6 648 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Problem att få bolån
Hej!
Jag undrar om någon har något tips på hur jag kan lösa min situation, eller har någon bra rekommendation på en bank som inte är så "strikt".
Bor f.n. i Göteborg och eftersom bostadsbristen är som den är så hade jag tänkt försöka köpa en bostadsrätt inom kort (renoveringsobjekt så man kommer undan billigare).
Har ordnad ekonomi, inga betalningsanmärkningar, och tjänar 25.900:- i månaden. Vill låna maximalt 800.000:-
Det som ligger mig i fatet är att jag har en visstidsanställning (1år) som går ut till September 2013, vilket tydligen gör det omöjligt för mig att få bolån. Visstidsanställningen går med största säkerhet över till tillsvidareanställning i September.
Mina föräldrar kan inte heller stå med som medlåntagare, för den möjligheten verkar bara gälla första egna boendet, och detta är mitt tredje.
Enda utvägen som jag ser nu är att skaffa en parter/vän med fast anställning, att flytta ihop med för att ha en medlåntagare. Var inte riktigt så jag tänkte mig det hela...
Har varit nöjd kund i Skandiabanken i 10 år, men är beredd att flytta allt mitt engagemang till annan bank (om det nu finns någon) som inte är så strikt med att man måste vara tillsvidareanställd.
Bättre förslag mottages tacksamt!
Jag undrar om någon har något tips på hur jag kan lösa min situation, eller har någon bra rekommendation på en bank som inte är så "strikt".
Bor f.n. i Göteborg och eftersom bostadsbristen är som den är så hade jag tänkt försöka köpa en bostadsrätt inom kort (renoveringsobjekt så man kommer undan billigare).
Har ordnad ekonomi, inga betalningsanmärkningar, och tjänar 25.900:- i månaden. Vill låna maximalt 800.000:-
Det som ligger mig i fatet är att jag har en visstidsanställning (1år) som går ut till September 2013, vilket tydligen gör det omöjligt för mig att få bolån. Visstidsanställningen går med största säkerhet över till tillsvidareanställning i September.
Mina föräldrar kan inte heller stå med som medlåntagare, för den möjligheten verkar bara gälla första egna boendet, och detta är mitt tredje.
Enda utvägen som jag ser nu är att skaffa en parter/vän med fast anställning, att flytta ihop med för att ha en medlåntagare. Var inte riktigt så jag tänkte mig det hela...
Har varit nöjd kund i Skandiabanken i 10 år, men är beredd att flytta allt mitt engagemang till annan bank (om det nu finns någon) som inte är så strikt med att man måste vara tillsvidareanställd.
Bättre förslag mottages tacksamt!
Om du haft stabil inkomst innan så det syns på kreditupplysningen att du har dem årsinkomst du säger så är det bara säga att du har fast anställning.
Jag har aldrig de gånger jag lånat pengar behövt visa upp anställningsbevis. Inte min sambo heller. En gång fick hon visa upp en lönespec. Men där stod det inget om vilken typ av anställning hon hade.
Sen om det är rätt eller fel - det lägger jag ingen värdering i. Men kan tycka att om man klarar av månadskostnaden så varför inte. Du kan ju lika gärna bli arbetslös eller långtidssjukskriven. Fast anställning är ingen garanti för ovan.
Jag har aldrig de gånger jag lånat pengar behövt visa upp anställningsbevis. Inte min sambo heller. En gång fick hon visa upp en lönespec. Men där stod det inget om vilken typ av anställning hon hade.
Sen om det är rätt eller fel - det lägger jag ingen värdering i. Men kan tycka att om man klarar av månadskostnaden så varför inte. Du kan ju lika gärna bli arbetslös eller långtidssjukskriven. Fast anställning är ingen garanti för ovan.
När jag lade om våra huslån, och flyttade dem till Sbab, så ville de ha anställningsbevis på frugan. Detta för att hon hade då, varit anställd i mindre än ett år på sitt nya jobb. Vilket jag också fyllt i på ansökan.
Då jag sa att jag redan fixat det, så var de nöjda. Behövde aldrig skicka in det.
Tyvärr är många banker lite kinkiga med sånt här. Bluestep (som nämnts ovan) och Marginalen bank är väl de som "ser mellan ögonen", de har det mer eller mindre som affärside.
Annars är det bara att ta ett möte med olika banker, förklara läget och sedan hoppas på deras goda vilja.
Då jag sa att jag redan fixat det, så var de nöjda. Behövde aldrig skicka in det.
Tyvärr är många banker lite kinkiga med sånt här. Bluestep (som nämnts ovan) och Marginalen bank är väl de som "ser mellan ögonen", de har det mer eller mindre som affärside.
Annars är det bara att ta ett möte med olika banker, förklara läget och sedan hoppas på deras goda vilja.
JAK! 
Vi fick bolån på den tiden både jag och frugan hade vikariat. De har inget krav på fast anställning tror jag, men däremot ska du samtidigt spara pengar. Gå in på deras hemsida och läsa lite www.jak.se
Vi fick bolån på den tiden både jag och frugan hade vikariat. De har inget krav på fast anställning tror jag, men däremot ska du samtidigt spara pengar. Gå in på deras hemsida och läsa lite www.jak.se
Banken verkar agera klokt. Varför vill man låna nästan en miljon om,an riskerar att stå utan jobb om ett halvår? Är du säker på en fast anställning om ett halvår kan säkert din anställningsform ändras redan nu. Annars är inte arbetsgivaren lika säker som du.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
