Har stött på ett problem som jag inte riktigt kan lösa... och detta är mitt första bygge och de finns säkert flera fel som många kommer se, men är inte ute efter fel utan vill se lösningen på detta problem.

Det är trapp vang som sitter i vinkel som jag inte kan fästa på något bra sätt... någon som har något tips? "Turkmeck" är välkommet :-)

• Trätrappa under konstruktion på kvällen med vang i vinkel som behöver fästas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa under konstruktion med synlig trappvagn och steg i vinkel, behöver tips på fästlösning.
    Skapa konto
Fulkemisten
Ska det kläs in helt med trall? I så fall hade jag sågat 45-graders trianglar av regelvirke och fäst mot vangen bredvid och i den sneda med skruv från båda håll. Ytterligare stadga kommer med trallen sedan. Det ser ut som om den står på backen så bitarna ska ju bara hålla läget i sidled?

Problemet då blir att jag kommer inte kunna fästa invändigt i reglerna då framsidan sticker ut mer än sidan så kmr inte bli en rak vinkel ut. De jag skulle kunna göra är att bara fästa jag vangen åt höger men tror inte att de räcker..
Kanske sätta en bit i reglarna som klämmer åt? Då sitter den på vang åt höger och klämbit till vänster..
Trall kommer som du säger också hjälpa till!
De här är väl varför man inte ska bygga trall "allt eftersom" haha!

Fulkemisten
Ok. Jag är inte riktigt med på hur du menar? Du behöver troligen inte fästa den sneda vangen åt ner än ett håll. De andra raka sitter väl bara i bakkant och står på backen. Vad menar du med att "framsidan sticker ut mer än sidan" blir den sneda vangen i en annan vinkel än 45 grader? Har du olika djup på planstegen?

har försökt förklara i bilen. (Ligger 170x45 vågrätt och 145x45 lodrätt ovanpå varandra)
så om jag ska sätta den sneda vagnen på rätt sätt mot reglarna så kommer de inte ut i rätt vinkel. så de ända jag kan komma på är att då rätta på en annan vang men känns lite ostabilt.
Blir man nå klokare med paint? :)

• Schematisk bild av regelverk vid plint med utstickande del och måttangivelser.
    Skapa konto
  • Två ritningar som illustrerar vinklar och positionering av reglar i en byggkonstruktion.
    Skapa konto
Fulkemisten
Jo men då är jag med. Så länge vangen också står på backen så är det lugnt att bara fästa i vangen bredvid som vid B. Förslagsvis med kottlingar gersågade i 45 grader. Det kanske känns rangligt först men det reder sig när trallen kommer på.
Hur har du tänkt fästa resten av vangstyckena på den sida som saknar 170x45an? Vinkeljärn och sedan en lång regel som sammanbinder dem på baksidan?

Ja kottlingar va inte en sådan dum ide så kan man säkra upp hela hörnet både på fram och kortsida.
Tänkte fästa kortsidan (dem som saknar 170) med Takåsfästen två på varje, sen tänkte jag nog inte lägg någon regel utan tror de kommer lösas med trall samt att de sitter ju under regeln som absolut klarar de tryck som blir när man går.. regeln är väl egentligen till bara för att stabilisera,eller är jag bara dumsnål?

Fulkemisten
Vad ska du ha för trall? Jag har 145x28 mm och har kört några fullösningar på vissa ställen och trallen stabiliserar upp massor. Jag hade kört kottlingar mellan vangen i bakkant på kortsidan. Du har säkert fått spillbitar över och ska allt kläs in så ser man ju inte dessa.

Hade tänk 120 trall men de blir nog stabilt ändå och som du säger allt spill kan man ju ändå använda sig utav och placera på utsatta ställen.
Nu väntas några dagar på jobbet men återkommer med lösningen o bild för skoj skull :-)!

Redigerat:
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
"återkommer med lösning och bild"... 2 år senare :crysmile: men för framtida hobbysnickare slutförs tråden med problemlösningen! Blev att köra som högra paint ritade bilden, fästa vang-i-vang körde sedan med kortlingar åt båda håll.
Note: snåla fan inte, konstruktionen vang-i-vang blir redan en svag punkt,. Säkra upp med kortlingar tänk på placeringen så att kortlingarna ger stöd åt trallen/steget. gärna så långt ut mot trappstegets slut och gärna extra bitar om möjligt vid 90 punkten.
resultatet av just denna dög men kommer någon dag få ett ryck och säkra upp för att få stabilitet speciellt vid nedersta trappsteget där avståndet blev långt :rofl::rofl:

• Träkonstruktion av trappa med vang-i-vang lösning och förstärkta kortlingar.
    Skapa konto
  • Gilla
RogganMullsjö och 1 till
  • Laddar…
(kortlingar)

• Gilla
nordstrommm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.