[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tele2 låser in kunden med sin CPE, så fibern är inte längre öppen.....
Inte värre än att man får en annan CPE (mediaomvandlare+SFP) med posten. Inlåsning är när nätägaren vägrar eller tar ockerpriser mot specifika tjänsteleverantörer. Tidsfaktorn är förstås också en del men med kontantabbonemang och snabba radiomodem till vettiga priser så finns det en lösning för omställningstiden.

spikplanka spikplanka skrev:
Inte värre än att man får en annan CPE (mediaomvandlare+SFP) med posten. Inlåsning är när nätägaren vägrar eller tar ockerpriser mot specifika tjänsteleverantörer. Tidsfaktorn är förstås också en del men med kontantabbonemang och snabba radiomodem till vettiga priser så finns det en lösning för omställningstiden.
Ja, och det skulle ta 40 dagar för en tekniker att komma hem och byta cpe.
Den jag citerade frågade om det inte finns andra operatörer att välja på med nuvarande cpe.

Tele2 låser in kunden med sin CPE, så fibern är inte längre öppen.....
Det är ju inget problem. Att göra ett operatörsbyte är ju inte krångligare än att byta tjänsteleverantör.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju inget problem. Att göra ett operatörsbyte är ju inte krångligare än att byta tjänsteleverantör.
Nej, bara det att enligt ts skulle det ta 40 dagar att få sin cpe utbytt, vilket behövs iom att det var Tele2 innan

@Roobiiiiin, Vilket företag är nätägare?

Ja, och det skulle ta 40 dagar för en tekniker att komma hem och byta cpe.
Det är excessivt..
Men betydligt mindre krångel än att bli av med Telia som ADSL tjänsteleverantör.
I slutändan är det bara nätägaren som vet vilka tjänstelverantörer som är "kompatibla".

spikplanka spikplanka skrev:
@Roobiiiiin, Vilket företag är nätägare?

Det är excessivt..
Men betydligt mindre krångel än att bli av med Telia som ADSL tjänsteleverantör.
I slutändan är det bara nätägaren som vet vilka tjänstelverantörer som är "kompatibla".
Vad har ADSL med detta att göra?

Nej, bara det att enligt ts skulle det ta 40 dagar att få sin cpe utbytt, vilket behövs iom att det var Tele2 innan
Ja det är ju därför han ska stanna ett tag. Din invändning var ju att det inte var ett öppet nät hos tele2 vilket jag inte ser som en nackdel?

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är ju därför han ska stanna ett tag. Din invändning var ju att det inte var ett öppet nät hos tele2 vilket jag inte ser som en nackdel?
Nej, det var ett svar på frågan i #14

R Roobiiiiin skrev:
Har funderat på det, men min router t fibern är från Telia.
Tele2 skickar router om du tecknar med dom. De är oftast betydligt billigare också.

Man vill varken ha Telias eller Tele2s router dock. Fungerar ju fint med egen router, t.ex. UniFi

Walle85
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Får bli mobilt bredband så länge.
Att jag väljer Telia är för är bunden med dem sedan förra lägenheten.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ring och kolla med Telia om de kan "erbjuda" någon mobil lösning tills omkoppling gjorts, kanske inte helt utan kostnad.

P
R Roobiiiiin skrev:
Har funderat på det, men min router t fibern är från Telia.
Är verkligen denna låst till Telias fiber och kan inte vara på något annat nät? Låter 'Nordkorea'....
Köp då en annan router på en "elektroniklada" som inte är bunden till någon leverantör och ta Tele2 som leverantör

P
Walle85 Walle85 skrev:
Vill du slänga pengar på problemet så kan det gå lite snabbare att koppla fibern direkt till din egen router, om du har/skaffar Unifi UDM Pro.

Lite inspiration:
[länk]

Tror dock att din ISP måste hjälpa till lite sett till att registrera din MAC adress i deras system.
Brukar väl vara CPE adressen som är låst. Inte det som sitter innanför. eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.