det brukar ta ca 3dagar när det kommer till sverige innan det händer något

Aha funkar det så. Igår när jag kom hem stod ett LXT700 i hallen!! Mysko! Ett av tre kollin har kommit. Tur att tjejen var hemma o kunde pynta 1073:- för att kvittera ut dem, konstigt att de inte hörde av sig först. Inte så många som sitter hemma o väntar på paket fredag em. Verkar som de andra 2 kollina e kvar i Malmö. Självklart är de ett av de kollina som e mitt Suck

Det här kan tyckas OT här, men för import från USA handlar det ju mycket om att de har fel sorts el för oss. (UK har ju ibland fler volt, men det är lättare att lösa).

Efter många långa diskussioner på forumet och med elektriker, engelsmän och amerikaner om hur man ska göra för att kunna köpa verktyg från USA och köra hemma.

Jag vet väldigt lite om el, men jag tror att man med en transformator som plockar fram 120V ur 230V samt den här frekvensomvandlaren som höjer frekvensen från 50 till 60 Hz borde vara hemma. Kollade inte vad den kostar, utan slänger bara ut frågan här.

Du lär normalt inte behöva införskaffa en dyr frekvensomvandlare. Vanligtvis räcker det med en 230->110VAC trafo för att köra amerikanska power tools här hemma.

Det är svårt det här, och många verktyg är ju märkta med 50-60Hz dessutom!
Men du menar att det räcker med en trafo alltså!
Då är det väl läge att börja handla då...

Hemma har jag uttag till rakapparaten i badrummet på 110 V. Funkar det till USA-laddare (mha adapter såklart)?

Yup, det räcker med trafo. Köp en sådan där fin "site transformer" från Storbritannien så har du en som går att bära med sig och som tåla tuffa tag. Axminster med fler har dem...

phl skrev:
Yup, det räcker med trafo. Köp en sådan där fin "site transformer" från Storbritannien så har du en som går att bära med sig och som tåla tuffa tag. Axminster med fler har dem...
Är den plug-n-play in i svenska elnätet från storbritannien eller måste man byta kontakter eller nåt?

Jag vill driva en industridammsugare+verktyg. max 3000W. Då borde väl en 3,3kVA trafo räcka... Såg att någon här på forumet menade att kVA*0,7 = W. Isåfall klarar den bara (3300*0,7)=2300W!?

Är det en 30% energiförlust (värme)? Någon som vet?

Den är inte PnP, du behöver dels byta stickpropp på den från engelsk till svensk, dels skaffa dig rätt CEE-hanar med skruvanslutning. 110VAC i Storbritannien körs på någon variant av CEE-donen. Det du då behöver är CEE-hane + kabel + amerikansk hona eller en amerikansk förlängingssladd som du klipper stickproppen på.

Hej!

Funderar på att köpa en spikpistol från USA, och Tools-Plus verkar ha de lägsta priserna.

Jag har sökt på foumet, men jag har bara hittat lite äldre trådar om detta, så jag frågar igen...

Är det någon här på forumet som har några erfarenheter av Tools-Plus på senare tid. De verkar ha ändrat lite i deras betalningsrutiner som ställt till det lite för en del.

Hur är det med leveranstiden?

Tycker det verkar lite skumt att de har ganska mycket lägre priser än t.ex. Toolking ($200 på Tools-Plus och $290 på Toolking för vad jag kan se en fabriksny Senco FP702XP)och Ska jag vara misstänksam, eller bara glad att jag hittat en bra och billig leverantör?

Denna picka är det jag planerar att köpa, och vad jag kan se så är det samma sak.

http://www.tools-plus.com/senco-702frh.html

http://www.toolking.com/senco_fp702xp.aspx

/Jonas

Jag har beställt från ToolsPlus härom veckan. Funkade kanonbra Lite strul med mitt E-kort men det var inte deras fel. Mitt E-kort var kopplad till min kredit som var satt till max 10kkr. Efter det strulet gick det bra. Första gången man beställer vill de ha en referenskod 6 siffror men det e bara o ringa banken så får du koden, skicka den till ToolsPlus sen går det som tåget. Jag fick mail om att en vara jag beställt inte fanns tillgänglig, när jag bestämt mig för att strunta i den varan, det var den28:e jag mailade om det. Sen skickade de grejerna den 30:e. Den 7:e maj kom grejerna till Sverige, den 9:e maj kom dem till min dörr i Östersund

Köpte från Toolsplus för ett par månader sedan. Betalade med VISA, levererades efter en och en halv vecka. Inga som helst problem.

Jag har inte handlat från Tools-Plus någon gång men däremot över 30 köp från främst Toolking och Coastal Tools.

Toolking fungerar alltid klockrent, de har relativt dyra leveranskostnader (UPS,FedEx,DHL) men leveranstiden är löjligt snabb. Oftast tar det 3 dagar efter beställningen så knackar budkillen på dörren.

Ofta har Toolking rabatter som drar ner priset. Om du exempelvis anger kupongkoderna EDEAL och AWESOME innan onsdag nästa vecka (21/5) får du $20 i rabatt.

Tools-plus har däremot andra leveransalternativ (USPS) som är betydligt billigare än budfirmorna, men tar såklart längre tid att få grejorna då.

Vill man ha de billigaste batteriverktygen från Dewalt så är det Coastal Tools som gäller. Dock är deras utbud något sämre än Toolking och Tools-Plus.

Jag har handlat från tools-plus ett fler tal gånger, aldrig varit några problem, men dom kan vara lite slöa ibland.
Ofta tar det 3 dagar innan dom skickar paketet sedan går det med en rasande fart till Malmö där paketet fastnar i tullen i 3 dagar.
Men jag har bara positiva erfarenheter av tools-plus

Hej teed

Vilken frakttyp körde du då?

/Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.