Hej
Jag är en nybliven husägare och fick som första utmaning att få igång värmen i elementen i huset. Vattnet i kranarna och dusch är bra men elementen är kalla.
Jag har än så länge utfört luftning av pump och fyllt på vattnet till 1 bar. Har även luftat elementen.
Enda sättet att få värme i elementen är om jag manuellt vrider på den delen under tanken som det står esbe på. Då får jag direkt värme.
Lämnade huset i en timma och kommer tillbaks till att trycket att gått ner till noll men elementen fortfarande är varma.
Har ringt efter en vvs:are men han har inte ringt tillbaks med när han kan komma och kolla på pannan.
Mvh Mikael
Jag är en nybliven husägare och fick som första utmaning att få igång värmen i elementen i huset. Vattnet i kranarna och dusch är bra men elementen är kalla.
Jag har än så länge utfört luftning av pump och fyllt på vattnet till 1 bar. Har även luftat elementen.
Enda sättet att få värme i elementen är om jag manuellt vrider på den delen under tanken som det står esbe på. Då får jag direkt värme.
Lämnade huset i en timma och kommer tillbaks till att trycket att gått ner till noll men elementen fortfarande är varma.
Har ringt efter en vvs:are men han har inte ringt tillbaks med när han kan komma och kolla på pannan.
Mvh Mikael
Huset har nydraget golvvärme och det har stått oanvänt i minst ett år. Kan det vara att det behövs flera påfyllningar bara?J Josth skrev:
Har inte sett någon styrning men ska kolla imorgon när jag kommer till huset.M micke81_656 skrev:
Shunten ska vara helt stängd så länge värmepumpen värmer huset. Den ska bara öppna när värmepumpen behöver tillskott från elpannan.
Om du kan vrida ratten på shunten för hand så står den i "manuellt" läge. För att den ska styras av motorn måste ratten tryckas in i rätt läge.
Om du kan vrida ratten på shunten för hand så står den i "manuellt" läge. För att den ska styras av motorn måste ratten tryckas in i rätt läge.
Nej det har jag inte kollat, men borde inte den funka om jag kunde ändra på shunten och få upp vatten till elementen? Vilken är cirkulationspumpen?useless skrev:
Så då kanske det är något fel på shunten då? Eftersom den bara verkar funka i manuellt läge.useless skrev:
På vilket sätt funkar den inte? Den ska som sagt var stå still på noll under större delen av året. Enda gången den ska öppnas är när det är så kallt ute att inte värmepumpen själv klarar av att värma huset.M micke81_656 skrev:
Alltså jag tänkte att den skulle gå upp när den pumpar igenom varmvattnet, med tanke på att jag kunde öppna den manuellt och få ut vatten till elementen så borde väl felet ligga där nånstans? Ska se om jag hittar nån styrning till golvvärmen imorgon.useless skrev:
Du får ha lite tålamod med mig, jag har gått från att ha bott i lägenhet hela livet till att ha en massa saker att göra. 😄
Börja med att kolla cirkulationspumparna (sitter två stycken där nere). Larmen och symptomen tyder på att den som cirkulerar vattnet ut till värmepumpen inte funkar som den ska. Jag minns inte på rak arm vilken av dom det är dock.
Man kan skruva ut skruven under drift. Det kommer ut en matsked vatten, inte mer.
På axeln innanför finns det ett spår så man kan hjälpa pumpen igång om den har fastnat.
Man kan skruva ut skruven under drift. Det kommer ut en matsked vatten, inte mer.
På axeln innanför finns det ett spår så man kan hjälpa pumpen igång om den har fastnat.