Hej, vi har ett ganska nyinköpt hus med en ctc luft vatten pump med ack tankar (och till det en ved panna) som värmer husets två våningar med golv värme. Systemet är ungefär 30 år gammalt.
Pannan ger bra värme och vi har ca 40-50grader i tankarna, problemet är att det bara kommer ut 25gradigt vatten till golvvärmen. Jag har försökt hitta fel och försöker förstå var problemet kan ligga. Min gissning är att det är i en reglerings ventil som på första bilden. Det som jag har svårt att förstå är att även om jag skruvar bort det elektriska ställdon som heter Danfoss ABV-NC no. 082f0051 så spelar det ingen roll. Då var min tanke att det kanske ska vara så att den ska vara max intryckt istället och därför prövat att trycka in den med en hand tving och det gör inte heller någon skillnad.
Ställdonet styrs av en Wirsbo ECL Comfort 100m.
Jag har luftat systemet på övervåningen och sett till så trycket är på ca en bar.
Är det någon som har några tips innan jag ringer en rörmokare? Och i så fall någon som kan rekommendera på Ekerö eller västra Stockholm?
Pannan ger bra värme och vi har ca 40-50grader i tankarna, problemet är att det bara kommer ut 25gradigt vatten till golvvärmen. Jag har försökt hitta fel och försöker förstå var problemet kan ligga. Min gissning är att det är i en reglerings ventil som på första bilden. Det som jag har svårt att förstå är att även om jag skruvar bort det elektriska ställdon som heter Danfoss ABV-NC no. 082f0051 så spelar det ingen roll. Då var min tanke att det kanske ska vara så att den ska vara max intryckt istället och därför prövat att trycka in den med en hand tving och det gör inte heller någon skillnad.
Ställdonet styrs av en Wirsbo ECL Comfort 100m.
Jag har luftat systemet på övervåningen och sett till så trycket är på ca en bar.
Är det någon som har några tips innan jag ringer en rörmokare? Och i så fall någon som kan rekommendera på Ekerö eller västra Stockholm?
Vad för fart på pumen, markering finns på kopplingsdosan med 1 - 2 - 3 , 3 är max prova med 3 , sen har du en tvårörs reglering, om jag inte mins fel så ska den tryckas in för att ge mer värme. På reglercentralen så står den på sol det är rätt. Prova med att sätta dit motorn, ställa om till handen , sen vrider du skalan ovanaför till - 8 efter ett tag vrider till + 8 , det vredet är för inställning värmen ut, men inte huset värme, ut tempen på vattnet höjs med antal grader bara och det blir varmare i huset. Allt regleras i förhållnade till uttempen. Nere till vänsterär ett litet vred det ska så långt till höger för auto, och det höger är för höja kurvan om inte + 8 räcker, vid ändring av kurvan så måste man ändra till kanske 0 och böja om från början med att öka eller minska värmen ut, kurvan står nu på 0,5 och för mellansverige
Shunten har bara 2 rör till sig. Inget fel i det om det är kopplat på rätt sätt med rören efter den och det är det nog. På bild 3 står regleringen i handläge, är det bara för att prova shuntmotorn funktion eller har du glömt att ställa tillbaka på sol. Dessa typer av shuntmotorer fanns förr på CTC -pannor men togs bort då de var lite sisådär i regleringen, lite svajiga men fungerade.
Som tillägg så är det en pinne i motorns ände som trycker på ventilen. Sätter du på hand och - 8 så går den nog ut eller in, kommer inte ihåg viket. Piggen på ventilen ska gå att trycka in och den ska gå ut själv, annars så kärvar den. Då kan man knacka på den med skaften på en mejsel, som en hackspett, då brukar dom lossna, sen trycks på den ca 20 ggr, tänk på att den är trög, så hål i fingret kan det bli, använd verktyg att trycka med.
Tack för hjälpen har nu lokaliserat felet till att det måste varit nån skit som fastnat för nu när jag motionerat styrdonet lite och där efter tagit bort det så får jag värme upp i huset. Jag har också lokaliserat att det är fel på den Danfoss ABV-nc 082f0051 så den rör sig inte vare sig den för ström eller intet. Så en sån är nu beställd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Problem att få fast gummilist – Whirlpool toppmatad tvättmaskin
Vitvaror -
Hängrännor problem att få till 2 fall.
Vatten & Avlopp -
Kommer jag att få kondensproblem här?
Lösvirke & Timmerhus -
Problem med fast handtag på FM Mattsson blandare – tappat insexskruven
Vatten & Avlopp -
Samfällighet & problem med att få betalt