flisor eller rester från plast eller lim som håller ihop spiken blir kvar vid spikskallarna efter spikning?

4. R
    Medlem Nivå 12
    Välj en pappersbandad spik. Finns från de flesta stora leverantörer av spik. :)

Gunnebo, mfl

5. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Nivå 8
    Har testat både rakbandad maskin och rullbandad.
    Tycker själv att den rullbandade är mycket bättre då plstbitarna du refererar till inte fins på dom rullbandade och dessutom så behöver man inte ladda magasinet lika ofta på rullbandad.

När jag hyrde en rakbandad (dyrare variant) för att spika hammarspik så fastnade det plast under spiken på flera ställen och ibland så flög plasten iväg med en jäkla fart och gjorde ordentligt ont när den träffade fel.

6. R
    Medlem Nivå 3
    Tack för era svar. Jag har nu förstått att för att undvika problemet skall jag inte använda rakbandad plastbandad spik. Märke verkar inte spela roll.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka